Gro Olsdtr og Halvor Kjetilsen Leite, Atlatveit

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Torgeir Helge Persett
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Gro Olsdtr og Halvor Kjetilsen Leite, Atlatveit

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 2. februar 2010 kl. 22.20

I 'Sjernarøyboka' (Finnøy IV) er de to oppført som husmenn på plassene Leitet og Danmark under Atlatveit, Ombo. Gro og Halvor, er i følge Sjernarøybøkene foreldre til min tippoldefar Ola Halvorsen Kalvhagen på Eik (Finnøy V s. 137).

Men hvor var de født og hvem var foreldrene?

I bygdeboka står det at Halvor var født i 1798 og Gro i 1788. Disse årstallene er etter alt å dømme beregnet ut fra informasjonen i kirkebøkene om død i 1864 og 1855. Men fødselsåret, spesielt til Halvor, må være usikkert. Det ser en når det antydes at Halvor 11 år gammel, kan være far til Anna Halvorsdtr f.1809.

Jeg har pløyd folketellingen fra 1801 uten å finne noen Halvor Kjetilsen, eller Kittelsen, eller Gro Olsdtr i Stavanger amt og landet forøvrig, som synes relevante.... har søkt på ulike varianter og skrivemåter for de to navnene. I den gamle Sjernarøyboka er antydet at Gros etternavn kan ha vært Hansdtr..... også det er søkt etter, fånyttes.

Så hvis noen 'der ute' vet eller kan hjelpe meg på sporet.......
Oppdatert 24.02.2010:

Har siden sist gravd etter mulige Halvor-er. Det finnes noen født i Telemark og Buskerud med aktuelle fødselstidspunkt, men jeg har ikke fått noen responser på disse. Halvor og Gro er etterlyst også i disse fylkene.

Halvor var ved sin død pasient ved pleiestiftelsen i Bergen. Her er oppgitt at han er født i Nedstrand prestegjeld: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... merk=44828.

Hvis dette er rett, kan søket avgrenses.

Så finnes det noen Halvor-er født i Nedstrand prestegjeld (som også inkluderer Sjernarøyane og Atletveit på Ombo) født litt før år 1800, med Kjetil til far?

Jeg finner en potensiell Kjetil Kjetilsen på Toftøy. Men han er oppført med kun en sønn, Lars. Når jeg likevel ser en mulighet her, er det fordi Halvors sønn, min tippoldefar Ole, etter noen år på Sjernarøyane, flytter 'tilbake' til denne delen av Nedstrand (Bekkervik under Vik, se Tysvær bind 6 - Vik nr 136). Halvors niese, brordatter Berta Kjetilsdtr, 'havner' etter hvert på Toftøy der Kjetil Kjetilsen holdt til. Også hennes mor kommer som enke etter til Nedstrand (det har nok noe å gjøre med at andre slektninger har gått foran??)..... Men Kjetil på Toftøy hadde ingen sønn Halvor, hvis ikke presten har forglemt seg.... eller?

Svar

Gå tilbake til «Rogaland - ukjent sted»