Gravlund til Amtssykehuset

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
dn37573
Innlegg: 2
Registrert: 16. mars 2018 kl. 15.28
Sted: Canada

Gravlund til Amtssykehuset

Legg inn av dn37573 » 16. mars 2018 kl. 15.33

Hei, jeg lurer på om noen kan si meg hvor kirkegården til Stavanger Amtssykehuset ligger. Jeg har dødsannonse til en slektning som sier at ble begravet på Amtssykehuset, men hvor ligger gravelund?

Mange takk.

Erik Aasland
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gravlund til Amtssykehuset

Legg inn av Astrid Mollan » 16. mars 2018 kl. 18.40

Det står vel fra Amtsykehuset, ikke på. Det kan bety at sykehuset hadde et kapell hvor seremonien forgikk og kisten deretter ble kjørt/båret til en gravplass.
Astrid M

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Gravlund til Amtssykehuset

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 16. mars 2018 kl. 18.58

Kopi i fra nettet:

"Pasientene ble da flyttet til Den Kombinerede Indretning og til det nye Stavanger Amts Sykehus, bygd i Bergelandsgata hvor Stavanger Tinghus står."

Er ikke kjent i Stavaner og vet ikke om gateadressen fortsatt eksisterer, men tinghuset står vel enda :) :D

Ulf S

dn37573
Innlegg: 2
Registrert: 16. mars 2018 kl. 15.28
Sted: Canada

Re: Gravlund til Amtssykehuset

Legg inn av dn37573 » 16. mars 2018 kl. 20.21

Stemmer nok det, takk. Lurer på om sykehuset hadde en gravplass hvor de fattige ble gravlagt? Tror ikke at de hadde mye penger.

Takk for svaret.

Erik

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gravlund til Amtssykehuset

Legg inn av Astrid Mollan » 16. mars 2018 kl. 20.26

På den nåværende St Pedersplass lå Hospitalet. Det hørte en liten trekirke til Hospitalet, og rundt kirken var det en liten plass som ble benyttet til gravplass for hospitallemmene. Kirken og gravplassen lå i dagens Hospitalgt. I 1915 ble kirken revet og kirkegården nedlagt.

Da Hospitalgt for en god del år siden ble senket, ble det gravet opp en hel del menneskekranier og beinrester. Alt ble samlet og begravet på Ladegård.


http://www.disnorge.no/rogaland/kirker/stavanger.htm
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Stavanger»