Kirkebok, Høland, Akershus, 1735 og 1738
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Høland, Akershus, 1735 og 1738
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-133
Hei! Lurer litt på denne. Øverst høyre side Mogens Olsøn.....osv..+ datoen. kan det være 4 eller 5 post trinit?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-176
Så har jeg denne. nr.2 på høyre side under copulrede.Her finner jeg en Mogens Olsøn helt nederst tror jeg. Men resten er litt gresk. Noen som kan???
Hei! Lurer litt på denne. Øverst høyre side Mogens Olsøn.....osv..+ datoen. kan det være 4 eller 5 post trinit?
Så har jeg denne. nr.2 på høyre side under copulrede.Her finner jeg en Mogens Olsøn helt nederst tror jeg. Men resten er litt gresk. Noen som kan???
Med vennlig Hilsen
Nina "Harrysdatter" Tønnesen
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Kirkebok, Høland, Akershus, 1735 og 1738
Hei !
Tja, det er ikke så lett å tyde, men kan likevel prøve med noe.
Det står nok Dom: 5 post Trinit men det er nok som jeg ser det Introduksjon i forbindelse med den barnedåpen som er ført helt øverst der.
Det står også 9 juni men også det i forbindelse med den barnedåpen.
Det var også en begravelse den 8 juni, og da er ikke jeg så helt sikker på hva som menes med dato når den Copulasjonen var.
Jeg tyder noe av det som Mogens Olsøn, Goro Povlsd ? og etternavnet kan heller andre tyde, jeg klarer ikke den første eller to første bokstaver av det.
Det andre som du lurer på er heller ikke lettere for min del.
Mener du da på nr. 3 ?
Mogens Olsøn, Maren Estensd ?
Og da er dette bare dårlig hjelp å få, men skal følge med når andre finner løsningen på det.
Mvh. Magne.
Tja, det er ikke så lett å tyde, men kan likevel prøve med noe.
Det står nok Dom: 5 post Trinit men det er nok som jeg ser det Introduksjon i forbindelse med den barnedåpen som er ført helt øverst der.
Det står også 9 juni men også det i forbindelse med den barnedåpen.
Det var også en begravelse den 8 juni, og da er ikke jeg så helt sikker på hva som menes med dato når den Copulasjonen var.
Jeg tyder noe av det som Mogens Olsøn, Goro Povlsd ? og etternavnet kan heller andre tyde, jeg klarer ikke den første eller to første bokstaver av det.
Det andre som du lurer på er heller ikke lettere for min del.
Mener du da på nr. 3 ?
Mogens Olsøn, Maren Estensd ?
Og da er dette bare dårlig hjelp å få, men skal følge med når andre finner løsningen på det.
Mvh. Magne.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Datoen vor vielsen står nok øverst på venstre side: Festum Trinitatis, hvilket skulle bli lørdag 4. juni i 1735.
Teksten er Mogens Olsøn Gore Povlsd. Hovebol..?? (Jeg er usikker på gårdsnavnet.)
Den andre har dato Festum Visit. Mariæ, altså Marie besøkelsedag som blir den 2. juli.
Teksten er (3) Mogens Olsøn Maren Eschildsd.
Remi
Teksten er Mogens Olsøn Gore Povlsd. Hovebol..?? (Jeg er usikker på gårdsnavnet.)
Den andre har dato Festum Visit. Mariæ, altså Marie besøkelsedag som blir den 2. juli.
Teksten er (3) Mogens Olsøn Maren Eschildsd.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Hei! tusen takk 

Med vennlig Hilsen
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Mogens Olsen og Gore Povlsd Hovebol.
Tja! - Uten å ha sett i kirkebøka:
Hvis du sier at det står, Haukebøl - så lyder det helt rett i lokale ører!
Mvh Gunnar.
Tja! - Uten å ha sett i kirkebøka:
Hvis du sier at det står, Haukebøl - så lyder det helt rett i lokale ører!
Mvh Gunnar.
Hei Alle sammen.
Over Mogens Olsøn Så står det en hel del. Kan det ha noe med datoen å gjøre tro. For meg så ser det ut som det står 13 July midt i der. Og under og over , står det også noe.
Hei Alle sammen.
Over Mogens Olsøn Så står det en hel del. Kan det ha noe med datoen å gjøre tro. For meg så ser det ut som det står 13 July midt i der. Og under og over , står det også noe.

Med vennlig Hilsen
- Else Berit Rustad
Vielsesdatoen er nok 3. juli (ikke 13.)
Den 2. juli ble det viet ett par, 3. juli to par, hvorav Mogens og Maren var par nr. 3. Tolkningen har Remi allerede gitt her:
Mvh
Else B.
Den 2. juli ble det viet ett par, 3. juli to par, hvorav Mogens og Maren var par nr. 3. Tolkningen har Remi allerede gitt her:
Remi skrev:Teksten er (3) Mogens Olsøn Maren Eschildsd.
Mvh
Else B.
Hei ! hjertelig takk alle sammen.

Med vennlig Hilsen