Elias Gunnarson, Sauda - død Jelsa 1847 aner
Moderator: MOD_Rogaland
Elias Gunnarson, Sauda - død Jelsa 1847 aner
Hei.
Er det noen som kjenner hvor Elias Gunnarson kommer fra? Han er nevnt i Arvid Lillehammer: Soga om Sauda gardar og ætter b.II gnr 28 - 54 1974 side 249.
Han ble gift med Ragnhild Tolleivsdotter
Han var husmann på Milene / Vangsnes under Åbø. Bodde i Sauda i 1801.
Flyttet så til Barkeland (54) Jelsa. Han var kalt jerngytjar.
http://www.slektsdata.com/Bygdeboeker/Jelsa/JRamme.htm
Elias er min kones tipptippoldefar, så derfor er vi interessert i mer opplysninger om hans aner.
Er det noen som kjenner hvor Elias Gunnarson kommer fra? Han er nevnt i Arvid Lillehammer: Soga om Sauda gardar og ætter b.II gnr 28 - 54 1974 side 249.
Han ble gift med Ragnhild Tolleivsdotter
Han var husmann på Milene / Vangsnes under Åbø. Bodde i Sauda i 1801.
Flyttet så til Barkeland (54) Jelsa. Han var kalt jerngytjar.
http://www.slektsdata.com/Bygdeboeker/Jelsa/JRamme.htm
Elias er min kones tipptippoldefar, så derfor er vi interessert i mer opplysninger om hans aner.
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Elias Gunnarson, Sauda - død Jelsa 1847 aner
Det er et par som gifter seg på Jelsa 18.6.1769 som heter Gunnar Halvardson og Berta Larsdtr.. De får bl.a sønnen Elias Gunnarson f.1776. Se http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Da Elias og Ragnhild gifter seg 9.9.1798 er det oppgitt at han kommer fra Jelsa.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Da Elias og Ragnhild gifter seg 9.9.1798 er det oppgitt at han kommer fra Jelsa.
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
- Sted: HAUGESUND
Her er Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr. på Natland i Jelsa ved FT i 1801. Se
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=952#ovre
Mvh. Johan Arthur Hansen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=952#ovre
Mvh. Johan Arthur Hansen
Takk for hjelpen.
Da ser det ut til at dette kan være et spor videre i anerekka.
Hilsen Jan Sigbjørn
Da ser det ut til at dette kan være et spor videre i anerekka.
Hilsen Jan Sigbjørn
Hei.
Jeg har noe tvil om at det er rette foreldre som er funnet.
I folketellingen 1801 på Åbø, Sauda står det at han er 34år, dvs født ca. 1767. Dette er tydligvis også lagt til grunn både i BB Sauda og BB Jelsa.
Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr er gift 1769, dvs etter 1767. Men født ca 1767 kan jo være feil. Det er jo heller ikke umulig med barn før ekteskap!
Jeg har ikke klart å finne Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr i BB Jelsa.
Er det noen som har mer dataljer her?
Av barna til Elias er kun Gunnar oppkalt etter far til Elias, mens Halvard, Berta eller Lars er ikke benyttet.
Jeg har noe tvil om at det er rette foreldre som er funnet.
I folketellingen 1801 på Åbø, Sauda står det at han er 34år, dvs født ca. 1767. Dette er tydligvis også lagt til grunn både i BB Sauda og BB Jelsa.
Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr er gift 1769, dvs etter 1767. Men født ca 1767 kan jo være feil. Det er jo heller ikke umulig med barn før ekteskap!
Jeg har ikke klart å finne Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr i BB Jelsa.
Er det noen som har mer dataljer her?
Av barna til Elias er kun Gunnar oppkalt etter far til Elias, mens Halvard, Berta eller Lars er ikke benyttet.
Jeg forsøker å ta opp igjen denne tråden som jeg startet med.
Jeg har funnet at Elias Gunnarson døde 12 april 1847 på Nyvoll u/Barkeland, Jelsa. I kirkeboka står det at han er 73 år. dvs. født omk 1774.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-175
Dermed blir han en mer sannsynlig sønn av Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr.
Problemet er at jeg ikke er i stand til å finne klare koblinger til foreldrene.
Det er en jo en dåp i Family Search så er nevnt i et tidligere innlegg. http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... juris2=Rog
Det som nå er uklart at stedet Bakken er nevnt. Hvor ligger det?
Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr. bodde på Natland i 1801, og flere av barna har jeg funnet i skannet kirkebok Jelsa: 1768-1796, Ministerialbok i digitalarkivet. Der er alle nevnt som barn av Gunder Natland. (ikke Bakke).
Jeg har ikke hatt tilgang til bygdeboka for Erfjord. Muligens gir den litt hjelp?
Er det noen som har funnet dåp eller konfirmasjon til min Elias i kirkebøker?
Jeg har funnet at Elias Gunnarson døde 12 april 1847 på Nyvoll u/Barkeland, Jelsa. I kirkeboka står det at han er 73 år. dvs. født omk 1774.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-175
Dermed blir han en mer sannsynlig sønn av Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr.
Problemet er at jeg ikke er i stand til å finne klare koblinger til foreldrene.
Det er en jo en dåp i Family Search så er nevnt i et tidligere innlegg. http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... juris2=Rog
Gunnar Halvardson og kona Berta Larsdtr. bodde på Natland i 1801, og flere av barna har jeg funnet i skannet kirkebok Jelsa: 1768-1796, Ministerialbok i digitalarkivet. Der er alle nevnt som barn av Gunder Natland. (ikke Bakke).
Jeg har ikke hatt tilgang til bygdeboka for Erfjord. Muligens gir den litt hjelp?
Er det noen som har funnet dåp eller konfirmasjon til min Elias i kirkebøker?
Jan Sigbjørn Larsen skrev:Det er en jo en dåp i Family Search så er nevnt i et tidligere innlegg. http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... juris2=Rog
Jeg ser at det er en Gunnar Hallvardsson som bodde på Bakka i Sauda. Han var gift med Marta Endresdatter. I bygdeboka for Sauda er det ikke nevnt noen sønn ved navn Elias der.
Muligens kan stedsnavnet som er angitt i Family Search være en feil når det gjelder stedsnavn?
-
- Sted: HUNDVÅG
- Kontakt:
I Erfjord Gardar og Folk II side 851 under Nattland finner vi
Gunnar Hallvardsen Nattland f.o. 1743, d 1805, g.1769 m Berta Larsdtr Ås, f.o. 1748, d 1837. De overtok bruket på Nattland samme året de giftet seg.
Elias er ikke oppført blant deres barneflokk på 10 barn.
Gunnar Hallvardsen Nattland f.o. 1743, d 1805, g.1769 m Berta Larsdtr Ås, f.o. 1748, d 1837. De overtok bruket på Nattland samme året de giftet seg.
Elias er ikke oppført blant deres barneflokk på 10 barn.
Hei.
Takk for tilbakemeldingen. Synd at du ikke kunne bekrefte Elias inn i familien.
Da er det tydeligvis bare å lete etter nye halmstrå for å finne anene til min Elias.
Han kan jo være glemt i bygdeboka, men da må en jo finne andre kilder å koble dette på.
Kjenner du noe til skifte etter Gunnar Hallvardsen Nattland eller kona?
Hilsen
Jan Sigbjørn
Takk for tilbakemeldingen. Synd at du ikke kunne bekrefte Elias inn i familien.
Da er det tydeligvis bare å lete etter nye halmstrå for å finne anene til min Elias.
Han kan jo være glemt i bygdeboka, men da må en jo finne andre kilder å koble dette på.
Kjenner du noe til skifte etter Gunnar Hallvardsen Nattland eller kona?
Hilsen
Jan Sigbjørn
-
- Sted: HUNDVÅG
- Kontakt:
Han kunne passet inn i barneflokken da første barn blir født i 1770.
Barna var: Anne f.1770, Hallvard f.1772, Siri f.1775, Berta, Lars, Auen, Brita, Gunnar, Ola og Siri.
Det står faktisk ganske mye om denne familien i Erfjord bok, av ulike årsaker, bl. på grunn av at både Gunnar Hallvardsen og broren Osmund tok sitt eget liv med 6 års mellomrom. Far til disse to, Hallvard Auensen, kom til gården Nattland i Erfjord fra Groven, Vinje i Telemark.
Når det gjelder skiftet er dette også nevnt i boken. Boet ble registrert 30. september 1805.
Gunnar etterlot seg et stort og solid bo. 625 daler ble delt ut til arvingene.
Buskapen bestod av hest, 7 kyr, 2 kviger, 1 kalv, 21 sauer, 1 ver, 12 geiter, 2 hannekje og 1 bukkekje. Ellers 2 sølvstaup.
Barna var: Anne f.1770, Hallvard f.1772, Siri f.1775, Berta, Lars, Auen, Brita, Gunnar, Ola og Siri.
Det står faktisk ganske mye om denne familien i Erfjord bok, av ulike årsaker, bl. på grunn av at både Gunnar Hallvardsen og broren Osmund tok sitt eget liv med 6 års mellomrom. Far til disse to, Hallvard Auensen, kom til gården Nattland i Erfjord fra Groven, Vinje i Telemark.
Når det gjelder skiftet er dette også nevnt i boken. Boet ble registrert 30. september 1805.
Gunnar etterlot seg et stort og solid bo. 625 daler ble delt ut til arvingene.
Buskapen bestod av hest, 7 kyr, 2 kviger, 1 kalv, 21 sauer, 1 ver, 12 geiter, 2 hannekje og 1 bukkekje. Ellers 2 sølvstaup.
Takk for opplysningene.
Kanskje det er mer detaljer i skiftet. Det bør nok sjekkes ut hvis det ikke dukker opp andre kandidater til aner.
Kanskje det er mer detaljer i skiftet. Det bør nok sjekkes ut hvis det ikke dukker opp andre kandidater til aner.
-
- Sted: STAVANGER
- Kontakt:
Hei! Det er aldri kjekt å helle malurt i begeret, men jeg tror du er på feil vei i forbindelse med Elias. Han ser nemlig ut til å være av det reisende folket. Han er kalt «jerngyter» på Øyrå under Åbø ved folketellingen 1801, og kanskje skriver navnet Milene seg fra hans tid. Det er kun kjent en søster av ham, nemlig Ingeborg Gunnarsdatter gift med Ola kjedelflikker. Og dette yrket peker ytterligere mot reisende folk. Der er videre en liten mulighet for at en Nils Gundersen f ca 1759 kan være en bror. Han døper en sønn i Sauda i 1816, og er ellers kalt "en omreysende Smed" ved andre barns dåp. Så vi får lete videre! Jeg har for øvrig registrert 12 barn etter Elias. Hvordan kommer du inn i denne slekten? Beste hilsener Jonny
Hei. Dette var meget interessant. Jeg har slitt med å finne mer om Elias Gunnarson. Det du har her er dermed meget spennende.
Han er min kones tipptippoldefar gjennom Ragnhild Eliasdatter, Berta Øye Osmundsdatter, Berta Karine Sandanger og Gudrun Solbrekk.
Jeg har de 11 barna som er nevnt i Saua Bygdebok registrert og mangler dermed de 12 som du har registrert. Jeg har ikke funnet dåp i kirkeboka på alle, men på Anna f. 1800 har jeg heller ikke konfirmasjonen. Jeg har ikke verifisert alle faddere om de kan medvirke til oppklaringen av Elias sine aner. Kirkebøkene i den tiden synes jeg er vanskelig å tyde.
Jeg er ikke kjent med de andre personene som du nevner som eventuelle søsken.
Har du kildehenvisninger til de slik at jeg kan samle mest mulig rundt familien?
Er du i familie med Elias?
Jeg vil bli meget glad for mer detaljert informasjon.
Takk så langt. Hilsen Jan Sigbjørn
Han er min kones tipptippoldefar gjennom Ragnhild Eliasdatter, Berta Øye Osmundsdatter, Berta Karine Sandanger og Gudrun Solbrekk.
Jeg har de 11 barna som er nevnt i Saua Bygdebok registrert og mangler dermed de 12 som du har registrert. Jeg har ikke funnet dåp i kirkeboka på alle, men på Anna f. 1800 har jeg heller ikke konfirmasjonen. Jeg har ikke verifisert alle faddere om de kan medvirke til oppklaringen av Elias sine aner. Kirkebøkene i den tiden synes jeg er vanskelig å tyde.
Jeg er ikke kjent med de andre personene som du nevner som eventuelle søsken.
Har du kildehenvisninger til de slik at jeg kan samle mest mulig rundt familien?
Er du i familie med Elias?
Jeg vil bli meget glad for mer detaljert informasjon.
Takk så langt. Hilsen Jan Sigbjørn
-
- Kontakt:
Hei! I folketellingen 1801 nevnes en Talleiv / Tolleiv f 1798. Ettersom de får en "ny" tolleiv i 1801, er nok den første død før dette. Dermed får en 12 og ikke 11 barn. Opplysningene om søster til Elias har jeg fra en kompis om meg, mens tanken om at Nils kan være en bror, kommer fra meg
Jeg skal se om jeg får snakket med kompisen min for å få mer om søsteren hvis han har. Og nei, jeg er ikke i slekt med Elias, men samler alt jeg kommer over om reisende folk (se http://j-mydland.net). Beste hilsener Jonny

Takk for tilbakemeldingen.
Det jo som vi har sett vært vanskelig å dokumentere aner og slekt til Elias Gunnarson. Når det gjelder folketellinga for 1801 så ser jo den ut til å være feil når det gjelder alder på Elias, ihvertfall i forhold til hans alder da han døde som jeg har nevnt i tidligere innlegg.
Eldste sønnen Gunnar er døpt 6. januar 1799 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86 og er nevnt som 3 år? i 1801. Folketellinga skal gjelde status pr 1. februar 1801.
Datteren Anne er 2 år i 1801. Henne har jeg ikke funnet i noen kirkebøker enda, men hun er vel gjerne født minst 9 måneder etter januar 1799 dvs ca januar 1800.
Når så Tollef er døpt 29 mars 1801 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59 så er det liten tid igjen til enda en Tollef i tidsromet mellom Gunnar og "min" Tollef.
Dermed regner jeg med at "min" Tollef er den samme som står som 2 år i folketellinga. I tillegg er det viktig å ta med at preset ikke hadde barnedåp så ofte i Sauda. Den forrige dåpen var 7. desember 1800, dvs. neste 4 måneder tidligere. Dermed kan "min" Tollef ha vært født opp i desember 1800 eller tidlig på 1801. Barn født etter 1. februar 1801 skulle etter reglene ikke medtaes i forketellingen 1801.
I tillegg nevner Sauda bygdebok og Jelsa Bygdebok kun en Tollef. Med dette som grunnlag velger jeg fortsatt å holde meg til 11 barn inkludert bare 1 Tollef.
Det hadde vært fint om du hadde hatt referanse til kirkebøker som jo ligger på nettet for denne perioden vi snakker om slik at vi kan få bekreftet eller avkreftet om de personene du nevner er i slekta til Elias.
Håper at det dukker opp mer informasjon slik at en kan få et dokumentasjon på eventuelle søsken eller aner til Elias.
Det jo som vi har sett vært vanskelig å dokumentere aner og slekt til Elias Gunnarson. Når det gjelder folketellinga for 1801 så ser jo den ut til å være feil når det gjelder alder på Elias, ihvertfall i forhold til hans alder da han døde som jeg har nevnt i tidligere innlegg.
Eldste sønnen Gunnar er døpt 6. januar 1799 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86 og er nevnt som 3 år? i 1801. Folketellinga skal gjelde status pr 1. februar 1801.
Datteren Anne er 2 år i 1801. Henne har jeg ikke funnet i noen kirkebøker enda, men hun er vel gjerne født minst 9 måneder etter januar 1799 dvs ca januar 1800.
Når så Tollef er døpt 29 mars 1801 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59 så er det liten tid igjen til enda en Tollef i tidsromet mellom Gunnar og "min" Tollef.
Dermed regner jeg med at "min" Tollef er den samme som står som 2 år i folketellinga. I tillegg er det viktig å ta med at preset ikke hadde barnedåp så ofte i Sauda. Den forrige dåpen var 7. desember 1800, dvs. neste 4 måneder tidligere. Dermed kan "min" Tollef ha vært født opp i desember 1800 eller tidlig på 1801. Barn født etter 1. februar 1801 skulle etter reglene ikke medtaes i forketellingen 1801.
I tillegg nevner Sauda bygdebok og Jelsa Bygdebok kun en Tollef. Med dette som grunnlag velger jeg fortsatt å holde meg til 11 barn inkludert bare 1 Tollef.
Det hadde vært fint om du hadde hatt referanse til kirkebøker som jo ligger på nettet for denne perioden vi snakker om slik at vi kan få bekreftet eller avkreftet om de personene du nevner er i slekta til Elias.
Håper at det dukker opp mer informasjon slik at en kan få et dokumentasjon på eventuelle søsken eller aner til Elias.
-
- Kontakt:
Hei! Jeg har som sagt ikke gjort noen inngående undersøkelser om denne familien, men skal spørre kompisen min om han har noe mer ved anledning. Referansene må derfor vente til jeg har fått snakket med ham (det er for øvrig forfatteren av Sauda-bøkene)
Beste hilsener Jonny