Kirkebok Hjelmeland, Fister, Årdal, Rogaland, 1761
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Kirkebok Hjelmeland, Fister, Årdal, Rogaland, 1761
Hva er fornavn på konfirmant nummer 4 fra bunn i venstre spalte på side 170 (permanent sidelenke)? Begynner det på "M"?
-
- Kontakt:
Re: Kirkebok Hjelmeland, Fister, Årdal, Rogaland, 1761
Til opplysning så holder jeg på med en gjennomgang av konfirmerte i denne kirkeboka. Lista har vært til korrekturlesing. Nå kjører vi usikkerhetssjekk før den sendes til kirkebokprosjektet i DIS-Norge slik at den kan legges på Digitalarkivet.
Det kommer flere spørsmål fra denne kirkeboken den nærmeste tiden.
Det kommer flere spørsmål fra denne kirkeboken den nærmeste tiden.
- Else Berit Rustad
Da rekker vi kanskje å venne oss til skriften
Mht konfirmantens fornavn, så tror jeg du har rett i at det begynner på M. Det kan være Mas (annen skrivemåte for Mads), men helt sikker er jeg ikke.
Mvh
Else B.

Mht konfirmantens fornavn, så tror jeg du har rett i at det begynner på M. Det kan være Mas (annen skrivemåte for Mads), men helt sikker er jeg ikke.
Mvh
Else B.
-
- Kontakt:
Takk for forsøket Else. Vi klarte ikke å få det til å bli et kjent navn så Mas kan være riktig for alt hva jeg klarer å se. Denne får bli med til Statsarkivet i Stavanger.
Hei Espen og Else B.
Jeg er på "tynn" is,men glem M en og se om det står Olav.....
Hilsen "tydeeleven "
Annette

Jeg er på "tynn" is,men glem M en og se om det står Olav.....
Hilsen "tydeeleven "

Annette
-
- Kontakt:
Hei Annette,
en kontroll på Statsarkivet i Stavanger bekreftet at det stod "Mas", men likevel takk for interessen
en kontroll på Statsarkivet i Stavanger bekreftet at det stod "Mas", men likevel takk for interessen

Hei igjen
Hmm, Hmmm, er det nr. 4 nedenfra helt til venstre Aanensøn ?
Hvis, så vil jeg snakke med arkivspesialisten.................................
Det ER en a,og en v i slutten...
, snart skal jeg forklare hvorfor
Hilsen Annette i Stavanger

Hmm, Hmmm, er det nr. 4 nedenfra helt til venstre Aanensøn ?
Hvis, så vil jeg snakke med arkivspesialisten.................................

Det ER en a,og en v i slutten...

Hilsen Annette i Stavanger
Sist redigert av dn24337 den 4. mai 2010 kl. 13.47, redigert 1 gang totalt.
- Else Berit Rustad
Sorry Annette, men det står faktisk Mas!
Sammenlign med forbokstaven i navnet Magli på høyre side i samme kirkebok.
Navnet må bli Mas, siden første bokstav er en M, siste er en s og den i midten er en a :!:
Mvh
Else B.
Sammenlign med forbokstaven i navnet Magli på høyre side i samme kirkebok.
Navnet må bli Mas, siden første bokstav er en M, siste er en s og den i midten er en a :!:
Mvh
Else B.
Hei igjen Else B.
Litt kjas og Mas må man ha i blant, pluss galgenhumor.....
Men, innenfor slektsgransking /tyding må man være tydelig...........
Du er kjempeflink, det vet jeg, men a en og v en blir værende i min hjerne.
Men, det betyr ingenting, det viktigste er hva slags navn man ender opp med.
Ettersom jeg kan se så er det blanding av jente og guttenavn her.
Lykke til , hilsen "Lupe" 60x100
Annette

Litt kjas og Mas må man ha i blant, pluss galgenhumor.....

Men, innenfor slektsgransking /tyding må man være tydelig...........
Du er kjempeflink, det vet jeg, men a en og v en blir værende i min hjerne.
Men, det betyr ingenting, det viktigste er hva slags navn man ender opp med.
Ettersom jeg kan se så er det blanding av jente og guttenavn her.
Lykke til , hilsen "Lupe" 60x100
Annette
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Annette:
Øving gjer meister - heiter det. I dette tilfellet trur eg også det ville hjelpe stort å sjå originalen.
a-en er visst grei(?) for alle.
Finn du andre v-ar på denne sida?
Finn du andre Olav-ar?
Øving gjer meister - heiter det. I dette tilfellet trur eg også det ville hjelpe stort å sjå originalen.
a-en er visst grei(?) for alle.
Finn du andre v-ar på denne sida?
Finn du andre Olav-ar?
Hei Ivar
Takk for svar.
Eg ser ikkje andre v ar som slutt-bokstav, men eg se andre a er, som midt-bokstavar.
Men,men, som eg sa, ka eg "ser" betyr ingenting, det den som tilsist har ansvaret
som bestemmer......... Det e av feilane me lære.
Men, eg tror ikkje at det e Mas, en slags etterligning av Mads. Det va ikkje et "vanligt"
navn den gang...?
Hilsen Annette......

Eg ser ikkje andre v ar som slutt-bokstav, men eg se andre a er, som midt-bokstavar.
Men,men, som eg sa, ka eg "ser" betyr ingenting, det den som tilsist har ansvaret
som bestemmer......... Det e av feilane me lære.
Men, eg tror ikkje at det e Mas, en slags etterligning av Mads. Det va ikkje et "vanligt"
navn den gang...?
Hilsen Annette......
- Bjørn Bjørnsen
- Sted: STAVANGER
Hei Anette
Jeg har tatt den endelige sluttkontroll på denne dåpslisten i den originale kirkeboka på Statsarkivet i Stavanger.
Jeg kan bekrefte at Else B. tydet det riktig. Det er ingen tvil om at det står Mas i originalen. Og det er det som kommer inn i Digitalarkivet.
Det er kjekt at du engasjerer deg så sterkt. Fortsett med det!
Men akkurat denne saken tror jeg ikke det er grunn til å diskutere mer.
Hilsen Bjørn
Jeg har tatt den endelige sluttkontroll på denne dåpslisten i den originale kirkeboka på Statsarkivet i Stavanger.
Jeg kan bekrefte at Else B. tydet det riktig. Det er ingen tvil om at det står Mas i originalen. Og det er det som kommer inn i Digitalarkivet.
Det er kjekt at du engasjerer deg så sterkt. Fortsett med det!
Men akkurat denne saken tror jeg ikke det er grunn til å diskutere mer.
Hilsen Bjørn
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
nei, det er kanskje ingen v-ar i slutten av ord (eg trur det var svært sjeldan på den tida).
Men der er fleire v-ar, t.d. Iversen i starten på lista vi ser på og Halvor (nr 2 i den neste lista, 15.nov.). Dei har heilt eintydig ein spiss og dessutan krummar strekane på ein heilt annan måte enn bokstaven i namnet vi ser på.
Å finne "Olav" i denne lista ville vere eit særsyn. Den namneforma kom i bruk under nasjonalromantikken på 1800-talet. På 1700-talet var det "Ole", eller somtid "Oluf" eller "Olof".
Eg kjenner ikkje Rogaland så godt, men lenger nord på Vestlandet var Mass eit vanleg namn fram til tidleg på 1900-talet. Vanlegvis vart det skrive Mads eller Mats, men hokjønsforma er ofte skrive Massi (men også Madsi). Og enkle/doble konsonantar tok dei ikkje så nøye på 1700-t.
Og til sist: Her ville det hjelpe stort å sjå originalen. Skrifta er nokså sannsynleg tydelegare der enn på bileta. ... og her er det nokon som har vore og sett på originalen.
Men der er fleire v-ar, t.d. Iversen i starten på lista vi ser på og Halvor (nr 2 i den neste lista, 15.nov.). Dei har heilt eintydig ein spiss og dessutan krummar strekane på ein heilt annan måte enn bokstaven i namnet vi ser på.
Å finne "Olav" i denne lista ville vere eit særsyn. Den namneforma kom i bruk under nasjonalromantikken på 1800-talet. På 1700-talet var det "Ole", eller somtid "Oluf" eller "Olof".
Eg kjenner ikkje Rogaland så godt, men lenger nord på Vestlandet var Mass eit vanleg namn fram til tidleg på 1900-talet. Vanlegvis vart det skrive Mads eller Mats, men hokjønsforma er ofte skrive Massi (men også Madsi). Og enkle/doble konsonantar tok dei ikkje så nøye på 1700-t.
Og til sist: Her ville det hjelpe stort å sjå originalen. Skrifta er nokså sannsynleg tydelegare der enn på bileta. ... og her er det nokon som har vore og sett på originalen.
Hei til Alle
Tilhengere av MAS..............
I dag har jeg vært på Statsarkivet i Stavanger, og 3 personer var behjelpelige
med å "bistå" mitt søk.
Helt ned i kjelleren for å hente Original-Kirkebok...... (ingen hadde vært der før )
Det som har skjedd med denne "yttersiden " på arket var at den har vært så "tynn"
og "fillete", at de har reparert den......... De har tatt et 1/2 cm. bredt papir, limt det på
baksiden, og... "glattet" det til på s.170. Dermed er bokstaven (e) som mangler blitt
"usynlige", glatett bort... Ingen av dem kunne si hva som skulle stått der......Alle prøvde, med og uten luper
25 års erfaring, men, borte er bokstavene.
Det nærmeste de kom var at det var en A , og muligens en S eller en U i slutten.
De fant heller ingen personer på stedet Igland, som kunne stemme med Aanen (sen)
Tilhengere av MAS..............
I dag har jeg vært på Statsarkivet i Stavanger, og 3 personer var behjelpelige
med å "bistå" mitt søk.
Helt ned i kjelleren for å hente Original-Kirkebok...... (ingen hadde vært der før )
Det som har skjedd med denne "yttersiden " på arket var at den har vært så "tynn"
og "fillete", at de har reparert den......... De har tatt et 1/2 cm. bredt papir, limt det på
baksiden, og... "glattet" det til på s.170. Dermed er bokstaven (e) som mangler blitt
"usynlige", glatett bort... Ingen av dem kunne si hva som skulle stått der......Alle prøvde, med og uten luper
25 års erfaring, men, borte er bokstavene.
Det nærmeste de kom var at det var en A , og muligens en S eller en U i slutten.
De fant heller ingen personer på stedet Igland, som kunne stemme med Aanen (sen)
- Bjørn Bjørnsen
- Sted: STAVANGER
Hei Anette
Da er det vel ingen grunn til å diskutere dette mer.
Påstanden om at ingen hadde vært der før er ikke seriøs.
Jeg var der 19.04 og 20.04 og kvitterte ut bl.a. Hjelmeland A1
Dette kan selvagt dokumenteres med de rekvisisjonene jeg kvitterte.
Hilsen Bjørn
Da er det vel ingen grunn til å diskutere dette mer.
Påstanden om at ingen hadde vært der før er ikke seriøs.
Jeg var der 19.04 og 20.04 og kvitterte ut bl.a. Hjelmeland A1
Dette kan selvagt dokumenteres med de rekvisisjonene jeg kvitterte.
Hilsen Bjørn
Hei Bjørn.
Me tar disk.ein aen gang........
Hilsen Annette
Me tar disk.ein aen gang........

Hilsen Annette