Jeg jobber litt med en slektsgren som har ført meg til Bjerkreim og i tellingen for 1801 under Ween Bjerkreim finner vi en Gunder Mechelsen 40 og kone Gyri Iversdtr 48, med barna Mechel 17, Iver 13 og Gunder 8.
Jeg har også en Malene (Malli) Iversdtr. f. 23.9 1826 Veen og som ble gift med en Nils Vellesen f. 16.8.1827 på Veen. Nils sin mor var Ingeborg Gundersdtr. som er datter av en Gunder Veen og hun ble 4.11 1851 ble gift med Welle Nilson Moudahl Bjerkreim.
Problemet med dette oppsettet er at hvis Malene er datter til denne Iver Gundersen på Veen, som er sønn av Gunder Mechelsen og hvis Nils sin mor Ingeborg Gundersdtr. også er en datter av Gunder Mechelsen. Så er Malene og Nils søskenbarn!!?
Nå er det jo mange som har giftet seg med søskenbarn, men er ikke sikker på om det var så vanlig i 1852?
Har sett i kirkeboken, men teksten er så vanskelig og utydelig at jeg ikke klarer å se om de har fått noen dispensasjon for å gifte seg, eller om det rett og slett er feil Malene??
Er det noen som har tilgang til noen bygdebøker fra Veen og kan kontrollere for meg eller tolke om det står noe om "nært slektskap" i vielse nr. 11, som dere kan lese om her?
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640546.jpg
Selv sitter jeg bare med bygdebøker fra Haugaland-området og ikke fra Bjerkreim området og derfor litt låst!
Har også et barnebarn av Nils og Malene, en Martha Iversdtr. f. 6.61894 og som ble gift med en Karl Kirkhus.
De bosatte seg på Døle i Avaldsnes.
Har en mistanke om at denne Karl Kirkhus også kommer fra sørfylket, Kirkhus i Årdal Gjesdal/Hjelmeland!!??
Noen som har noe om denne Karl Kirkhus også, så hadde det vært fint?

Mvh.
Per Helgesen