Koll ætta.

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
gj01102
Sted: ASK

Koll ætta.

Legg inn av gj01102 » 28. april 2005 kl. 19.58

Fant ut at vi nedkommer fra Koll ætta. Er det noen som kjenner til denne? Vi er i familie med Beret (Bergitte) Eriksdatter gift med Anders Bjørnson.

dn17949
Sted: NESBRU

Re: Koll ætta.

Legg inn av dn17949 » 9. mai 2005 kl. 19.54

Som en liten begynnelse har jeg tatt ut nedenstående fra ett av mange treff i DIS-basen. Du finner mye stoff om Koll-ætta på ulike web-sider, søk f.eks. i Google om du ikke har tilgang til bygdebok for Tysvær, bind 7 (gårdene Store Nessa og Indre Nessa) som dekker Kollslekta ganske detaljert.
Lykke Til!

Farfar og farmor til Beritte Eriksdtr. Koll:
Jakob Knutson Koll, Tysvær, Rogaland, d.1619 Finnøy, Rogaland
Liva Olavsdatter Nessa, Tysvær, Rogaland (Liva var Jakob's kone nr. 2 av 3).

Far og mor til Beritte Eriksdtr. Koll:
Erik Jakobsen Koll, Tysvær, Rogaland
Magnille Olsdatter Tøtland, Hjelmeland, Rogaland; d.1640 Finnøy, Rogaland

Barn av Erik og Magnille:
Kari Eriksdatter Koll
Peder Eriksen Koll
Beritte Eriksdatter Koll

gj01102

Legg inn av gj01102 » 9. mai 2005 kl. 21.12

Takk for hjelpen. :D Jeg har fått flere svar på mail, og har en bunke med bøker som venter på biblioteket.

Gleder meg til å lese mer om Koll ætten. :D

Brukeravatar
22171
Sted: NESTTUN

Legg inn av 22171 » 15. november 2008 kl. 21.21

Ved et tilfelle fant jeg din etterlysning etter Koll <ætten
Jeg har skrevet en bok om den berømte Kristoffer Trondson Rustung som var sønn av Karen Koll til Nerstrand i Ryfylke. Karen D.i 1565 var gift med Trond Sigurdson Rustung til Seim i Kvinnherad. De hadde tre barn Eline Magdalena og Kristoffer
Koll eller Koldslekten var adelig. Karens bestefar het Tore Torkelson Kold og var lagmann i Stavanger fra 1458 til 91 da han døde. Karen hadde en bror,Peder Kold som bodde på Nes så lenge han levde. Gården Nes hadde vært i slekten Kolds besittelse siden svartedauen og ihvertfall i 7 slektsledd frmover til ca. 1750. Det er fremdeles etterkommere etter Koldslekten på Nerstrand
Forøvrig: Boken min heter "Kaperkapteinen" og kan lånes på biblioteket

gj01102

Legg inn av gj01102 » 16. november 2008 kl. 13.04

Har ikke blitt så mye tid til å sitte med dataen og bøker. Barn og jobb, så strekker ikke tiden til. Skal lese boken din. Takk.

gj10146
Sted: KARMSUND

Legg inn av gj10146 » 17. februar 2011 kl. 14.57

Kurt Østbye skrev:Som en liten begynnelse har jeg tatt ut nedenstående fra ett av mange treff i DIS-basen. Du finner mye stoff om Koll-ætta på ulike web-sider, søk f.eks. i Google om du ikke har tilgang til bygdebok for Tysvær, bind 7 (gårdene Store Nessa og Indre Nessa) som dekker Kollslekta ganske detaljert.
Lykke Til!

Farfar og farmor til Beritte Eriksdtr. Koll:
Jakob Knutson Koll, Tysvær, Rogaland, d.1619 Finnøy, Rogaland
Liva Olavsdatter Nessa, Tysvær, Rogaland (Liva var Jakob's kone nr. 2 av 3).

Jeg er også en etterkommer av Jakob Koll, og har forsøkt å nøste opp trådene bakover i tid. Ifølge bygdebok for Tysvær (bind 7, side 589), så døde Jakob Koll senest (eller før) 1563. Hans kone Liva Olavsdtr. (som var hans andre kone iflg. bygdeboka) giftet seg igjen 2 ganger: først med Åge Olavson, og deretter med Jens Olson. Skiftet etter Liva skal ha vært i 1606. Derfor kan det neppe stemme at Jakob Koll døde i 1619 på Finnøy. Det må være en annen Jakob.

Grunnen til at det ser ut til å være litt forvirring rundt Jakob Koll, antar jeg er på grunn av det som står i bygdebok for Finnøy (bind 3, side 366-367). Der står det bl.a. om Erik Jakobson, en av sønnene til Jakob og Liva. Erik Jakobson giftet seg med Magnhild/Magnille Olsdtr. Men bygdeboka for Finnøy antyder at Erik kan være sønn til en Jakob Knutson som igjen var gift med Marit Ormsdtr. på Byre på Finnøy. Det skrives at denne Jakob Knutson er av Koll-ætta, og at han bodde på Byre på Finnøy mellom 1591 og 1597. Denne Jakob Knutson skal også ha bodd på Raunes i Vats i 1588 (bygdebok for Vats i Vindafjord, side 43), og skal iflg. denne boka også ha vært gift med ei Karen Lauritsadtr.

Men kan den Jakob Knutson som bodde på Finnøy i perioden 1591-1597 være den samme Jakob Koll som døde før 1563? Jeg finner det vanskelig å tro at det kan være en og samme person. Jeg tror at man her har blandet sammen to personer.

Er det noen andre som har sjekket dette?

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen
Sted: Langevåg, Sula

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 17. februar 2011 kl. 15.32

Ludvig Myrland skrev:Karens bestefar het Tore Torkelson Kold og var lagmann i Stavanger fra 1458 til 91 da han døde. Karen hadde en bror,Peder Kold som bodde på Nes så lenge han levde. Gården Nes hadde vært i slekten Kolds besittelse siden svartedauen og ihvertfall i 7 slektsledd frmover til ca. 1750. Det er fremdeles etterkommere etter Koldslekten på Nerstrand

Jeg lurer på hvilke bevis en har på at Tore Torkelson Kold var Karen Kold sin bestefar??

Hvordan var hans slektbinding mot slekten på Store Nessa??

Og det var gårdene Indre og Store Nessa i Nedstrand at slekteb bodde i mange generasjoner og ikke Nes....

Kan legge til at jeg og stammer fra Kold ætten.... via grenen til Bakkevig (som også reder Jacob Odland ss gjorde)
Mvh Arne B. Kristiansen :wink:

Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 18. februar 2011 kl. 17.19

Når det gjelder Karen Koll på/fra Nessa, synes ingenting å være sikkert, hverken foreldre, søsken eller barn.
I "Vår felles slektshistorie" har Odd Handegård gjennomgått det som de mange slektsgransekere har ment om henne, og konklusjonen synes å være:
Hun var kanskje datter (eller muligens barnebarn) av lagmann Tore Torkelsen i Stavanger.
Hun var kanskje gift med Fartegn Matsen på Ænes. (Han var visstnok gift med en Karen, men var det henne?)
Hun var kanskje gift med Trond Sigurdsen på Seim, og det er enda mer tvilsomt om hun var mor til hans sønn, admiralen Kristoffer Trondsen (bl.a. virker det underlig at ingen av admiralens mange døtre var oppkalt etter henne).

Når det gjelder Erik Jakobsen Koll (nevnt i et innlegg over her):
Det har vært påstått at han var sønn av Marita Ormsdatter Byre og Jakob Knutsen Jørstad, slik det blir gjengitt i bbok Finnøy-III, men dette må være feil. I Ætt og Heim 1988 s.123 står det at Erik Jakobson Koll på Byre i en rettsprotokoll fra 5.04.1624 får presentert slekta si slik: "Erik Byrre sønn av Liffue Olufsdater, Oluff Euindsen, Euind Anbiørnsen". Altså bør hans foreldre være Jakob Koll på Indre Nessa, f.ca 1520, d.ca 1562, g.m. Liva Olsdatter. Velde finner det nærliggende å tro at Jakob Koll er sønnesønn av lagmannen Tore Torkelsen i Stavanger og i så fall trolig sønn av Nils Koll, som da kanskje var bror til Karen

Det synes heller ikke å finnes noe som tilsier at Jakob Knutsen Jørstad var gift med Marita Olsdatter eller hadde noe med Byre-gården på Finnøy å gjøre, slik det framgår av bbok Finnøy-III.

Mvh
Sigmund

Morten Grove Storesund

Legg inn av Morten Grove Storesund » 21. februar 2023 kl. 10.36

Heisann, jeg har en agnatisk linje til Peder (Pedersen) Kold på Nessa f ca 1560 så vis det er flere her inne som har agnatiske linjer til noen av mennene i Nedstrand så burde vi sammenlignet Y-dna tester for å sammenligne med sleksforskningen og prøve å løyse dette mysteriet ein gong for alle 

side 73 og 74 på leranger skibsrede så er det kun en som har navnet Kold nemelig Peder (Pedersen) Kold, me så  var jo Jacob Koll død så ingen av barna hans brukte Kold,
heller ikke Peder Pedersen Koll sine barn brukte det heller ikke , Kold navnet er nok litt misbrukt så blir egentlig veldig uoversiktlig når alle bruker det navnet
Skanna materiale: Stattholderembetet 1572-1771, RA/EA-2870/Ek/L0010/0002: Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626: / Odelsjordebøker for Stavanger len, 1624-1626, s. 73 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

og den eneste adelsman i leiranger skipsrede som jeg finner med navnet Kold i 1628 er Peder Pedersen Kold 
Skanna materiale: Stavanger len, SAST/A-101870/Ob/L0021: Diverse, 1617-1639, s. 198 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)Vis ein ønske å se Jordegodset  han eigde så er linken her 
Store Nessa 4løp smør satt ned til 3,5løpsmør  Heile Garden 
Dalva 1 løp smør
Haukalid 1/2 løp smør Heile Garden
Kallevik 4 1/2 løp smør Heile Garden 
Stegaberg 1pund smør
Selvaag 2løp smør &1/2 pund korn Heile Garden
Dale på Rennesøy 3 1/2 vett korn 
Indre Ladestein 2 1/2 vett korn
Maurland 18merker smør (i 1617 satt han på  heile garden pluss heile Sand 1/2 løp smør)
her er linken som dokumetere dettehttps://media.digitalarkivet.no/view/39900/13

en link til kallevik hvor sønnen til Peder Pedersen Koll Alså Peder Pedersøn på kallevik 61År gammel (1665)Sogneprestenes manntall 1664-1666
og sønn Knud Pedersøn (Kallevik) 19 år (1665)
https://media.digitalarkivet.no/view/35514/101
har noen egne hypoteser:
Adelsmann Peder Pedersen Koll født ca1560 død ca 1648 (skifte) og han eigde heile garden 4løp smør i 1624 seinere nedsatt 3,5 løp smør
gift Anna Hansdtr . de hadde 4 sønner og 4 dattere Hans,Peder,Nils,Olav ,Eli,Kari ,Liva og Ingeborg

Faren til Peder Pedersen Koll er Peder Koll var født ca 1530-1565 og døde ung som ca 35år, så Apelone giftet seg på ny ca 1567
med en Finnøy Prest Mats Mortensson de fikk 2 barn første barnet ble oppkallet  etter Apelone sin første mann, så det ble  Peder Matsson og Nils Matsson.
stefaren/Presten Mats Matsson ble formynder/vergen til Odelsgutt/Arvingen Peder Pedersen Koll
men Stefaren og Moren hadde i 23 år tatt inn leiga av odelsgodset hans 8løp &18 merker smør og ikke ført noe regnskap plus Stefaren hadde pantsatt den eine odelgarden, Dale på Rennesøy til noen andre ,som Peder Pedersen Koll da løyste inn .  Har nok ikke vert heilt topp stemning der :p

I1521 var det ein Nils N som var bonde på Store Nessa f ca 1455
er nils far til  jakob (Nilsson)  evt  f ca 1516 Evt Peder (Nilsson)  f ca 1520   
Det som er spesielt er at Apelone første barn med den nye mannen Presten Mats oppkalte hun første sønnen etter Peder Kold kan jo hende hun oppkalte da andre sønnen  evt etter  faren hans som da kan være   Nils  men Apelone Pedersdtr  f ca.1496 d ca.1619 hvem Peder er din far?

I 1519 og 1521  er Olav Eivindson fca 1475 d ca1535 På Indre Nessa
som er svært velstående og betalte 28lodd sølv i skatt som igjen tilsvare et jordgods på 93løp smør
Gift med NoName aka NN Toresdtr datter fca 1450 evt karen Koll født ca 1460/67 også dtr   av Tore Torkelson Koll f ca f.1419-d.1491
Barn :
a. Liva Olavsdtr
b. Mikkel Olavson (nevnt i 1537)
c. Peder Olavson (nevnt i 1537)

eller har de tatt Koll navnet fra moren deres da hun skal være datter av Lagmann Tore Torkelsen Koll

stoppa opp for meg , eg må leite etter noen gamle dokumeter  og håpa ein finne noen navn som er mistolket ellerlign.....

håpe noen vil ta tråden videre så det går ann å finne ut dette

Morten Grove Storesund

Legg inn av Morten Grove Storesund » 21. februar 2023 kl. 11.17

Hypotetisk så er det vel muligt at Nils (Toreson) på Nessa i 1521 har sønn som heter Jackob Nilson "koll" og peder nilsson som igjen kan ha en datter som  heter Apelone Pedersdtr

som har barn med Peder Olavsen "koll" som er sønn av Olav Eivindson på indre Nessa

Gift med Karen Pedersdtr faren til Olav Eivindson ,Eivind Arrnbjørnson er vistnok gift med NN toresdtr koll

Har ikke eg satt opp datoer på disse nå men det var bare noe eg plutselig kom på det finnes mange  muligheter her

Jakob koll er jo gift med datteren Liva olavdtr          Koll Navnet er nok bare utdelt og brukt  til den som har retten til det

tenker da på Peder Koll som egentlig heter Peder Pedersen (Koll) og det er  tydeligvis mange Pedere i Nedstrand i den perioden som  kan/vil forvirre.

Noen som vet hvor disse dokumentene for 1521 er ,har ikke greid å finne de på digitalarkivet ennå ,vis noen har linker til dette så send gjerne

mvh Morten

Svar

Gå tilbake til «Rogaland - ukjent sted»