Ingeborg Torkelsdatter Skjæveland f 1710

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Ingeborg Torkelsdatter Skjæveland f 1710

Legg inn av Erik Hov » 18. juli 2010 kl. 10.04

Hei.

Vet ikke hva bygdeboka for Bjerkreim sier om denne familien.....
jeg tror jeg kan være i slekt med Ingeborg Torkelsdatter Skjæveland f 1710 i Bjerkreim.
ei med dette navnet ble gift i domkirken i Stavanger 1732 med en Peder Tollachsen Lie.
Ei Ingeborg med samme navnet ble også gift i Bjerkreim 1748 med Peder Mikkelsen Kalveskog f 1720. Kan dette være samme Ingeborg?
Jeg har lett i Stavanger for å finne Peder Tollachsen død ,men den eneste jeg finner er en Peder Tollachsen f ca 1667 som døde 75 år gammel 1742. Ingeborg og Peder ser ut til å ha hatt 3 barn født i Stavanger ,Guri f 1736 ,Tollach f 1734 og Tollach f 1739.
Bodde Ingeborg og Peder Kalveskog i Stavanger eller står det mer om dem i bygdeboka for Bjerkreim??

mvh Erik

Jørg Eirik Waula
Sted: STAVANGER

Re: Ingeborg Torkelsdatter Skjæveland f 1710

Legg inn av Jørg Eirik Waula » 21. juli 2010 kl. 14.59

Bygdeboka for Bjerkreim har ikke andre oppl. enn giftermålet med Peder Mikkelsen Kalveskog. Videre er det nevnt at de bodde i Stavanger.
Det er fullt mulig at Ingeborg har vært gift to ganger. Ser at datteren Guri sikkert er oppkalt etter Ingeborgs mor, også hun het Guri.
Jeg ville forsøkt å finne mer om Peder Tollaksen Li. Mange gårder heter Li. Jeg sjekket Li i Riska (som er den nærmeste til Stavanger), men fant ham ikke der.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 25. juli 2010 kl. 18.18

takk for svar.

Fant giftermålet til Peder Tollachsen Lie og Ingeborg Torkilsdatter på pilot project ,familysearch.org. De ble visst gift 26 Okt 1732 i domkirken Stavanger ,men når jeg sjekker er det nærmeste jeg kommer en Peder Tollachsen Lied gift 20 post trinitatis 1732 med Ingeborg Tollachsdatter.
Barna Tollach 1734, Guri og Tollach 1739 heter moren Ingeborg Torkelsdatter. Enten har familysearch feil eller så står det feil i kirkeboka.....?
Tror jeg må finne mer om Peder Tollachsen.......
Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 3. august 2010 kl. 17.53

Ser ut som det må være feil i kirkeboka. Peder og Ingeborg Torkelsdatter Schieveland ble trolovet 1732 og under gifte står det Peder Tollachsen og Ingeborg Tollachsdatter ,så det er vel bare feilskrevet. Videre var det 2 Peder Tollachsener som døde i 1742 ,en av dem født ca 1670 og den andre uten alder. Skulle derfor anta at Min Peder er han uten alder som døde 1742. Da burde Ingeborg Torkelsdatter ha vært enke da hun ble gift med Peder Mikkelsen Kalveskog. Det står ikke at hun var verken enke eller pike i kirkebøkene for Bjerkreim da hun giftet seg med Peder Mikkelsen 1748.
Skulle tro min ingeborg var fra Skjæveland i Bjerkreim.....men nå er det vel skjæveland i Høyland også ,men er det noen Ingeborg Torkelsdatter på Skjæveland i Høyland? For dersom det ikke er det ,har jeg vel funnet min Ingeborg Skjæveland?
Tror jeg burde lete mer etter Peder Tollachsen Lie.....forresten ,hvor er det Lie garder nær Stavanger som han kan være fra?

mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Bjerkreim»