Hei jeg fikk hjelp av flere dere EKSPERTER med skrifttyding julen 2009 - og i særdeleshet Paul Johan Hals. Jeg har dessverre ikke kommet nevneverdig videre i granskningen - selv om jeg har prøvet gjennom søk på Ellis Island - og gjennom granskning på mulig fødselsdata på far til Johan I Trondheim by !
Jeg søker altså barnefaren til Johan Alfred - som forsvant. Sannsynligvis til USA. Gutten ble døpt 19.april 1897 - men barnemoren kom tilbake til presten 28/1 1898 med nye opplysninger - hun hadde oppgitt feil navn og feil bosted på barnefaren !
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
Det gjelder nummer 70, Johan Alfred.
---> fastpunktene er en barnefødsel 7.februar 1897 - døpt 19.april 1897 i Bakklandet kirke Trondheim
--> Deretter at vedkommende vokste opp hos pleieforeldre - registrert ihvertfall i folketelling 1900/ 1910
---> I Klokkerboka for Bakklandet kirke er barnefarens etternavn - Olsen
---> I Ministralboken sa. kirke er etternavnet Olsen ved dåpsdato
---> Den 28.jan 1898 blir etternavnet korrigert til Johan eller John
---> I Folketelling 1900 er etternavnet til gutten Johansen
---> I Folketelling 1910 er etternavnet til gutten Johnsen
Alt dette er fakta.
---> Dessuten er det åpnebart at gutten havnet hos fosterforeldre en gang mellom fødsel 1897 og folketelling 1900 - iløpet av barnets tre første leveår. Dette er muntlig bekreftet av guttens kone - etter at han giftet seg ( egen kilde - forvises på forespørsel)
Dette er fakta.
----> Det er også avklart at barnefaren i dåpsprotokollen opererer med falsk adresse - og muligens omskrevet navn.
Dette er fakta.
----> Barnemoren var født 3.okt. 1875 på Hitra - og tok seg huspost i Trondheim som ungdom. I Folketellingen 1900 bodde hun sannsynligvis i Kongens Gade i Trondheim - og arbeidet som tjenestepige hos en bagermester der.
Dette er ikke bekreftet da hennes navn her oppgies forkortet
Dette er et indisum.
---> 02.nov 1903 emmigrerer barnemoren til USA med skipet Xania sammen med andre fra Trondheim. Sjekk id.indent. 112013 side 268 lp.nr 8564 - emigranter fra Trondheim.
Dette er fakta.
---> At barnemoren ikke kunne ta vare på gutten - i perioden 1897 til 1900 er bekreftet. Av det slutter jeg også at barnefaren ikke tok ansvar for livmidler eller omsorg.
Dette sammen med falskt navn/ feil adresse peker mot at barnefaren ville unngå ansvaret sitt som barnefar.
Min arbeidshypotese er derfor at en "mulig" løsning for faren - kan være å forflytte seg enten nasjonalt - eller ut av landet. For kanskje både å få både arbeid/ inntekt og bostavn ?
Dette er en arbeidshypotese.
---> I dåpsprotkollen står det at far er emmigrert til Minnesota - dette kan være innført enten ved dåp 02.febr. 1897 eller ved korreksjon av opplysninger 28.jan 1898.
Dette er fakta.
---> Det synes derfor naturlig å søke alle emmigranter som har fornavn på Jon/ John eller Johan som har reise fra Norge til Amerika i perioden 01.mai 1896 til 28.januar 1898 - som kan være MULIG barnefar til gutten.
Det jeg håper på er å få rekonstruert alle opplysninger i dåpsprotokollen - slik at det er mulig å få en formening om barnefarens reelle navn og adresse - og kanskje finne han som emmigrant iløpet av 1897/ 98 ?
Uansett er dette ei slektsgrein som aldri har hatt noen kontakt med slekten i Norge - bare dt i seg selv er utfordrende - og kanskje ble det slik at både barnemor og barnefar hadde kontakt i USA etter at begge dro over ?
Takk for all hjelp - på forhånd !