Kirkebok, Skoger, Buskerud 1862
Moderator: MOD_tydehjelp
- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
Kirkebok, Skoger, Buskerud 1862
Trenger hjelp til å tyde noen av ordene i kristendomskunskap/karakterer til konfirmant nr. 10, Carl Gustav Olsen:
Meget god kundskab og ulasteligt forhold. af gode ....??, men meget pregtig?? og føyelig??
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 4 (1862-1872), Konfirmerte 1862, side 294-295.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Meget god kundskab og ulasteligt forhold. af gode ....??, men meget pregtig?? og føyelig??
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 4 (1862-1872), Konfirmerte 1862, side 294-295.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Vennlig hilsen Anne-Grethe 

Re: Kirkebok, Skoger, Buskerud 1862
Hei!
Er litt usikker men mener det er: ...af gode evner, men meget svagelig og føyelig.
Mvh Elisabeth
Er litt usikker men mener det er: ...af gode evner, men meget svagelig og føyelig.
Mvh Elisabeth
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Det er ikke "meget svagelig og søvnig" da?
Når en ser på andre karakterer lenger fram blir det tydeligere. Og presten bruker en del ukurante uttrykk ellers, som "dorsk" og "lattermild" osv.
Når en ser på andre karakterer lenger fram blir det tydeligere. Og presten bruker en del ukurante uttrykk ellers, som "dorsk" og "lattermild" osv.
Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Ser nå tydelig at det er: af gode evner. Og tror nok at det videre står: svagelig og føyelig.
Om det er søvnig, så stakkars prest, for det er ganske mange som har fått dette påskrevet. Tydeligere føyelig i klokkerbok. Se nr. 3 i 1862.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger i Skoger, Klokkerbok nr. 1 2 (1860-1880), Konfirmerte 1862, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Tusen takk til dere begge!
Om det er søvnig, så stakkars prest, for det er ganske mange som har fått dette påskrevet. Tydeligere føyelig i klokkerbok. Se nr. 3 i 1862.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger i Skoger, Klokkerbok nr. 1 2 (1860-1880), Konfirmerte 1862, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Tusen takk til dere begge!

- Else Berit Rustad
Enig med Knut.
Ordet begynner på s og da kan det ikke være føyelig (det er dessuten en bokstav for lite til å være ordet føyelig, det måtte i så fall blitt føylig)
At klokkeren "pyntet" litt på karakteristikkene og kalte konfirmantene "uopmærksom" eller "adspredt" endrer ikke det som er skrevet i kirkeboka!
I lenken det vises til fra klokkerboka, står det også søvnig for konfirmant nr. 3 i 1862
Mvh
Else B.

At klokkeren "pyntet" litt på karakteristikkene og kalte konfirmantene "uopmærksom" eller "adspredt" endrer ikke det som er skrevet i kirkeboka!
I lenken det vises til fra klokkerboka, står det også søvnig for konfirmant nr. 3 i 1862

Mvh
Else B.
- Anne-Grethe Syvertsen
Oj...dette var ikke enkelt.
Ikke alltid enkelt å se forskjell på s og f.
Jeg får studere de litt nærmere, så klarer jeg det vel til slutt.
Takk!
Ikke alltid enkelt å se forskjell på s og f.

Hei Anne - Grethe.
Det står Søvnig slik Knut og Else B. skriver.
Om du sammenligner med Forhold så ser du forskjellen på S og F - se også på nr. 6 under - siste ord Lærevillig - der ser du at bokstaven V er lik V i Søvnig.
Jeg er da i Klokkerboken.
Det står Søvnig slik Knut og Else B. skriver.
Om du sammenligner med Forhold så ser du forskjellen på S og F - se også på nr. 6 under - siste ord Lærevillig - der ser du at bokstaven V er lik V i Søvnig.
Jeg er da i Klokkerboken.
Lillian Kristiansen
- Anne-Grethe Syvertsen
Dere har helt klart rett.
Jeg bøyer meg i støvet... Dette må bare studeres. Men sikkert ikke siste gang dere må hjelpe meg 

Hei igjen Anne - Grethe.
Har holdt på med avskrifter sjøl så jeg kan fortelle mange "rare" historier om min tyding den gang for "snart 20 år siden" - og jeg lager noen "merkelige ord" den dag i dag
Vi blir nok på "post" ei stund til skal du se
- vi lærer enda "vi" andre også - ihvertfall jeg. Jeg øver meg ofte på det Else B. har tydet for andre og det har gitt meg mye god og nyttig lærdom
"bare et lite hint" om at det kan være lønnsomt

Har holdt på med avskrifter sjøl så jeg kan fortelle mange "rare" historier om min tyding den gang for "snart 20 år siden" - og jeg lager noen "merkelige ord" den dag i dag

Vi blir nok på "post" ei stund til skal du se

Lillian Kristiansen
- Anne-Grethe Syvertsen
Tusen hjertelig takk Lillian for en god trøst og et godt råd. Jeg skal holde et øye med svarene til Else B.