Kirkebok, Flesberg, Buskerud, 1789

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Kirkebok, Flesberg, Buskerud, 1789

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 3. mars 2009 kl. 0.27

Kan noen hjelpe meg med dato for dåp til Baard, sønn av Lars Larsen. (siste barnet på s, 247). Så står en rekke navn med faddere. Står det Kristen Ulland`s kone ? I steden for konens eget navn? På slutten står det: introd:.... flere navn. Kan det være at det er andre introduserte kvinner som kom til kirken denne dagen? Som ikke har noe med dette barnet å gjøre? Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Flesberg, Ministerialbok nr. I 3 (1748-1790), Fødte og døpte 1789, side 247-248.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640448.jpg

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Dato og navn på kvinnelige faddere

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. mars 2009 kl. 0.49

Samme Dag og Stæd - dvs. 26. søndag etter Trefoldighet i Svene (16. november) døbt Lars Larsen Ulland Eyes Søn Baard. Faddere: Thore Ulland, Christen Ullands Kone, Jacob Tostensen Ullands Kone, Ole Tostensen ibid. og Jøran Thores Datter ibid.

Her var 5 faddere; tre kvinner og to menn. Av kvinnene var to gift (Christen Ullands kone og Jacob T. Ullands kone), mens den siste sannsynligvis var "pige", siden hun ikke er nevnt som noen manns kone.

Samme dato ble det introdusert 5 kvinner - ingen av dem ser ut til å ha noe med den foregående dåpen å gjøre.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 3. mars 2009 kl. 21.40

Tusen takk for hjelpen. Andre spørsmål jeg har lagt inn her og fikk svar etter 20 min. Dette kan bli morro. :lol: Men nå lurer jeg på: Hva menes med Trefoldighet?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. mars 2009 kl. 22.06

Et annet navn på søndagen, er Treenighet (Trinitatis Dominica på latin). Det er søndag etter pinse. De påfølgende søndager er nummerert (1. etter Tr., osv. fram til 27. søndag etter T.).

Siden pinse er en bevegelig høytid, vil også disse søndagene falle på forskjellige datoer. Den siste, 27. søndag etter Tr., vil vanligvis være i november en gang.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 3. mars 2009 kl. 23.10

Gossj.. å du vet! Igjen, tusen takk. Som sagt er jeg ikke så erfaren med forum, men skjønner at du og alle andre her virkelig brenner for dette. Har vel blitt en smule hekta jeg også. :roll: Og lærer litt mer hver dag. Men lurer nå på om det er normal høflighet av meg å takke for alle svar, hver gang? Eller blir det for mye mas?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. mars 2009 kl. 0.20

Det er jo det som er det fine med forumet: Vi lærer alle sammen noe nytt hver gang vi er inne her :lol:

Og "hekta" er vi vel også alle sammen, i større eller mindre grad..

Takk når du synes du har fått noe å takke for, Anne-Grethe, tenker det går bra!

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 4. mars 2009 kl. 0.47

Hei Anne-Grethe!

Takke og takke, mas og mas.

Tenk på det slik. Du legger inn et spørsmål. Du får et svar. Du takker for svaret. Deretter kommer det to påfølgende kommentarer/svar e.l. Dersom du da ikke takker eller kommenterer på annet vis, så vil ikke vi som legger inn svar/kommentarer vite at du har lest det nye som har kommet.

Dersom denne unnlatelsen av å vise at en har lest innleggene som har kommet, blir veldig ofte/mange ganger fra samme person, vil de som skriver svar/kommentarer slutte å svare denne personen som ikke viser at en har lest svarene/kommentarene. Resultatet blir da, i verste fall, at ingen gidder å svare fordi "uff der er han som bare spør og maser og gidder ikke å lese eller vise at han har lest svarene våre. Jeg hjelper'n ikke mer, så det så...."

Det skal ikke så mye til for å vise at du har lest kommentarene. Du behøver nødvendigvis ikke å gjøre det etter vært eneste nye innlegg som kommer, men ikke la det gå ukesvis før du viser at du har lest svaret. Vær også klar over at dersom du starter et tema om en person, familie eller gård i en eller annen kommune, så kan andre henge seg på samme tema etter en stund (uker, måneder, år) og kanskje spørre deg om noe. Anbefaler derfor alltid og krysse av for "Varsle svar på dette emnet" når du skriver innlegg. Da får du nye innlegg i disse emnene på epost.

Velkommen til en interessant og mulig tidkrevende og frustrerende hobby (sykdom) :D

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
8546
Sted: VOLLEN

Legg inn av 8546 » 4. mars 2009 kl. 8.19

Tips om program for kirkeårets dager

Dette lille programmet har hjulpet meg mange ganger når jeg skulle oversette datoen for f.eks 1. e. Tr. et spesifikt år.

Se: http://www.slekt.no/index.php/web/artik ... jper_dage/

Ser at Embla har kjøpt det opp men det er fortsatt gratis for nedlasting. Har brukt det i mange år. :D

Mvh

Karin

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 4. mars 2009 kl. 11.42

Hei!
Takk for tipset. Det programmet kan nok være kjekt å ha. Fulgte linken din. Kom inn på en side hvor jeg kunne laste ned programmet, men da fikk jeg tilbakemelding på at "siden ikke ble funnet". Har du noen tips om hva jeg kan gjøre da?
Vennlig hilsen Anne-Grethe

Brukeravatar
8546
Sted: VOLLEN

Legg inn av 8546 » 4. mars 2009 kl. 12.04

:( Beklager den! Jeg burde sjekket linken før jeg la den inn.

Det ser ut til at man må være medlem av Norsk Familiehistorie (200,-/år) for å kunne laste Dager ned gratis. Det er jo ikke akkurat gratis, da... :(

Karin

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»