Kirkebok, Hospitalet i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1828
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: FLATEBY
Kirkebok, Hospitalet i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1828
Vet ikke om dette er min tipp oldemor, men er det eneste pikebarnet jeg har funnet i fylket
med navnet Henriette Christine. Men jeg har problemer med å tyde hva som skrives som historie under foreldrenes navn, og videre ut fra faddere til øvrige kommentarer.
Jeg mener å kunne lese noe, men er veldig usikker på egen tolkning.
Link: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Ville vært takknemmelig om noen kunne tyde eller oversette dette!
med navnet Henriette Christine. Men jeg har problemer med å tyde hva som skrives som historie under foreldrenes navn, og videre ut fra faddere til øvrige kommentarer.
Jeg mener å kunne lese noe, men er veldig usikker på egen tolkning.
Link: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Ville vært takknemmelig om noen kunne tyde eller oversette dette!
- Paul Johan Hals
Re: Kirkebok Trondheim/Hospitalet fødde/døpte 1828, no 2.
Her er et forsøk:
Foreldre:
Tugthuuslem paa Leinstad(?), Pige Henrika Christine Strand. Faderen er i Vidners Paahør opgivet at være forhenværende ??? i Tugthuset Nils Sivertsen Trana, givt Mand.
Faddere:
Adriane Andersdtr, Marith Knudsdtr, Inngeborg Gundersdtr, Nils Gabrielsen, Fredrik Lindgren, Knud Iversen, Alle tilige(?) Tugthuuslemmer.
Anmerkninger:
3die Leiermaal, oppgivet af Barnemoderen i Inspektørens og ????? Paahør,. med 3 forskjellige Personer.
Mvh Paul
Foreldre:
Tugthuuslem paa Leinstad(?), Pige Henrika Christine Strand. Faderen er i Vidners Paahør opgivet at være forhenværende ??? i Tugthuset Nils Sivertsen Trana, givt Mand.
Faddere:
Adriane Andersdtr, Marith Knudsdtr, Inngeborg Gundersdtr, Nils Gabrielsen, Fredrik Lindgren, Knud Iversen, Alle tilige(?) Tugthuuslemmer.
Anmerkninger:
3die Leiermaal, oppgivet af Barnemoderen i Inspektørens og ????? Paahør,. med 3 forskjellige Personer.
Mvh Paul
Hei Fred Aage.
Jeg leser det slik.
1te oktober/ 22. oktober 1829. Henriette Christine. Uægte.
Tugthuuslem paa Løvstad, pige Henrika Christine Strand, Faderen er i Vidners paahør opgivet at være forhenværende Lufter i Tugthuset Nils Sivertsen Trana/Frana, givt Mand.
Adriane Andersdtr., Marith Knudsdtr., Ingeborg Gundersdtr., Nils Gabrielsen, Frederik Lindgreen, Knud Iversen, Alle erlige(her er det klusset så ikke godt å si) Tugthuuslemmer.
3die leiermaal, opgivet af Barnemoderen i Inspektørens og Klokkerens paahør, med 3 forskjellige personer.
PS: Så ikke at du hadde svart Paul Johan
Uansett så er vi nesten enige. 
Jeg leser det slik.
1te oktober/ 22. oktober 1829. Henriette Christine. Uægte.
Tugthuuslem paa Løvstad, pige Henrika Christine Strand, Faderen er i Vidners paahør opgivet at være forhenværende Lufter i Tugthuset Nils Sivertsen Trana/Frana, givt Mand.
Adriane Andersdtr., Marith Knudsdtr., Ingeborg Gundersdtr., Nils Gabrielsen, Frederik Lindgreen, Knud Iversen, Alle erlige(her er det klusset så ikke godt å si) Tugthuuslemmer.
3die leiermaal, opgivet af Barnemoderen i Inspektørens og Klokkerens paahør, med 3 forskjellige personer.
PS: Så ikke at du hadde svart Paul Johan

Lillian Kristiansen
- Else Berit Rustad
Foreldrene leser jeg slik:
Tugthuuslem paa Livstid, Pige Henrika Christine Strand. Faderen er i Vidners Paahør opgivet at være forhenværende Custor i Tugthuset Nils Sivertsen Trana, givt Mand.
(Custor = vokter.)
Ellers leser jeg innførselen omtrent slik som Paul J. og Lillian gjør.
Mvh
Else B.
Tugthuuslem paa Livstid, Pige Henrika Christine Strand. Faderen er i Vidners Paahør opgivet at være forhenværende Custor i Tugthuset Nils Sivertsen Trana, givt Mand.
(Custor = vokter.)
Ellers leser jeg innførselen omtrent slik som Paul J. og Lillian gjør.
Mvh
Else B.
Hei.
Hva skulle "vi" andre gjort uten deg Else B. - klart det står Livstid
og så lærte "vi" et nytt ord igjen Custor, som er en vokter.
"VI" må nok "pusse brillene" oftere vi Paul Johan
Hva skulle "vi" andre gjort uten deg Else B. - klart det står Livstid

"VI" må nok "pusse brillene" oftere vi Paul Johan

Lillian Kristiansen
- Paul Johan Hals
Enig.
Apropos Custor. Det er vel fra det ordet vi har utrykket "å kuste noen"?
Mvh Paul

Apropos Custor. Det er vel fra det ordet vi har utrykket "å kuste noen"?
Mvh Paul
-
- Sted: FLATEBY
Hei
Det er så morsomt at det er nesten utrolig at det finnes så mange flotte hjelpere her på Dis. Uten tydehjelpen deres ser jeg for meg at det hadde vært veldig vanskelig å komme videre i saken! Jeg er så glad for at jeg ble medlem av Dis Norge og på denne måten har fått løst saker som jeg har undret meg over i lang tid. Så tusen takk for hjelpen til dere og ha en lykkelig og fin sommer!
Tusen Takk
Det er så morsomt at det er nesten utrolig at det finnes så mange flotte hjelpere her på Dis. Uten tydehjelpen deres ser jeg for meg at det hadde vært veldig vanskelig å komme videre i saken! Jeg er så glad for at jeg ble medlem av Dis Norge og på denne måten har fått løst saker som jeg har undret meg over i lang tid. Så tusen takk for hjelpen til dere og ha en lykkelig og fin sommer!
Tusen Takk
Engelsk "custody" (varetekt) har vel da samme etymologiske opphav?
Venleg helsing Kjetil