Kirkebok Skedsmo, Akershus, 1708
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: ÅMOT
Kirkebok Skedsmo, Akershus, 1708
Hvilken søndag i slutten av desember (etter 2.søndag i advent) 1708 ble soldat Jens Helgesen og Marte Amundsdatter viet ? Skedsmo MINI 1706-1715, cop. 1708, siste par side 16b link
Jeg har lett i DAGE uten å finne nevnte søndag. Kan noen hjelpe ?
Mvh Kjell H.
Jeg har lett i DAGE uten å finne nevnte søndag. Kan noen hjelpe ?
Mvh Kjell H.
Re: Kirkebok Skedsmo 1708
Hei Kjell.
Prøv denne kalenderen - mener noen skrev at den var riktig, om ikke så husker jeg "helt feil"
Helligdager der det står ÅR skriver man det året det gjelder.
Prøv denne kalenderen - mener noen skrev at den var riktig, om ikke så husker jeg "helt feil"
Helligdager der det står ÅR skriver man det året det gjelder.
Lillian Kristiansen
-
Det var kjapt, Lillian og jeg tror det ga meg svaret også: Juledagen 25 desember - riktignok ikke en søndag, noe jeg tydeligvis hadde feiltolket pga det innledende Dom:, men likevel tror jeg at jeg går for 25 desember. Takk skal du ha for ultrarask respons og nyttig link !
Kjell H.
Kjell H.
- Else Berit Rustad
Det er nok en søndag, siden teksten er Dom. p. Fest. Nat. Christj, dvs. søndag etter jul.
I 1708 falt denne søndagen på 30. desember.
Mvh
Else B.
I 1708 falt denne søndagen på 30. desember.
Mvh
Else B.
-
Hei, Else B.
Vel, hva kan jeg si annet enn takk for korrigeringen ! Siden mine latinkunnskaper åpenbart er mangelfulle (nesten lik null, egentlig) er det kjekt å kunne spørre i et forum som dette, med gode hjelpere som bla deg og Lillian.
Da fikk jeg omsider på plass rikig vielsesdato for 9.generasjon bakover i Skedsmo !
Kjell H.
Vel, hva kan jeg si annet enn takk for korrigeringen ! Siden mine latinkunnskaper åpenbart er mangelfulle (nesten lik null, egentlig) er det kjekt å kunne spørre i et forum som dette, med gode hjelpere som bla deg og Lillian.
Da fikk jeg omsider på plass rikig vielsesdato for 9.generasjon bakover i Skedsmo !
Kjell H.
Hei
Nederst på side 16 B, er vielsen til Jens og Marthe.
Mener det ganske tydelig står 20 nov 1708.
Mvh
Leif Mikalsen
Nederst på side 16 B, er vielsen til Jens og Marthe.
Mener det ganske tydelig står 20 nov 1708.
Mvh
Leif Mikalsen
-
Hei Leif,
Jeg har vansker med å se hvor det står '20 nov 1708' i vielsen til Jens og Marthe nederst side 16b.
Jeg leser det som: 'Dom: p. Fest: Nat: Christj ved Scheds: Soldat Jens Helles: oc Marthe Amunsd'
Kjell H.
Jeg har vansker med å se hvor det står '20 nov 1708' i vielsen til Jens og Marthe nederst side 16b.
Jeg leser det som: 'Dom: p. Fest: Nat: Christj ved Scheds: Soldat Jens Helles: oc Marthe Amunsd'
Kjell H.
Hei
Helt nedert på høyre side. (linken din viser til side 17)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040262.jpg
Helt nedert på høyre side. (linken din viser til side 17)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040262.jpg
-
Takk for innspill, Leif - jeg burde vel lett etter forlovelsesdato selv også, men det gjorde jeg altså ikke
Her fikk jeg jo bekreftet at brudeparet kom fra gardene Bronaas og Østre Sørum, samt navnene til de 'velbaarne' herrene som hadde utstedt bevillingsseddel. Takk igjen !
Kjell H.

Her fikk jeg jo bekreftet at brudeparet kom fra gardene Bronaas og Østre Sørum, samt navnene til de 'velbaarne' herrene som hadde utstedt bevillingsseddel. Takk igjen !
Kjell H.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Kanskje vi skal klare litt opp i dette med sidetal...
Trulovinga står på framsida av folio (blad) 16, altså side 16a. Vigsla står på baksida, altså side 16b.
Trulovinga står på framsida av folio (blad) 16, altså side 16a. Vigsla står på baksida, altså side 16b.