Legg inn
av dn07172 » 29. mai 2015 kl. 10.22
Jeg stammer også fra denne karen.
Jeg har også lett etter opphavet, og faktisk også ham selv, som jeg ikke har funnet i noen samtidskilder.
Jeg er usikker om etternavnet Qvist som er tillagt ham i Nærbø gards- og ættesoge er korrekt. For meg virker det som om det var sønnen Christen Hansen Qvist som tok dette navnet etter at han hadde startet sin militære karriere. Ingen av brødrene eller barna til Christen ser ut til å ha brukt dette navnet.
Fra Nærbø gards- og ættesoge : "Dette er en mystisk person på Torland. Men me veit han var husmann og har vel kome til Fenet."
Han kalles riktignok Hans Qvist i boka Rogalands Landbruksselskap gjennom 150 år.
"Hans Qvist, Huusmand under gaarden Taarland i Bøe sogn, for de tvende sidst afvigte Aar, at have opryddet et med svere steene over alt besat stykke Mark til Ager 32 Favne lang og 23 Favne bred, og derpaa afvigte Aar avlet 7 1/2 Tønde Korn foruden nogen grøn Kaal, omsat samme med et Steengierde, derfor [faaet] 6 Rdlr." (Dette skjedde på selskapets første årsmøte i 1777, dvs. Hans Qvist må ha bodd på Torland ihvertfall 1775 - 1777.) Han skal senere ha bodd på Soma eller Tjelta. [Hognestad, Eivind: Rogalands Landbruksselskap gjenom 150 år, 1776 - 1926. Stavanger 1926]
Sønnen Christen er oppgitt til å være født på Potlesøen (Pollestad) i Orre sogn i Klepp ca. 1758. Da bør Hans ha bodd der i 1758, men der er han ikke i sjælemanntallet.
I ekstraskatten 1762, 1770 - 1772 er ingen Hans nevnt som husmann under Torland, eller resten av Hå, eller i Klepp.
I Hovedlegdsrulle fra 1780 og 1783 er det under Taarland ikke ført Hans Qvist (men det er da også bare bønder som er ført), men det er blandt "det unge manskap" ført en Johannes Hansen, husmannssønn, født ca. 1761, og Enok Hansen, husmannssønn f.ca. 1762. Dette må være to sønner til Hans Qvist. I tillegg er Christen Hansen 22 år ført i 1780 blandt det unge mannskapet.
Anna Qvist, f. ca. 1724 gravlagt 1.5.1799 i Klepp, dette kan være kona til Hans Qvist, og mor til Christen Hansen Qvist.
Dette er det jeg har om ham så langt.