Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1771

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1771

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 25. oktober 2009 kl. 12.06

Jeg skulle gjerne vite noe mer om min tipp-tippoldemor, men jeg har vanskelig for å få tilgang til bygdebøker (bor i Spania i vinterhalvåret), og håper noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om henne og evt hennes forfedre og -mødre.
Det jeg har om henne, er at hun er kalt Gunhild/Gunille Halvardsdtr/Halvorsdtr. I FT-1801 i Eikje (Rødeseike), Tysvær, kalles hun Brynille Halvorsdtr, 30 år.
Hun skal ha kommet fra Mjølsnes i Finnøy.
Hun var gift med Jone Berdinessen fra Eikje, Tysvær, sønn til Berdines Helgesen Rødeseike.
Hun flyttet med mann og barn til Sunnaland i Bokn i 1813.
Mvh
Sigmund

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 27. oktober 2009 kl. 10.30

Tilleggsopplysninger:
I Sjeleregister 1758 finner jeg på Ø. Mjølsnes to stk Halvar/Halvor som teoretisk sett kan ha vært Gunilles far.
1) Halvor 13 år, sønn av Birthe Jacobsdtr 45 år, enke etter Peder. Han kan ha vært ca 26 år da Gunille ble født ca 1771.
2) Halvar Pedersen, inderst, 29 år. Han kan ha vært ca 42 år da Gunille ble født.

I folketellingen 1801 finner vi Tallach Halvorsen 38 år - ca 8 år eldre enn Gunille og muligens en bror av henne.

Har noen med tilgang til bygdebøkene anledning til å slå opp Ø. Mjølsnes og finne ut mer for meg om hvem Gunille kommer fra?

Takknemlig for bistand,
Sigmund

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av dn23027 » 27. oktober 2009 kl. 11.04

Vet ikke om det er noen hjelp til "utsiling", men en Halvor Pedersen og Britha Haldorsdtr døper en datter Britha i mars 1772 i Finnøy ..er Gunille født ca 1771 og disse er foreldre, må svangerskapet nærmest trykkes inn et sted ..det blir litt trangt? På den annen side har folketellinger ofte feil alder...

Nede venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138

Mvh
Linda W

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av dn23027 » 27. oktober 2009 kl. 11.21

Det paret, Halvor Pedersen og Britha, giftet seg i 1770, nederst høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av dn23027 » 27. oktober 2009 kl. 11.24

og fikk en datter Ingeborg kort etter,midt på venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 29. oktober 2009 kl. 23.50

Godt arbeid, Linda;
den nyetablerte Mjølsnes-familien du har funnet fram til, har nok en eller annen familietilknytning til Gunille Halvorsdatter, men Gunille - og en mulig bror Tallak - var sannsynligvis født noen år før ungkar Halvor Pedersen og Britha giftet seg. Ved deres konfirmasjon i 1784 oppgis Gunilles alder til 18 år (f.ca 1766) og Tallaks til 19 år (f.ca 1765):
Permanent sidelenke (høyre side):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90

Det synes som om Gunilles familie ikke er på Mjølsnes i den perioden hun (og den mulige bror Tallak) ble født. Jeg har forsøkt å lese kirkebøkene fra 1762 til begynnelsen av 1770-tallet uten å finne dem, men de er der altså når de blir konfirmert i 1784, og i FT-1801 har Tallak Halvorsen overtatt bruket på Øvre Mjølsnes. Han har bl.a. en datter Gunild og sin mor Gunild Tallaksdatter boende der. Den Gunille min etterlysning gjelder (søster av Tallach?), bodde på Øvre Mjølsnes fra før konfirmasjonen til 1794, da hun giftet seg til Rødeseike.
Kanskje Gunille og Tallaks far (Halvor) var en eldre bror eller søskenbarn av den Halvor du har funnet fram stoff om? Den sistnevnte bodde på Øvre Mjølsnes som 13-åring i 1758 (Sjelereg.) med sin mor Birthe Jacobsdtr, enke etter Peder. Hun drev bruket sammen med sin forlovede. Ingen av hennes barn bor der i 1801, så det har tydelig skjedd en total utskiftning.

Det kan være gøy å spekulere, men også litt frustrerende - når man tror at løsningen kanskje står klar og tydelig i bygdeboken for Finnøy, som det dessverre er vanskelig å få fjernlånt til Spania...
Jeg håper fortsatt at noen med tilgang til Finnøy-bøkene leser dette og kan ta seg tid til å slå opp.

Mvh
Sigmund

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 31. oktober 2009 kl. 14.20

Jeg ser på DIStreff at Tallak skal være født i Skjold, men det ser ut til at kirkebøker over fødsler mangler for de aktuelle årene(?). Han skal ha dødd på Øvre Mjølsnes, Finnøy, i 1835.
Jeg har kontaktet bidragsyteren til DIStreff med håp om at han kan svare på om Gunhild og Tallak var søsken.
Mvh
Sigmund

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Gunille/Brynille Halvorsdtr fra Mjølsnes, Finnøy, f.ca 1

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 1. november 2009 kl. 14.19

Da ser det ut til at saken er løst!
I følge bidragsyteren på DIStreff, som har bygdebøkene fra Finnøy som kilde, var min etterlyste Gunille/Gunhild og den tidligere omtalte Tallak/Tollak søsken.
Faren var Halvor Jakobsen fra Mjølsnes, f.ca 1724, som bodde i Skjold da barna ble født.
Moren var Gunhild Tollaksdatter fra Rossøysund, f.ca 1721.
Familien skal ha flyttet tilbake til Øvre Mjølsnes i 1774.
Takk for hjelpen!
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Finnøy»