Kirkebok, Høland, Akershus, 1749
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Høland, Akershus, 1749
\Nina\Pictures\Mors slekt\dåp maren.jpg
tror kanskje dette er i meste laget. Men tar jeg feil når jeg tror det står noe om et uægte barn her? Jeg skrudde opp skjærmen til 200% Kanskje den første og andre linjen ?:roll:
tror kanskje dette er i meste laget. Men tar jeg feil når jeg tror det står noe om et uægte barn her? Jeg skrudde opp skjærmen til 200% Kanskje den første og andre linjen ?:roll:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Med vennlig Hilsen
Nina "Harrysdatter" Tønnesen
Re: re.for mye forlangt?Uægte barn?
Kan du legge inn en "permanent sidelenke" til kirkeboka? Da er det lettere å forstørre og bla i boka for å sammenlikne skrift.
Venleg helsing Kjetil
-eller den som tar opp bildet - tips til forstørring: Trykk inn Ctrl og scroll med musa.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Her er lenken. Jeg måtte vri etter alle kunstens regler. Men syns det står noe om uægte der.
Her er lenken. Jeg måtte vri etter alle kunstens regler. Men syns det står noe om uægte der.
Med vennlig Hilsen
1. ord på 2. linje står det uægte ja.
For ordens skyld så er dette en egen innføring - hvor Anna var mor og dåpen er en stadfestelse av en hjemmedåp.
For ordens skyld så er dette en egen innføring - hvor Anna var mor og dåpen er en stadfestelse av en hjemmedåp.
Det virker rart om barnet skulle være uægte, fordi det foran morens navn står en H for Hustrue.
Et forsøk på å lese litt av randbemerkningen:
... 1ste ... er Anne T..i.sdatter (?)
uden deres Fadersis Hiemdøbtes
ved Knud ....torp, confirmeret: ....
Amundsen ...
Et forsøk på å lese litt av randbemerkningen:
... 1ste ... er Anne T..i.sdatter (?)
uden deres Fadersis Hiemdøbtes
ved Knud ....torp, confirmeret: ....
Amundsen ...
Venleg helsing Kjetil
Hvis Anne-a er mor. Hva er da Anders og Marie? Kan det være et barn de har tatt til seg?
Med vennlig Hilsen
Neppe. Det er å håpe at Else B titter innom og kan klare å dechiffrere noe mer av denne randbemerkningen.
Venleg helsing Kjetil
Nå er Kjetil og jeg uenige - der han skriver Fadersis, mener jeg det står Andersis (Anders sin)= dåpsbarnet. M(K)ari er den første fadderen.
Knud ...torp var vel den som foresto hjemmedåpen, vil jeg tro.
Knud ...torp var vel den som foresto hjemmedåpen, vil jeg tro.
Etter mine opptegninger er Anders og Marie gift med hverandre
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
nest nederst på venstre side 4. august.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
nest nederst på venstre side 4. august.

Med vennlig Hilsen
- Else Berit Rustad
Nina skrev:Hvis Anne-a er mor. Hva er da Anders og Marie?
Anders og Marie i den "vanlige" innførselen har ikke noe med dåpen i randbemerkningen å gjøre, bare så det er sagt

Dåpen i margen er sannsynligvis en dåp presten hadde glemt å føre inn den rette datoen, og føyde det til senere, omtrent der den burde ha stått.
Det er bare de første linjene som er relativt leselige for meg, resten blir bare blekkflekker!
Dom. 2da a Pasch(?) Anna Toriersdatters uægte Barns Andersis Hiemme Daab ved Knud Kraatorp(?) confirmeret...
Så kommer fadderne, og muligens også noe om barnefaren lenger ned, men det er som sagt nokså uleselig i så fall.
Er også litt usikker på datoen, men tror det er 2. søndag etter påske. Det kan stemme med den neste "normale" innførselen, som er Rogate.
Mvh
Else B.
Hei Else B. Hva skulle vi gjort uten deg. Lurte en stund der om Anders hadde vært litt på egen hånd. Takk til dere andre også.

Med vennlig Hilsen
Det som står på tvers, som du bad om å få tydet, har ikke noe med det som står på "normalt" vis å gjøre.
Se, der kom det! Dette var lærerikt Else, du ditt unikum! Og Henning: Beklager F-en istedet for An.... 

Venleg helsing Kjetil