Sandvik i Erfjord/Jelsa - Anna Sevatsdatter/Sevat Olsen

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Sandvik i Erfjord/Jelsa - Anna Sevatsdatter/Sevat Olsen

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 4. november 2009 kl. 22.47

Jeg har under Hjelmeland foretatt etterlysning etter mer informasjon om Anna Sevatsdatter og hennes foreldre/familie:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 868#358868
Hun skal altså være datter av Sevat Olsen f.ca 1633 i Skiftun, senere Sandvik i Jelsa/Erfjord. Kan noen hjelpe med å slå opp Sandvik i bygdeboken for Erfjord og se om det kan finnes noe mer om Annas foreldre/familie?
Jeg er i Spania om vinteren og har derfor vanskelig tilgang på bygdebøker. Jeg er derfor takknemlig for et hvert innspill.
Mvh
Sigmund

dn23668
Innlegg: 3
Registrert: 7. mai 2009 kl. 21.41
Sted: STAVANGER

Re: Sandvik i Erfjord/Jelsa - Anna Sevatsdatter/Sevat Olsen

Legg inn av dn23668 » 13. november 2009 kl. 22.24

Fant info om ei Anna Sevatsdater

Anna Sevatsdatter ble født ca 1692, døde ca 1757 i Jelsa i en alder av omkring 65 år, og ble begravet den 28 jan 1757 i Jelsa.
Hun var datter til Sevat Skiftun eller Sandvik.
Anna giftet seg med Tormod Johannessen Åserød, Jelsa [900] [MRIN: 715] ca 1717. De var i så nær slekt at de måtte ha kongelig løyve til ekteskapet. (Bbok Jelsa)

dn23668
Innlegg: 3
Registrert: 7. mai 2009 kl. 21.41
Sted: STAVANGER

Re: Sandvik i Erfjord/Jelsa - Anna Sevatsdatter/Sevat Olsen

Legg inn av dn23668 » 13. november 2009 kl. 22.30

Anna Sevatsdotter Ektemann

Tormod Johannessen Åserød, Jelsa, sønn av Johannes Tormodsen Åserød og Berit Olsdatter Åserød, ble født ca 1688 og døde etter 1758.
Bygdebok, Jelsa: "Tormod Johannesson
f. ikr. 1692 (?? iflg Sjelereg ca 1688 ??), overtok Indre Åserød i skiftet etter mor si i 1716. I 1717 gifte han seg med Anna Sevatsdotter, f. 1692, dotter til Sevat Skiftun eller Sandvik. Dei var så nærskylde at dei måtte ha kgl. løyve til ekteskapet. Tormod Johannesson kjøpte inn godset i Indre Åserød av Isak Bratlands arvingar i 1718 (1 pd. sm). Det var det som enka etter Ola Ormson hadde arva etter mannen. Året etter kjøpte han 4 ½ m. sm. av verbroren Ola Abrahamson, og av søster si Tjøn 4 ½ m. sm. Sjølv arva Tormod 9 m. sm. I 1706 kjøpte han 6 m. sm. i Indre Åserød av søskenbarnet sitt, Tormod Gunnarson Israelneset. Han hadde arva desse 6 m. sm. etter far sin, Gunnar Soland. Tormod Åserød betalte 16 rd. for desse 6 m. Det var litt høg pris, men det hadde vore ein del krangel om desse 6 m. sm. Tormod Israelneset meinte seg å ha rett til å ta ut litt skog i Åserød etter storleiken av det han åtte der, han tok og seg sjølv til rette i skogen. Men faster hans i Åserød stemner han for retten og meinte han fekk vera nøgd med å få si landskyld av 6 m. sm. Tormod Åserød kjøpte så det godset Tormod Israelneset åtte i Indre Åserød. Frå
1718 eig då Tormod Johannesson heile garden, 2 pd. sm. I 1728 kjøpte han og Ytre Åserød av Ola Olson som då budde i Ytre Åserød. Betalte 140 rd. for garden.
Tormod Åserød dreiv bordsaga og møtte ofte på tinget som talsmann for skogeigarane. I saka mot futen Hundt møtte han som vektug vitne. Elles møtte han som skjønnsmann og lagrettesmann på tinget mest alle år han sat i Indre Åserød.
Anna Sevatsdotter er grl. 28. jan . 1757, 64 ½ år gamal. I 1758 bur Tormod som folgemann hjå son
sin i Indre Åserød.
Tormod Johannesson Indre Åserød kjøpte ytre Åserød i 1728. Då var ingen av sønene hans så
vaksne at dei kunne overta Ytre Åserød og garden vart nokre år leigd bort."

• Han finnes i folketellingen i 1758 i Indre Åserød, Jelsa. Han bor som folgemann, 70 år gammel, hos sin eldste sønn Johannes, som har overtatt Indre Åserød, mens sønnen Sevat har fått Ytre Åserød.

Tormod giftet seg med Anna Sevatsdatter ca 1717.
Barn i dette ekteskapet var:
i. Berit Tormodsdatter ble født i 1718 og døde i 1719 i en alder av 1 år.
ii. Johannes Tormodsen Åserød ble født den 10 okt 1719 i Åserød indre, Jelsa, døde i 1782 63 år gammel, og ble begravet den 8 feb 1782. Johannes giftet seg med Siri
Andersdatter.
iii. Sevat Tormodsen Åserød ytre ble født den 11 aug 1723 og døde i 1802 i Åserød ytre, Jelsa 79 år gammel. Et annet navn for Sevat var Sjovat. Sevat giftet seg med Anna Osmundsdatter ca 1752 i Jelsa kirke.
iv. Knut Tormodsen Vestbø. Knut giftet seg med Torborg Olsdatter den 11 jul 1760 i Finnøy.

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Sandvik i Erfjord/Jelsa - Anna Sevatsdatter/Sevat Olsen

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 15. november 2009 kl. 9.12

Takk for dette, Leif Inge.
Dette hadde jeg forsåvidt, siden bbok for Jelsa er tilgjengelig på internett (de få bygdebøkene som er lagt ut på nettet, er en fantastisk ressurs - der skulle ha vært flere...).
Det jeg var ute etter med denne etterlysningen under Erfjord, var flere opplysninger om Annas familie i Sandvik, Erfjord. Gården skal være omtalt i bind I av Erfjord-bøkene, og jeg skal be biblioteket om å få fjernlånt dette bindet til jeg kommer hjem en tur til jul.
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Suldal»