Kirkebok, Bakklandet, Sør-Trøndelag, 1897

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Robert J. Giske
Sted: AVERØY

Kirkebok, Bakklandet, Sør-Trøndelag, 1897

Legg inn av Robert J. Giske » 5. januar 2011 kl. 21.40

ULØSELIG SKRIFT - UMULIG OPPGAVE ?

Hei jeg fikk hjelp av flere dere EKSPERTER med skrifttyding julen 2009 - og i særdeleshet Paul Johan Hals. Jeg har dessverre ikke kommet nevneverdig videre i granskningen - selv om jeg har prøvet gjennom søk på Ellis Island - og gjennom granskning på mulig fødselsdata på far til Johan I Trondheim by !

Jeg søker altså barnefaren til Johan Alfred - som forsvant. Sannsynligvis til USA. Gutten ble døpt 19.april 1897 - men barnemoren kom tilbake til presten 28/1 1898 med nye opplysninger - hun hadde oppgitt feil navn og feil bosted på barnefaren !

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
Det gjelder nummer 70, Johan Alfred.

---> fastpunktene er en barnefødsel 7.februar 1897 - døpt 19.april 1897 i Bakklandet kirke Trondheim
--> Deretter at vedkommende vokste opp hos pleieforeldre - registrert ihvertfall i folketelling 1900/ 1910
---> I Klokkerboka for Bakklandet kirke er barnefarens etternavn - Olsen
---> I Ministralboken sa. kirke er etternavnet Olsen ved dåpsdato
---> Den 28.jan 1898 blir etternavnet korrigert til Johan eller John
---> I Folketelling 1900 er etternavnet til gutten Johansen
---> I Folketelling 1910 er etternavnet til gutten Johnsen

Alt dette er fakta.

---> Dessuten er det åpnebart at gutten havnet hos fosterforeldre en gang mellom fødsel 1897 og folketelling 1900 - iløpet av barnets tre første leveår. Dette er muntlig bekreftet av guttens kone - etter at han giftet seg ( egen kilde - forvises på forespørsel)
Dette er fakta.
----> Det er også avklart at barnefaren i dåpsprotokollen opererer med falsk adresse - og muligens omskrevet navn.
Dette er fakta.
----> Barnemoren var født 3.okt. 1875 på Hitra - og tok seg huspost i Trondheim som ungdom. I Folketellingen 1900 bodde hun sannsynligvis i Kongens Gade i Trondheim - og arbeidet som tjenestepige hos en bagermester der.
Dette er ikke bekreftet da hennes navn her oppgies forkortet
Dette er et indisum.
---> 02.nov 1903 emmigrerer barnemoren til USA med skipet Xania sammen med andre fra Trondheim. Sjekk id.indent. 112013 side 268 lp.nr 8564 - emigranter fra Trondheim.
Dette er fakta.
---> At barnemoren ikke kunne ta vare på gutten - i perioden 1897 til 1900 er bekreftet. Av det slutter jeg også at barnefaren ikke tok ansvar for livmidler eller omsorg.
Dette sammen med falskt navn/ feil adresse peker mot at barnefaren ville unngå ansvaret sitt som barnefar.
Min arbeidshypotese er derfor at en "mulig" løsning for faren - kan være å forflytte seg enten nasjonalt - eller ut av landet. For kanskje både å få både arbeid/ inntekt og bostavn ?
Dette er en arbeidshypotese.
---> I dåpsprotkollen står det at far er emmigrert til Minnesota - dette kan være innført enten ved dåp 02.febr. 1897 eller ved korreksjon av opplysninger 28.jan 1898.
Dette er fakta.
---> Det synes derfor naturlig å søke alle emmigranter som har fornavn på Jon/ John eller Johan som har reise fra Norge til Amerika i perioden 01.mai 1896 til 28.januar 1898 - som kan være MULIG barnefar til gutten.

Det jeg håper på er å få rekonstruert alle opplysninger i dåpsprotokollen - slik at det er mulig å få en formening om barnefarens reelle navn og adresse - og kanskje finne han som emmigrant iløpet av 1897/ 98 ?

Uansett er dette ei slektsgrein som aldri har hatt noen kontakt med slekten i Norge - bare dt i seg selv er utfordrende - og kanskje ble det slik at både barnemor og barnefar hadde kontakt i USA etter at begge dro over ?

Takk for all hjelp - på forhånd ! :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Robert J. Giske

Re: Kirkebok, Bakklandet 1897

Legg inn av Robert J. Giske » 5. januar 2011 kl. 22.12

Permanent bilde lenke til Klokkerboka - linje 70 er;

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630431.jpg

Paul Johan Hals har allerede kommet med en tolkning - kanskje litt lurt å vente med å legge den ut - for å unngå å tolke i en retning ? Hva tror du Paul ?

Mvh
Robert :?:

Robert J. Giske

Legg inn av Robert J. Giske » 5. januar 2011 kl. 22.15

Feil side - feil lenke - fortsatt linje 70;

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630431.jpg

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 8. januar 2011 kl. 15.10

Her er et forslag på hva som står over (Johan) (Olsen), - Johan eller John Edvard Johansen.
( - Dette gjelder Ministerialboken.)

Håper flere kan se på det....

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 9. januar 2011 kl. 21.34, redigert 1 gang totalt.

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 9. januar 2011 kl. 20.36

Hei!

Står Jon Olsen smedsv.(enn), ug. Anna Lauritsen Holm, ug.

Bosted Minnesota og Gl. Kongeveg 8.

Mvh. Geir Moen.

Robert J. Giske

Legg inn av Robert J. Giske » 13. januar 2011 kl. 23.00

Hei igjen,

Jeg har manipulert litt på utskriften fra Ministralboken, med å fjerne informasjon over/ under min kandidat på linje 70 med photoshop....

Det ble ganske virkningsfullt - og jeg tror at Aud er inne på ei riktig linje....

Jeg vedlegger den opprenskede bildet - og håper flere kan ta seg tid til å se på det.
Jeg skulle også likt å forstå hvorfor det står fhv. eller thv. smedsven med TMV
( Throndheim mekaniske verksted ) - kan det være forhenværende eller var det noen tilsvarende uttrykk for 113 år siden ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. januar 2011 kl. 23.16

Det ble noe tydeligere nå, ja :)

Jeg mener det står fhv. Smedesvend, altså forhenværende. Det var en alminnelig betegnelse/forkortelse også på den tiden det her er snakk om.

Mvh
Else B.

Robert J. Giske

Legg inn av Robert J. Giske » 15. januar 2011 kl. 21.47

Jeg er svært motivert av de tilbakemeldingene jeg har fått - og har derfor gått videre med Photshop - med raster og forstørrelse til 400%,
vedlegger et utsnitt av side 2 på dåpsprotokollen - og håper at dere kan hjelpe meg med bekreftelse av følgende felter;

--> Forældrenes bopel
" Kirkegade 18 A.??for NigMib?feiden?? Nyttarstid i Minnesota i U.S.N.A
[/i]( dgl Kongevei 8 )

--> Forældrenes Fødselsår
]18(74) 69[/i] 1874

--> Anmærkninger
Barnemoderens. Deres pet Børn
28/1 98 opgavet hun at Faderens Navn er John ???? Johnsen og
"epde?" Kirkeg. 19 A. og at faderen havde forledet henne til urigtig opgi
daværende Bopæl i Kirkeg. 18a.

Vedlegger det manipulerte bilde fra side 2 - laget i Photoshop.

TAkk på forhånd til alle dere gode hjelpere ! :D :D :D

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. januar 2011 kl. 22.37

Anmerkningene begynner med:

Barnemoderen. Begges 1ste Barn.

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»