Svend Svendsen Løgesten under Bøe

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
23848
Sted: ØYESTRANDA

Svend Svendsen Løgesten under Bøe

Legg inn av 23848 » 19. mai 2009 kl. 19.28

Hei!

Jeg søker min tipp-tipp-tippoldefar Svend Svendsen Løgesten under Bøe.
Han hadde med Kirsten Nielsdtr. Vold under Qvie en uekte sønn,
Jonas Svendsen, f. 21.11.1840, Nærbø i Hå.

Begge foreldrene er oppført i Jonas´ konfirmasjon,
og faren er oppført ved ekteskapsinngåelsen til Jonas i Vennesla.

Etter å ha lest i bygdeboka for Nærbø,
fant jeg at navnet Løgesteinen forekom under Bøe.
Kan Svend Svendsen ha kommet herfra?

Er det noen som vet noe mer om denne Svend Svendsen?
Eller noe om stedet "Løgesteinen"?
Dersom det finnes info om Jonas´ mor Kirsten, er dette også av interesse.

På forhånd tusen takk!
Mvh. Ida
Sist redigert av 23848 den 25. februar 2013 kl. 16.57, redigert 1 gang totalt.

Martin Edland
Sted: NÆRBØ

Re: Svend Svendsen Løgesten under Bøe

Legg inn av Martin Edland » 13. juni 2009 kl. 18.39

Hei !

Kanskje dette er Kirsten Nielsdtr Vold i 1801-tellingen for Haa?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=649#ovre

(Kanskje bodde (tjente) hun på Kvia (Qvie) da hun fødte sønnen Jonas)

Her er hun registrert som begravet: (nr 13)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-261

Har du funnet Jonas' dåp og konfirmasjon i kirkebøker - eller har du det fra andre kilder ?

Ingen Svend Svendsen er registrert som bruker på Løgesteinen - kanskje han også bare bodde der (tjente der)

Mvh
Martin Edland

Martin Edland

Legg inn av Martin Edland » 13. juni 2009 kl. 19.53

Hei , (Jeg fant dåpen og konfirmasjonen.)

Kanskje kan det sjekkes om noen av fadrene har forbindelse med den Kirsten Nilsdtr Vold som jeg fant i 1801-tellingen.

Mvh
Martin

Martin Edland

Legg inn av Martin Edland » 17. juni 2009 kl. 19.58

Hei!

Har sjekket i ”Gards- og ættesoga for Haa – II – Varhaug og Vigrestad” under gården Voll. Der på side 320 er Kirsten Nilsdotter f. 1799 død 17.3 1869, ugift, oppført som datter av Nils Ellingson f. ca. 1752, død 19/12 1841, gift 1793 med sin brordatter Johanna Ellingsdotter f. 1770, død 9/4 1848.

Kirsten Nilsdotter står der oppført med en uekte datter Kirstine Rasmusdotter f. 5/9 1829 – far Rasmus Larson Håland (side 461 i ”Gards- og ættesoga for Haa – I – Nærbø” )

I ”Personregister til Hå gards- og ættesoge Varhaug & Vigrestad” og samme for Nærbø, utarbeida av Jørg Erik Vaula er Kirsten Nilsdotter Voll glemt. De to andre Kirsten Nilsdotter nevnt i registrene er ikke aktuell pga alder.

Heller ikke din tipp-tipp-oldefar Jonas Svendsen er nevnt i disse registrene. (Det er ikke unormalt at uekte barn er glemt /ikke nevnt i bygdebøker – min egen tipp-tipp-oldefar (Jonas Omundson)som også var et uekte barn født og døbt i Haa er utelatt i de aktuelle bygdebøkene.)

I registrene er det mange ”Sven Svensen” men ingen under bruket Løgestein på gården Bø.

Av de mange ”Sven Svensen” er det bare en som var ungkar i 1840 da Jonas ble født.
Det er Sven Svensen nr. 63 under Opstad (side 445 i ”Gards- og ættesoga for Haa – I – Nærbø” )
Han ble gift i 1841.
(Gården Opstad grenser mot Bø i nord der Løgesteinen ligger)

Mvh
Martin

Jørg Eirik Waula
Sted: STAVANGER

Legg inn av Jørg Eirik Waula » 17. juni 2009 kl. 23.21

Martin T. Edland skrev i sitt svar bl a:
I ”Personregister til Hå gards- og ættesoge Varhaug & Vigrestad” og samme for Nærbø, utarbeida av Jørg Erik Vaula er Kirsten Nilsdotter Voll glemt.

Til opplysning har disse registrene bare tatt med oppsitterne på hver gård - dvs. mann og kone. Deres barn (og eventuelle barnebarn som er nevnt) er ikke tatt med. For nærmere orientering: les innledningen til heftene.

23848
Sted: ØYESTRANDA

Legg inn av 23848 » 26. juni 2009 kl. 18.40

Hei, og takk for all god hjelp!

Jeg har sett på opplysningene, og funnet at den Kirsten Nielsdtr. Voll du har funnet kan være en god kandidat. Jeg får arbeide videre med dette for å prøve å få det bekreftet!

Den Kirsten som står begravet i 1869, er død 60 år gammel. Den Kirsten som finnes i folketellingen og bygdeboken er født ti år tidligere, og burde vært 70 år gammel.
Kan dette skyldes feilskrift, eller er det en annen Kirsten?
Jeg klarer heller ikke å tyde oppholdsstedet hennes...

Angående Svend Svendsen Løgesten, står han oppført som dette både ved Jonas' dåp, konfirmasjon og vielse. Derimot står Jonas ved vielsen (14.4.1866, Øvrebø) oppført som "Jonas Sveinsen Odland", med fødested "Odland i Haa". Kan dette være et spor?

Både ved konfirmasjonen (30.9.1855, Varhaug) og utflyttingen til Christiansand i 1863 står Jonas oppført med fødested Kvie/Qvie.

Ved koppevaksinasjonen står Jonas oppført med føde- og oppholdssted Döstseland, farens navn er her Svend Svendson. I raden over står oppført en like gammel pike med far Helge Svendson, samme adresse. Hvor er Döstseland. og kan dette være relevant?

I arbeidet med Jonas har det dukket opp mange stedsnavn. Det hadde vært interessant å vite beliggenheten til disse nærmere, og om Svend Svendsen Løgesten kan ha forbindelse til noen av disse. Hvis ikke, har de hanskje tilknytning til Jonas mor, Kirsten Nielsdtr. Vold?

På forhånd tusen takk!

Mvh.
Ida

Svar

Gå tilbake til «Hå»