Rasmus Olsen, sogneprest Rennesøy 1584-1615

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Rasmus Olsen, sogneprest Rennesøy 1584-1615

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 9. april 2009 kl. 15.42

Rasmus Olsen var - iflg Norsk prestehistorie på genealogi . no - sogneprest i Rennesøy 1584-1615.
Vet noen mer om ham og hvor han kom fra?
Hans sønn Daniel Rasmussen skal ha endt sine dager på Fosen, Avaldsnes, i 1667 - året etter at han makeskiftet til seg denne gården (iflg bygdebok Bokn). Når kan Daniel være født?
I FS oppgis at Rasmus Olsen giftet seg i 1600 og døde på Rennesøy 06.03.1616. Kan disse opplysningene verifiseres?
Takknemlig for ethvert innspill.
Mvh
Sigmund

dn23726
Innlegg: 1
Registrert: 18. april 2009 kl. 20.25
Sted: AKSDAL

Re: Rasmus Olsen, sogneprest Rennesøy 1584-1615

Legg inn av dn23726 » 18. april 2009 kl. 21.06

:lol: Hallo Sigmund Jakobsen.
Ettersom dette er mine slektsaner har jeg endel om denne famelien.Rasmus Olsen var gift med Katrine Jonsdtr og hennes mor var Birgitte Pawelsdtr.som bl.a.bodde i Stavanger.
Rasmus og Katrine hadde 8 barn etter mitt oppsett.
Daniel var født 1616 og gm Malene Jonsdtr Willumsen f 1618 (Jon var lensmann i Vats og hans morfar var Stavanger Rådmannen Øistein Jonsen fra Danmark f 1530 d 1596) Daniel og Malene bodde på Hapnes hvor han var lensmann og skottehandeler til han "magebyttet" med sin søster på Hjelmeland og flyttet til Fosen, Karmøy.Disverre fann dei han død på garden kort tid etter han flyttet dit.Daniel og Malene fikk 9 barn,og har en meget stor slekt i Nord Rogaland.

Skulle dere ha videre interresse er de mulige jeg kan svare på spørsmål eventuelt kopi av etterkommere fra Rasmus og Katrine på Hauskje,Rennesøy.
mvh Kåre Steinsvik

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Rasmus Olsen, sogneprest Rennesøy 1584-1615

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 19. april 2009 kl. 2.07

Hyggelig å få svar fra en jeg har felles forfedre og -mødre med...
La oss begynne med sognepresten Rasmus Olsen, Rennesøy. g.m. Katrine Jonsdtr/Johannesdtr. Jeg har veldig sprikende opplysninger om når og hvor de ble gift. Jeg har sett at noen mener at de ble gift i Stvgr domkirke ca 1585, andre at det skjedde i Hauskje ca 1600. (Kan Rasmus ha vært gift to ganger?) Hvordan ser du på dette? Har du noen spor å gå etter mht hvor han kom fra og når han ble født? Han skal ha dødd 6. mars 1616. (FS)
Katrine skal ca 1618 ha giftet seg påny med sin sønn Daniels kones morfar, Laurits Knutsen Hogganvik, Vikedal, som da var fersk enkemann. Jeg har sett at hun skal ha dødd i Årvik i Vikebygd i 1661. Har du noen forklaring på hvordan hun havnet der etter at hennes andre mann døde i 1626?
Du nevner Stavanger-rådmannen Øystein/Østen Jonsen og at han var fra Danmark. Jeg har sett andre oppgi (men uten kilder) at han ble født i Stavanger ca 1530. Har du kilder som mener han kom fra Danmark?
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Rennesøy»