En av de første kjente brukerne på gården Li i Skudenes prestegjeld var iflg bygdeboka Ola Halvorsen fra Strand prestegjeld. Han skal være født ca 1640 og var gift to eller tre ganger, den første kona skal ha vært en Anna, som var enke, kanskje presteenke fra Falnes.
Jeg ville være takknemlig om noen kunne finne ut noe om hans herkomst, evt. ved oppslag i bygdebøkene for Strand.
Mvh
Sigmund
Ola Halvorsen f.ca 1640 fra Strand
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: KOLBOTN
- Kontakt:
Re: Ola Halvorsen f.ca 1640 fra Strand
Hei Sigmund
Den eldste kirkeboka som jeg kan se fra Strand er fra 1702-1745.
Ellers har vi hauavis av gårder i Strand prestegjeld...............
Har du litt mer info ?

Den eldste kirkeboka som jeg kan se fra Strand er fra 1702-1745.
Ellers har vi hauavis av gårder i Strand prestegjeld...............
Har du litt mer info ?
Mvh. Annette
-
- Kontakt:
Jeg mente ikke å be noen lete etter nåla i den store høystakken...
Jeg håpet at det kanskje var mulig å finne vedkommende - eller kanskje faren - ved hjelp av navneregister i bygdebøkene. Om det da ikke skulle være noen som har ham i sitt slektsprogram på PC'n.
Dessverre har jeg ikke flere opplysninger som knytter ham til Strand.
Mvh
Sigmund
Jeg håpet at det kanskje var mulig å finne vedkommende - eller kanskje faren - ved hjelp av navneregister i bygdebøkene. Om det da ikke skulle være noen som har ham i sitt slektsprogram på PC'n.
Dessverre har jeg ikke flere opplysninger som knytter ham til Strand.
Mvh
Sigmund
-
- Kontakt:
Jeg ser av skattematrikkelen 1647 at det var en Halvor som da brukte gården Tungland.
Er det noen som har anledning til å slå opp i bygdeboka for å se om han kan ha hatt en sønn Ola født omkring 1640 og som kan ha bosatt seg i Skudenes på 1670-80-tallet.
Mvh
Sigmund
Er det noen som har anledning til å slå opp i bygdeboka for å se om han kan ha hatt en sønn Ola født omkring 1640 og som kan ha bosatt seg i Skudenes på 1670-80-tallet.
Mvh
Sigmund
-
- Sted: HAUGESUND
Hei
Jeg har "Folk i Strand 3", og på Tungland er det omtalt en Halvard Hoskuldson f. ca 1592 på Nedre Valheim i Årdal, kom hit med foreldra, d. ca 1674, skifte då. Gift ca 1635 med Marta Einarsdatter, f. ca 1600 på Erland i Skjold, d. etter 1674. De stå oppført med 6 bar, men dessverre ingen sønn Ole
Når jeg ser i navneregisteret som dekker hele serien av "Folk i Strand", er det veldig mange Halvard, og en god del færre Halvor. Slår jeg opp Ole, finnes kun 5 stk Ole Halvardsen og ingen Ole Halvorsen. Siden jeg ikke har de andre bygdebøkene kan jeg ikke slå opp disse som er indeksert.
Mvh
Vigdis
Jeg har "Folk i Strand 3", og på Tungland er det omtalt en Halvard Hoskuldson f. ca 1592 på Nedre Valheim i Årdal, kom hit med foreldra, d. ca 1674, skifte då. Gift ca 1635 med Marta Einarsdatter, f. ca 1600 på Erland i Skjold, d. etter 1674. De stå oppført med 6 bar, men dessverre ingen sønn Ole

Når jeg ser i navneregisteret som dekker hele serien av "Folk i Strand", er det veldig mange Halvard, og en god del færre Halvor. Slår jeg opp Ole, finnes kun 5 stk Ole Halvardsen og ingen Ole Halvorsen. Siden jeg ikke har de andre bygdebøkene kan jeg ikke slå opp disse som er indeksert.
Mvh
Vigdis
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg slo opp de Halvard'ene som var referert i den boka jeg og da finner jeg en Halvard Jørpeland som var lagrettemann i 1636. Står ikke flere opplysninger om ham.
De som er navngitt som Halvor har jeg ikke tklgang til, men lister dem opp her:
Halvor Kristoffersen Grødem, s. 35
Halvor Kvernen, s. 313
Halvor Olsen, s. 735
Halvor Olsen Nedrebø, s. 332
Halvor Tjelmeland, s. 849
Halvor Voster, s. 93
Du må nesten få hjelp av noen andre til å slå opp disse for deg, og se om noen av dem har en sønn Ole som kan passe din Ole Halvorsen.
Mvh
Vigdis
[/i]
De som er navngitt som Halvor har jeg ikke tklgang til, men lister dem opp her:
Halvor Kristoffersen Grødem, s. 35
Halvor Kvernen, s. 313
Halvor Olsen, s. 735
Halvor Olsen Nedrebø, s. 332
Halvor Tjelmeland, s. 849
Halvor Voster, s. 93
Du må nesten få hjelp av noen andre til å slå opp disse for deg, og se om noen av dem har en sønn Ole som kan passe din Ole Halvorsen.
Mvh
Vigdis
[/i]
-
- Kontakt:
Takk for godt forsøk, Vigdis.
Vi får håpe at noen som har de andre bindene, ser dette og er like hjelpsomme...
Navneformene Halvor/Halvard synes ofte å gå om hverandre både i kildene og ikke minst hos bygdebokforfatterne, som har behov for å standardisere navn.
Den Halvard Hoskuldson som du nevner, er f.eks i manntallet 1664 innført som Halffvor og i skattematrikkelen 1647 som Halduor.
Mvh
Sigmund
Vi får håpe at noen som har de andre bindene, ser dette og er like hjelpsomme...
Navneformene Halvor/Halvard synes ofte å gå om hverandre både i kildene og ikke minst hos bygdebokforfatterne, som har behov for å standardisere navn.
Den Halvard Hoskuldson som du nevner, er f.eks i manntallet 1664 innført som Halffvor og i skattematrikkelen 1647 som Halduor.
Mvh
Sigmund