Peder Larsen Brandgaard f.1763

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Lars Eike
Sted: HVALSTAD

Peder Larsen Brandgaard f.1763

Legg inn av Lars Eike » 21. november 2024 kl. 14.14

Peder var født på Enigheds Kobberverk på Hjelmeland. Far Lars Pedersen Brandgaard av Verket 1731-1765 og mor Anna Joensdtatter 1738-1766.
Jeg antar at Lars var smed og kom fra Brandgaard/Brændgaard ved Ringkøping i Danmark for å arbeide på kopperverket da det startet opp. 
Men det er bare en antakelse Jeg har ikke funnet noe sted i Norge som passer inn med nanet Brandgaard. Det bodde en Jon Larsen Brandgaard f. 1750 på Nore Sunde, Madla i 1801, kanskje en slektning?
I en av Hjelmelandsbøkene er følgende beskrevet: Sorenskriver Barth stevnet Hyttemester Christopher Morgenstierne fordi han hadde holdt skifte og auksjon over boet etter Lars Brandgaard og kone.
Lars hadde arbeidet ved smeltehytta i Vågen og Barth mente at hyttemesteren ikke hadde lov til dette. Det endte opp i høyere rettsinstans og København som ikke ga Barth medhold.
Jeg har ikke klart å finne frem til noe om saken.
Jeg antar at sønnen Peder Larsen Brandgaard ble tatt hånd om av Barth, for han fikk seg kone og familie som bodde på husmannsplassen Hagen under Søre Knutsvik.
Jeg skulle ønske å finne ut av hvor Lars og Anna kom fra, og jeg skulle ønske å få vite litt om innholdet i den danske dommen ang skiftet/auksjonen?
vh
Lars

Svar

Gå tilbake til «Hjelmeland»