Kirkebok, Vefsn, Nordland, 1817

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn20645
Sted: MELHUS

Kirkebok, Vefsn, Nordland, 1817

Legg inn av dn20645 » 28. mai 2010 kl. 20.18

I min søken etter en tipptipps fødsel i Hattfjelldal, kom jeg over denne innførselen i ministralboken, og da jeg har en Anders Larsen i mine rekker, hadde det vært flott å forstå hva som foregikk her.
:)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-70

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Nordland, Vefsen, Ministralbok 1817

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. mai 2010 kl. 21.11

Ja, dette var litt av en "type" :roll:

Efter skrivtlig Tilsigelse, fra Hr. Pastor Meyer, indfandt jeg, Anders Larsen Drevland mig, den 25de Maii 1817, paa Dolstad Præstegaard for i Præstens og de 2de Medhjelperes, Niels Olsens, og Michel Michelsens Nærværelse, at anhøre de Klagemaal, som min Kone Barbro Arnsdtr. med hvilken jeg i 13 Aar haver levet i Ægteskab, og velsignet med 2 Drenge- og 2 Pigebarn, det yngste eet Aar, haver imod mig at fremføre. -

Konens Klagemaal ere følgende

1. Det var ikke med glad Hjerte eller fornøjelse, at jeg indlod mid i Ægteskab, og vort 13aarige, langt fra ikke det Fornøjelige, til visse, og mange Tider været højst ubehagelig.
2. Utroeskab i Gjerning beskylder jeg ham ikke for, men ofte maae have hørt utugtige og usømmelige Ord, og seet letsindig Flanger med Tjenestepigerne.
3. At han i høj Grad er drikfældig, det er den hele Bøjgd bekjendt, og derved aarlig, sadt sig tilbage, især dette Aar. I sin Drukkenskab er han støjende i Huset endog om Natten, uartig og stræng mod mig, Børn og Tjenere, ja flere Gange ikke blot truet mig med Hug, Slag og anden Mishandling, men ogsaa virkeligen knebet, slaget, og saa forskræmt mig, at jeg ofte maatte flye eget og taget Tilflugt i Andres Huse.
Af disse og flere vigtige Aarsager, kan jeg ikke overtale mig til, eller have Kræfter til, at leve længer i Ægteskab med ham; men mit Ønske og Begjering er, at vort nærværende Ægteskab, maae paa lovlig Maade vorde ophævet. -

Manden, Anders Larsen, erklærede, at han denne Gang Intet af Vigtighed vilde fremføre mod sin Kone; men forbeholdt sig samme til en annen Gang. Blot dette, at han fortryder sit forrige Forhold, lover Forbedring, og ikke vil skilles fra sin nærværende Kone Barbro Arnsdtr. -

Mvh
Else B.

dn20645
Sted: MELHUS

Re: Nordland, Vefsen, Ministralbok 1817

Legg inn av dn20645 » 28. mai 2010 kl. 21.26

Tusen takk, Else.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»