Trenger hjelp til å tyde nr. 5 og 6 her:
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-509
og nr. 17 her:
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-115
Panteregister, Bodin, Nordland, 1900-tallet
Moderator: MOD_tydehjelp
Re: Panteregister, Bodin, Nordland
Dette var jo en pen og ryddig håndskrift, slik vi oldingene lærte på skolen på 50-tallet.
5. Namsrettens erklæring om at denne eiendom er solgt ved tvangsauksjon dat. og dbf. 17/7, grbf. 4/11 - 1937 (1353)
6. Ekspropriasjonsskjønn i anl. Bodin komm. ervervelse av grunn til riksveg 785 .. 28/6-58, dbf, grbf 24/1-61 (178/238)
17. Ifølge skjøte på brno. 16 kan det paa d. e. (bnr. 3) vestenfor Strandaker ikke bygges noget til hinder eller ulempe for utsigten, tgl. 11. jan. 1921.
5. Namsrettens erklæring om at denne eiendom er solgt ved tvangsauksjon dat. og dbf. 17/7, grbf. 4/11 - 1937 (1353)
6. Ekspropriasjonsskjønn i anl. Bodin komm. ervervelse av grunn til riksveg 785 .. 28/6-58, dbf, grbf 24/1-61 (178/238)
17. Ifølge skjøte på brno. 16 kan det paa d. e. (bnr. 3) vestenfor Strandaker ikke bygges noget til hinder eller ulempe for utsigten, tgl. 11. jan. 1921.
Venleg helsing Kjetil
Takk for den
, men lurer litt på en ting: hva skjedde når det ble tvangsaukjon? jeg vet at det ikke var noen andre som kjøpte huset, og at de fortsatt ble boende der.
PS: vi lærer bare dataskift på skolen i dag

PS: vi lærer bare dataskift på skolen i dag

- Paul Johan Hals
Ja du er inne på noe der Kjetil.
Der hvor du har satt et par prikker (Nr 6) står der, såvidt jeg kan se en "h". Jeg går ut i fra at ekspropriasjonsskjønnet var holdt den datoen (28/6-58 )
Mvh Paul
Der hvor du har satt et par prikker (Nr 6) står der, såvidt jeg kan se en "h". Jeg går ut i fra at ekspropriasjonsskjønnet var holdt den datoen (28/6-58 )
Mvh Paul
Til Paul Johan: Jeg er helt enig i at det må stå en h for holdt, jeg ble litt forvirret fordi jeg hadde ventet det skulle ha stått avh. - men det ville vel ha vært noen år tidligere - i mange tilfeller.
Til Th. Fredriksen: Nå er vi i kriseåra på 30-tallet. Det var ikke helt sjelden at folk - noen ganger ved familiens eller venners hjelp - klarte å stable penger på beina slik at de beholdt eiendommen etter en tvangsauksjon. I de tilfeller et tvangsauksjonsskjøte ikke var blitt utstedt til den som fikk tilslaget på tvangsauksjonen, ble det heller ikke nødvendig med noen ny hjemmelsovergang. Vi hadde på 30-tallet også en økonomisk krisehjelp i slike tilfeller - jeg husker i farten ikke hva denne ble kalt. Bondepartiet var sterkt involvert, såvidt jeg husker. Som en kuriositet kan nevnes at pga gjeldskrisa ble odelsloven forandret (såvidt jeg husker i 1932) slik at odelsløsningsfristen ble hevet fra 3 til 5 år, og dette sto ved lag - såvidt jeg husker - til ca. 1942, da den igjen ble satt ned til 3 år.
Til Th. Fredriksen: Nå er vi i kriseåra på 30-tallet. Det var ikke helt sjelden at folk - noen ganger ved familiens eller venners hjelp - klarte å stable penger på beina slik at de beholdt eiendommen etter en tvangsauksjon. I de tilfeller et tvangsauksjonsskjøte ikke var blitt utstedt til den som fikk tilslaget på tvangsauksjonen, ble det heller ikke nødvendig med noen ny hjemmelsovergang. Vi hadde på 30-tallet også en økonomisk krisehjelp i slike tilfeller - jeg husker i farten ikke hva denne ble kalt. Bondepartiet var sterkt involvert, såvidt jeg husker. Som en kuriositet kan nevnes at pga gjeldskrisa ble odelsloven forandret (såvidt jeg husker i 1932) slik at odelsløsningsfristen ble hevet fra 3 til 5 år, og dette sto ved lag - såvidt jeg husker - til ca. 1942, da den igjen ble satt ned til 3 år.
Venleg helsing Kjetil
Så da må altså oldefar ha greid å skaffe seg nok penger til å kjøpe tilbake eiendommen etter at den var blitt lagt ut til tvangsauksjon.
Ja, det ser sannsynlig ut. Du kan sikkert få verifisert det ved videre undersøkelser. Tvangsauksjoner ble den gang holdt av lensmannen (i utgangspunktet), men namsretten (altså den lokale herredsretten, som ble kalt namsrett i tvangssaker, idag tingretten) hadde det overordnede ansvaret. Det foreligger temmelig sikkert arkivalia som kan fortelle om hva som skjedde videre.
Venleg helsing Kjetil