Hei !
Tror nok at Paul Johan bare kan ta bort noen av de spørsmålstegn som han har tatt med.
Men jeg vet heller ikke hva som var farsnavnet til Crestense fra Boelstad, om da ikke presten mener Steensdatter ?
F. T. Høland 1801, der finnes plassen Garsvig
Mvh. Magne.
Hei Kjell ! Tusen takk. Vet du foresten om det noe sted å slå opp for å finne disse datoene? Da slipper jeg jo å spørre her inne hver gang. Jeg syns liksom jeg spør så mye allikevel.
Legg innav Paul Johan Hals » 15. juni 2011 kl. 8.06
Her har jeg liggende en del linker til bl.a. nyttige sider innen slektsforsking. Der er det en som heter "Helligdager i Norge" Du skriver bare inn årstallet så kommer hele listen. Når det gjelder den aktuelle datoen, er jeg litt usikker på det som Kjell skrev. Kommer for øyeblikket ikke inn på DA så jeg får kontrollert, men mener å huske at det var en blekkflekk over datoen. Mente likevel å lese XIV, altså 14. s. ef. Trinit (19. sept). Innføringen før denne tror jeg var 15. eller 16 september. Når DA blir tilgjengelig igjen kan du jo se om du leser det som XIV eller XV (henholdsvis 19. eller 26. september).
Legg innav Paul Johan Hals » 15. juni 2011 kl. 10.59
Nå er DA oppe igjen.
Det er noe rart med føringen i den boka. På venstre side kommer innføring for 24 juli, Deretter XI a Trinit (29 august). Så kommer XIII a Trinit (12 sept). Etter denne kommer Fest. Michaeli (Mikkelsmesse - fast dato 29 sept) På høyre side er først en dato som jeg mente var 15. sept, men ved nærmere ettersyn tror jeg det står 25 sept. Etter det kommer "Din post" hvor jeg fortsatt mener at det står XIV a Trinit (19. sept) tilslutt på høyre siden kommer tre innføringer hvor den første er datert XVI a trinit (3. oktober).
Vil gjerne ha andres oppfatning av dette.
Hei Igjen begge to ! Ja du verden. dette var til stooor hjelp. Og da er det jo riktig at noe er litt surrete med innføringen i boka.Kan presten ha brukt lappesystem + litt mye altervin. Da kan det jo fort bli litt surr i systemet.