Ullensakerslekt

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
Torill Enge
Innlegg: 161
Registrert: 26. juli 2005 kl. 23.22
Sted: TØNSBERG

Ullensakerslekt

Legg inn av Torill Enge » 30. juli 2014 kl. 13.15

Hei forskervenner!

Jeg vil gjerne komme i kontakt med noen som kjenner godt til gamle Ullensakerslekter, gårder og hustufter, og som evetuelt har felles slekt med meg.

Min oldefar, Hans Eriksen, f. 1834 på Trøgstadeie - d. 1903 i Kristiania, var sønn av Erik Thommassen, Oppeneie og Anne Olsdatter. Søsken av Hans var Kirstine og Jens.

Eriks Thomassens foreldre var Thomas Eriksen, Bogstadeie og Kari Johnsdatter Nafstad. Søsken av Erik var Kirstine, Hans og Anne.

Thomas Eriksens foreldre var Erik Evensen Løken og Berthe Thomesdatter Oppen. Berthes slekt har jeg blant annet ført tilbake til Jacob Amundsen Ingjer.

Jeg er bosatt i Vestfold og har hatt mulighet til å reise litt rundt i Ullensaker for å finne gårder og områder slektningene bodde på i sin "storhetstid". Nå prøver jeg å finne husmannsplassen, Nedre Trøgstadeie, som min oldefar var registrert på da han ble født i 1834. Plassen er kanskje nå innlemmet i gården Trøgstad?

Er det noen som kan fortelle meg noe om husmannsplassen, eventuelt gi meg tips til lenker m.m. ?

Vennlig hilsen
Torill Enge

Ivar Sannerud
Innlegg: 21
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.20
Sted: NORDKISA

Re: Ullensakerslekt

Legg inn av Ivar Sannerud » 4. august 2014 kl. 16.55

Hei!
Er blitt gjort oppmerksom på ditt innlegg. Kjenner noe til Ullensakerslekter og boplasser. Er ikke mange husmannsplasser under Trøgstad. En kandidat til plass under Trøgstad nedre er Smedstuen. Den finnes i folketellingene fra 1865. Plassen er ikke registret i Stiftamtmannens oversikt fra 1791. Da fantes kun plassen Hausen. Den lå sør på eiendommen Trøgstad og er vist på kart fra 1805, men er ikke registrert siden.
Smedstuen er vist på kart fra 1847 som ble brukt under prosjekteringen av jernbanen Kristinaia - Eidsvoll og lå sør for dagens Jessheim og nord for Trøgstad (gnr1).
Mere detaljer kan vi utveksle på mail; ivsanner@online.no

Brukeravatar
Torill Enge
Innlegg: 161
Registrert: 26. juli 2005 kl. 23.22
Sted: TØNSBERG

Re: Ullensakerslekt

Legg inn av Torill Enge » 5. august 2014 kl. 13.11

Tusen takk for tilbakemeldingen!
Det kan være stor sannsynlighet for at det var husmannsplassen Smedstuen min oldefar ble født på, siden den lå til Trøgstad nedre. Ved første øyekast ser det ut til at det er en ny familie som bor der i 1865-tellinga. Jeg skal lete litt videre etter forbindelser mellom Smedstuen og familien rundt 1830-40. Takk for tilbudet om videre kontakt på mail!

Vennlig hilsen
Torill Enge

Svar

Gå tilbake til «Ullensaker»