Ole Olsen Oppen Øvre, 1688 - ca. 1720

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Ole Olsen Oppen Øvre, 1688 - ca. 1720

Legg inn av gj15687 » 7. mai 2012 kl. 16.46

Hei!

Ref. Ullensaker bygdebok bygslet Ole (Oluf) Olsen Oppen Øvre, bruk 2, fra 1688. Han overtok da etter sine svigerforeldre, Svend Kristoffersen og Mari Nilsdatter. Han var g.m. Dorte Olsdatter. Ca. 1720 overlot han gården til sønnen Kristoffer, og han døde ca. 1730. Ref bygdeboka er det ukjent hvor han kom fra.

Ole er nevnt i et skifte 01. februar 1695. (Skiftet finnes i Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 4, 1690 - 1699, sidene 143b-144b.) Skiftet etter Harald Olsen på Ellingsrud, Aker. Ole er nevnt som bror til Harald og er oppnevnt som verge for Haralds 2 mindreårige døtre, Johanne og Anne. De hadde farsarv i Ellingsrud. Johanne og Anne flyttet sammen med moren, Anne Engelbrektsdatter, til Røykås, Lørenskog, hvor moren giftet seg for 2. gang med Lars Andersen som bygslet Røykås.

Er det noen som kjenner til hvor Ole Olsen på Øvre Oppen, bruk 2, kom fra, hans aner?

På forhånd takk!


Mvh
Anne Grethe

72898
Innlegg: 71
Registrert: 11. mai 2015 kl. 17.22
Sted: SKI

Re: Ole Olsen Oppen Øvre, 1688 - ca. 1720

Legg inn av 72898 » 25. august 2015 kl. 13.51

Hei.

Det gjelder Ole/Oluf Olsen fortsatt.
Jeg er også svært interessert å finne ut av hans aner/forfedre og hvor han/de kom fra.
Er det noen som har forutsetninger til å bidra med noe verdifullt her?

Mvh
Terje O.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Ole Olsen Oppen Øvre, 1688 - ca. 1720

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. august 2015 kl. 18.17

Anne skrev:Ref. Ullensaker bygdebok bygslet Ole (Oluf) Olsen Oppen Øvre, bruk 2, fra 1688. Han overtok da etter sine svigerforeldre, Svend Kristoffersen og Mari Nilsdatter. Han var g.m. Dorte Olsdatter.


Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålene dine, men det er en liten ting jeg reagerer på: Hvis Svend Kristoffersen/Mari Nilsdatter var Oles svigerforeldre, hvordan kan da Dorte være en Olsdatter? Hvis hun var datter av paret Svend/Mari, så skulle hun jo hete Dorte Svendsdatter?

Mvh
Else B.

Kirsten Jorunn Haga
Innlegg: 6
Registrert: 19. juli 2015 kl. 17.49
Sted: TÅRNÅSEN

Re: Ole Olsen Oppen Øvre, 1688 - ca. 1720

Legg inn av Kirsten Jorunn Haga » 7. januar 2017 kl. 17.21

Her er et innlegg jeg fant på slektsforum-sidene da jeg lette etter noe om Anne Haraldsdatter
Ellingsrud i Østre Aker

Siden det i skiftet etter Lars Andersen i 1711 er datofestet et skifte 1 februar 1695 hvor enkens døtre fra første ekteskap er oppgitt som arvinger, har jeg lett fram dette. Skiftet etter Harald Olsen Ellingsrud finnes i Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 4 , 1690-1699 sidene 143b-144b.

Her følger et lite utdrag – med forbehold om mindre tydefeil - som jeg mener kan være av betydning for å kildebelegge familieforholdene nevnt tidligere.

Sorenskriveren og 2 edsvorne lagrettemenn var ’forsambled paa Dend gaard Ellingsrud her udi Aggers Herred beliggende, Der Sammesteds Ett Skriftelig og Rettferdelig Arvfe skifte at Forreta efter Dend Dannemand Harald Olsen, som bode og Døde paa bemeldte gaard, Imellem hans efterladte Hustrue, Anna Ingebretsdaatter, og deris tilsammen avflede børn, Johanne Haraldsdaatter 3 Aar, og Anne Haraldsdaatter 1 Aar gammel .-.-.-.-.-.’
I tillegg til sorenskriveren og lagrettemennene var også tilstede ’Lendsmanden Hans Bastiansen og Børnenis fader broder Olle Olsen boende paa Open i Ullensager Sogen’

Boets netto på litt over 113 dlr fordeles med halvparten til enken og resten på deling mellom ’Sl Mands efterladte børn som gaar lige i lod med huer andre’.


Dette sier jo at hennes far Harald Olsen Ellingsrud Hadde en bror på Oppen i Ullensaker som het Ole Olsen

Til slutt er oppgitt at det fra boet deponeres hos moren for ’De tvende umyndige Pigebørnens forinden tilfaldne Arvfeloder, Saa forblifer Dend hos Deris Moder, .-.-.-.- indtill De Opnaaer den alder at De Self Deris Klæde og føde Kand fortiene. Imidlertid er her af skifteretten anordnet bemelte børnens fader broder Olle Oppen af Ullenssager Sogen, at vere bemelte børnens formyndere og Verge’ hvor det listes opp et utvidet ansvar for at broderbarna får en skikkelig oppdragelse og underhold til ’De dend efter laugen Kand Betroes (sin farsarv).

Skifteretten sier helt avslutningsvis at ’Dette skifte er kommen til Sin endskab og Fuldkommen Rigtighed’. skiftet

72898
Innlegg: 71
Registrert: 11. mai 2015 kl. 17.22
Sted: SKI

Re: Ole Olsen Oppen Øvre, 1688 - ca. 1720

Legg inn av 72898 » 10. januar 2017 kl. 23.32

Hei.
Takk for hjelpen til forståelse av et vanskelig lesestoff.
Vet du hvordan jeg kan finne Skifteprotokoll for Oluf Torstensen Arneberg (1624-1677), som var en eier av Ellingsrud gård, og som bodde i Christiania på den tiden Harald Olsen Ellingsrud ble født?
mvh
Terje O.

Svar

Gå tilbake til «Ullensaker»