Johannes Michelsen Westen og Thale Aschildsdatter
Moderator: MOD_Rogaland
Johannes Michelsen Westen og Thale Aschildsdatter
Johannes Mich. Westen (Westin) fikk sønnen Hans - født i Bergen 1806. Han står da oppført som matros, men er ikke med i Undersøkelseskommisjonens liste for Bergen 1804-1805, ikke i matrosrullen fra Bergen og heller ikke i 1801-tellingen. Barnet står som "ektefødt", men det er det eneste barnet Johannes og Thale Aschildsdatter får i Bergen.
Thale var født i Egersund 1765 og var enke (1.mannen hennes het Hans Hansen) og bosatt i Egersund i 1801. Ant. giftet hun seg med Johannes i Egersund en gang mellom 1801 og 1806. Thale døde i Bergen i juli 1811 og står da som Johannes Michelsens Afgl.`s enke.
Finnes det noen som kan hjelpe meg til å komme videre? Hvor var Johannes fra og hvem var hans foreldre.
Thales far het ant. Aschield Damsgaard. Var det en gård i Egersund som het det og hva var da Aschield`s farsnavn?
Thale var født i Egersund 1765 og var enke (1.mannen hennes het Hans Hansen) og bosatt i Egersund i 1801. Ant. giftet hun seg med Johannes i Egersund en gang mellom 1801 og 1806. Thale døde i Bergen i juli 1811 og står da som Johannes Michelsens Afgl.`s enke.
Finnes det noen som kan hjelpe meg til å komme videre? Hvor var Johannes fra og hvem var hans foreldre.
Thales far het ant. Aschield Damsgaard. Var det en gård i Egersund som het det og hva var da Aschield`s farsnavn?
-
- Sted: BRYNE
Re: Johannes Michelsen Westen og Thale Aschildsdatter
Damsgård er pr. idag en bydel av Egersund by.
Har sjekket i Skjælegregister for Rogaland 1758 under Egersund.
Finner da kun en familie som heter Damsgård i Egersund.
Det er: Gitle Damsgaard 50, "strodder", Siri 56, barn: Martha 12 og Lars 8.
mvh Tone
Har sjekket i Skjælegregister for Rogaland 1758 under Egersund.
Finner da kun en familie som heter Damsgård i Egersund.
Det er: Gitle Damsgaard 50, "strodder", Siri 56, barn: Martha 12 og Lars 8.
mvh Tone
Takk for svar. Da vet jeg ihvertfall at Damsgaard er i Egersund.
Hvordan kan jeg finne Sjeleregisteret for Rogaland som du har søkt i?
Hvordan kan jeg finne Sjeleregisteret for Rogaland som du har søkt i?
-
Jeg har "Sjæleregister 1758 for Rogaland" i bokform, utgitt av Rogaland Historie- og Ættesogelag, Stavanger i år 2000.
mvh Tone
mvh Tone
Hei Tone!
Vet du om dette fortsatt er i salg?
Det måtte jo være en "gullgruve" for meg som har min manns aner på den ene siden i Stavangerområdet. Har den virkelig med hele Rogaland og både voksne og barn dengang?
Mvh
Irene
Vet du om dette fortsatt er i salg?
Det måtte jo være en "gullgruve" for meg som har min manns aner på den ene siden i Stavangerområdet. Har den virkelig med hele Rogaland og både voksne og barn dengang?
Mvh
Irene

-
Hei igjen!
Ser at Rogaland Historie- og Ættesogelag har boka tilsalgs.
Her er mailadr.:
[email protected]
Hele Rogaland er tatt med unntatt Stavanger og Hjelmeland, både voksne og barn står oppført.
Lykke til!
mvh
Tone
Ser at Rogaland Historie- og Ættesogelag har boka tilsalgs.
Her er mailadr.:
[email protected]
Hele Rogaland er tatt med unntatt Stavanger og Hjelmeland, både voksne og barn står oppført.
Lykke til!
mvh
Tone
Hjertelig takk skal du ha!!!
Har allerede henv. meg til oppgitte mailadr.
Mvh
Irene
Har allerede henv. meg til oppgitte mailadr.
Mvh
Irene

-
- Sted: STAVANGER
Tala var døpt 12.10 1766 i Egersund. Hun var 1.g. 27.2 1795 med Hans Hansson fra Egersund og 2.g. 3.11 1795 med Johannes "Westvig".
Far til Tala var Askild Gjermundson Dybing, dp. 9.8 1721 i Bjerkreim, grl. 8/11 1802. Hans foreldre: Gjermund Pederson og Torgjerd Trondsdtr. Se Dybing (9), Helleland
Askild var gift 4.7 1751 i Helleland med Guri Malene Svendsdtr. Kjempe dp. 2.12 1731, grl. 6.4 1793. Hennes foreldre: Svend og Karen Karlsdtr. Kjempe. Se Svalestad (24), Helleland.
Referansene er til gards- og ættesoga for Helleland.
Damgård var en del av gården Havsøy i Egersund.
Far til Tala var Askild Gjermundson Dybing, dp. 9.8 1721 i Bjerkreim, grl. 8/11 1802. Hans foreldre: Gjermund Pederson og Torgjerd Trondsdtr. Se Dybing (9), Helleland
Askild var gift 4.7 1751 i Helleland med Guri Malene Svendsdtr. Kjempe dp. 2.12 1731, grl. 6.4 1793. Hennes foreldre: Svend og Karen Karlsdtr. Kjempe. Se Svalestad (24), Helleland.
Referansene er til gards- og ættesoga for Helleland.
Damgård var en del av gården Havsøy i Egersund.
Hei Jørg!
Nå ble jeg virkelig glad!!! Satt akkurat å lurte på om det kunne være Askild og Guri Malene (Sjælereg. for Rogaland 1758, side 46, som jeg fikk idag). Det er bare en ting jeg ikke får til å stemme med dine oppl. Tala var ifg. FT enke i 1801 og hun fikk barn med Johannes i 1806. Derfor trodde jeg at de hadde giftet seg etter 1801. Kan det være snakk om en annen Tala Aschildsdtr. der?
I alle fall - jeg er deg evig takknemlig!!! Står det noe om hvor Johannes kom fra? Han er et mysterium for meg!
Masse hilsener fra Irene

Nå ble jeg virkelig glad!!! Satt akkurat å lurte på om det kunne være Askild og Guri Malene (Sjælereg. for Rogaland 1758, side 46, som jeg fikk idag). Det er bare en ting jeg ikke får til å stemme med dine oppl. Tala var ifg. FT enke i 1801 og hun fikk barn med Johannes i 1806. Derfor trodde jeg at de hadde giftet seg etter 1801. Kan det være snakk om en annen Tala Aschildsdtr. der?
I alle fall - jeg er deg evig takknemlig!!! Står det noe om hvor Johannes kom fra? Han er et mysterium for meg!
Masse hilsener fra Irene
-
- Sted: STAVANGER
Beklager, jeg har skrevet feil. Tala var gift 2. gang i 1803, så det er korrekt hun var enke i 1801.
Om Johannes vet jeg ikke mer. Jeg har oppl. fra avskrift av KB for Egersund. Originalen bør nok sjekkes for korrekt ortografi mv.
Både "Westen" og "Westvig" er nokså ukjente navn for meg på denne kant av landet.
Om Johannes vet jeg ikke mer. Jeg har oppl. fra avskrift av KB for Egersund. Originalen bør nok sjekkes for korrekt ortografi mv.
Både "Westen" og "Westvig" er nokså ukjente navn for meg på denne kant av landet.
Takk skal du ha! Da var det problemet løst!
Du henviser til boken Gårds- og ættesoga for Helleland. Kan ikke finne den på bibl. her. Kan du være snill å opplyse meg forfatteren og hvilket år den kom. Vet du kanskje om den er i salg enda?
Mvh
Irene
Du henviser til boken Gårds- og ættesoga for Helleland. Kan ikke finne den på bibl. her. Kan du være snill å opplyse meg forfatteren og hvilket år den kom. Vet du kanskje om den er i salg enda?
Mvh
Irene

Nå har jeg funnet boken, så da kan du se bort fra spørsmålet.
Igjen tusen takk for hjelpen!
Igjen tusen takk for hjelpen!