Trafikkork på dataveien til Ingeborg Rasmusdtr. 1700-tallet

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Brukeravatar
gj25335
Sted: Bremnes

Trafikkork på dataveien til Ingeborg Rasmusdtr. 1700-tallet

Legg inn av gj25335 » 7. februar 2016 kl. 20.49

Mysteriet begynner slik:
Vielse: Asser Olsen (enkemann, f. 1754) og Ingeborg Rasmusdtr. (enke) 12. april 1805 i Eigersund, begge "af" Eigersund.
Kilde: (søkbar) http://digitalarkivet.arkivverket.no/fi ... 0&til=1850
Deres første barn er en gutt som de døper Svend.

Brudens fødested og foreldre er ikke å oppdrive. Slik har jeg gått frem: listet alle Ingeborg Rasmusdtr. i folketelling
1801 Rogaland, og på FamilySearch (oppgir ikke lenke her til FS).
http://digitalarkivet.arkivverket.no/so ... n_avansert
Gransket hver og en, og kommet til at alle de som er født i Eigersund ble gift med noen
andre enn Asser Olsen. Under vielsen står det at Ingeborg Rasmusdtr. er enke. Derfor
har jeg søkt på avdøde ektemenn (til I. R.) i Eigersund (søkbar kilde) før 1805.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/fi ... 0&til=1850
Den eneste som svarer til dette kriteriet er en mann med navn Svend Svendsen død 26 år gml 1803 ved
Præstegaard Øeland.

Det er en vielse med Svend Svendsen og I. R. 1803 der begge er "af" Egersund. En hjelpsom bruker på et annet forum
har sjekket i bygdeboken for Heskestad, og ingen bruker Svend Svendsen finnes på Ualand i dette tidsrommet.

En nøye, kanskje ikke nøye nok gjennomgang av alle Ingeborg Rasmusdtr. i hele Rogaland (Folketelling 1801) viser at det er noen få som ikke er gifte. Av disse har jeg eliminert de som forble ugift og de som er usannsynlige, og da står det tilbake:
1)
På Sorenskriverens gård i Egersund: (FT 1801) to kollegaer
"012 01 Svend Svendsen 23 Tienestefolk Ugift Avlskarl
013 01 Ingebor Rasmusdatter 32 Tienestefolk Ugift Ordinaire tieneste piger"

Oppsummering 1): Asser Olsen og I. R. har kalt opp sitt første barn etter Svend Svendsen. I. R. og Svend Svendsen ble kjent med hverandre på sorenskriverens gård i Egersund. MEN: det er litt aldersforskjell. Hun 32 og han 23. Det er en gjetning at disse ble gift, og ikke dokumentasjon, men hva syns dere, er det mulig å finne fødested og foreldre til Ingeborg Rasmusdtr., Sorenskriveren har dansk opphav, kan disse ansatte også være fra Danmark. Hvem vet.

2) En Ingeborg Rasmusdtr. Svihus, døpt april 1780 i Høyland. Hun er konfirmert 19 år gml, men etter det er alle spor borte.
Kommentar: denne I. R. er jevngammel med Svend Svendsen, men mye, mye yngre enn 2. ektemann Asser Olsen født 1754.

Mrk! Kirkebok for Klepp før 1793 mangler, derfor er ikke etterforskningen komplett.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Trafikkork på dataveien til Ingeborg Rasmusdtr. 1700-tal

Legg inn av dn20990 » 8. februar 2016 kl. 22.26

Jeg syns du har brukt en god metode og godt resonnement, omtrent som om jeg skulle gjort det selv 8)
Det var helt vanlig å kalle opp første sønn etter tidligere avdøde mann, så det høres sannsynlig ut.
Alternativ 1) ville jeg satset videre på. Jeg har selv noen "nøtter" fra Eigersund i den samme perioden, kan virke som om kirkebøkene ikke er fullstendige fra denne perioden. Et tips for videre leting kan være fadderne for sønnen Svend (hvis du har funnet dåpen for denne?). Faddere var jo gjerne noen i familien.
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 8. februar 2016 kl. 22.37

Her fant jeg dåpen til Svend (sept 1806).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85

Fadderne er Birthe Larsdtr Nodland, Elen Endresdtr, Niels Tollachsen, Aadne Tollefsen og Peder Asserson. Sistnevnte kan jo være en sønn av Asser fra hans første ekteskap?
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
gj25335
Sted: Bremnes

Legg inn av gj25335 » 9. februar 2016 kl. 13.43

Siden sist er jeg kommet litt lengre, men dette er bare usikre spor.

Gitt at Ingebors Rasmussens alder 1/2-1801 32 år er korrekt, så betyr det at hun er
født feb-des 1768, eller jan 1769. En jente med dette navn er døpt i Aust-Agder,
Øyestad kommune 11. sep 1768.

Det andre argumentet som taler for Aust-Agder, er at sorenskriverens forrige
arbeidsplass var Evje, i samme fylke. Så sent som 1795 ble en av døtrene hans døpt der.

Da kan det tenkes at tjenerne fulgte med på flyttelasset, fra Evje til Egersund. Og
det er forklaringen på at I. R. står oppført som "af" Egersund. Hun var innflytter, det
stemmer med at hennes konfirmasjon ikke står i KB Eigersund.

Svend Svendsen er ikke min ane, derfor gransker jeg ikke ham nærmere.

Svar

Gå tilbake til «Eigersund»