Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 17. november 2010 kl. 17.32

Hei! Jeg har fått en forespørsel om oppslag i Gjerdrum bygdebok, men jeg har den ikke med meg over dammen denne gangen. Er det noen som kan hjelpe Bill? Han leser norsk.

I am trying to find more information (birth date/place, family, siblings, additional marriages, etc) about a person, Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum, who was so named in a marriage record to soldat Jørgen Torgrimsen Gran on 17 May 1777 at Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Christiania, Norway.
Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Ekteviede 1777, side 176. (right hand page, Trol. 15 Mar, Copul. Mai 17)
Direct link: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171

I don't know her age, but I assume Karen would have been born sometime around 1750 or later, based on the age of her husband, whose death is listed in the same parish book as 09 Jan 1785 at age 33. Before he died, they had three children there (which sometimes helps finding the right grandparents because of Norwegian naming conventions): Gulbrand Gjerdrum Jørgensen (Dec 1778-9 Jan 1780), Gulbrand Jørgensen (Jan 1782-bef 1817), and Ole Petter Jørgensen (Sep 1784-6 Dec 1785).

Its possible that her last name, Gjerdrum, was just the parish name, which might not make the search managable, but I'm hoping that it was instead a farm name, and I believe there were several farms with that name in Gjerdrum parish at the time: Nr 11. Gjerdrum Præstegaard, and Nrs. 12. 13. Gjerdrum nordre og søndre.
I would be interested in anything stated in the Bygdebok about Karen and her family/ancestry that might be listed, if it can be found. I read Norwegian fairly well but don't have access to the bygdeboks, so no need to translate.

----

Svar gjerne her, jeg sender lenken til ham så kan han lese og evt. melde seg inn her selv.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. november 2010 kl. 0.34

Er det ingen som har tid til å myse i bb for gjerdrum for Bill? Det hadde vært utrolig hyggelig å kunne hjelpe ham!

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av Gunnar Østegården » 26. november 2010 kl. 7.26

Laila N. Christiansen skrev:Its possible that her last name, Gjerdrum, was just the parish name, which might not make the search managable,

Jeg er redd at det ligger slik an.
Her er det sikkert mange som har søkt.
Jeg har ikke bygdeboka, men jeg har 'hele' bygdeboka for Gjerdrum i databasen.
Det er ingen som passer!
I tillegg er jo Karen Gulbrandsdatter et svært vanlig navn, da.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. november 2010 kl. 16.05

Hei Gunnar, takk skal du ha! Regner med at Bill leser her selv, og ser ditt svar :D
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av 23856 » 26. november 2010 kl. 16.41

Hei

Det kan jo hende at man kan finne spor av hennes slekt gjennom faddere til barna? Så kanskje man skulle starte der?

Mvh
Vigdis

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. november 2010 kl. 16.43

Har tenkt tanken, så jeg får se hva Bill kommer med etter hvert. Takk for innspill :D
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj06709
Innlegg: 17
Registrert: 20. januar 2010 kl. 2.20

Re: Karen Gulbrandsdatter Gjerdrum - mid 1700

Legg inn av gj06709 » 29. november 2010 kl. 16.48

Laila, Gunnar, Vigdis (and others that may have looked at my request)-

Thanks for your efforts and suggestions. I realized that I might not find Karen Gulbransdatter at the Gjerdrum farms in the bygdebok, and I also did find several Karen/Kari Gulbrandsdatters in the parish records in the right time frame. I will take your suggestions about looking at sponsor names listed for her children's baptisms. I don't give up easily :)



Regards,
Bill Sandve
Austin, Texas

Svar

Gå tilbake til «Gjerdrum»