Torkel Markusson f. 1662 i Ølen

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Torkel Markusson f. 1662 i Ølen

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 15. oktober 2006 kl. 9.00

Hei
Jeg leter etter familie og aner av Torkel Markusson f. 1662 i Ølen (kilde: Tysvær Gards og Ættesoge 6). Han ble gift 1738 med Helga Omundsdtr. eller skrevet på andre måter (Åmundsdtr, Ommundsdtr) som var født (ukjent fødselsår)på garden Landråk 21b i Tysvær. av foreldre Omund Johannesson( f.1644 i Vats, d 1731 muligens Landråk) skifte ble holdt 16.3.1745 og kona Siril olsdtr d. før 1711. vet jeg ingenting om.
Ang Omund: "(Iflg. Vatsboka er han født i 1661 og skal vissnok være feil
Det er berre ein mann som høver i 1701 manntallet og det er OJ, som da var husmann på Bredal i Vats, se Bredal H3,Vats. Denne OJ hadde i 1701 sonen Johannes Omundsen f. 1685, som da var dreng i Skjold og sønnen Ola som høver med faren . Han bygsla bruket av Søren Nilsen Sandborg.)"
Kilde Tysværboka 6 side 505

Torkel ble stevnet på tinget fordi Helga i strid med forordningen hadde gull og sølv da di giftet seg i 1738. Torkel kom fra Ølen sammen med første kona Ingeborg Torsteinsdtr.(1679-1735) dtr. til Torstein Eriksen og Rannveg Larsdtr. på Våge i Ølen.
Torkel bodde på Berge i Ølen 1702-1710, på Stokkeland i Vats 1710-1722 se Stokkeland 10 på Vats. Siden bodde de i Roalsvik.
De hadde 4 barn. Torstein 1702, Anders 1710, Hulleborg, og en ukjent som døde før 1735
Jeg er i slekt med sønnen Anders.
Derfor blir mine spørsmål om noen kjenner til anene til Torkel Markusson fra Ølen, samt gjerne noe mer fra livet hans. Jeg ønsker også å vite noe mer om 2 kona hans Helga Omundsdtr. og hvor hun kom fra.
Samt opplysninger om 1. kona Ingeborg Torsteinsdtr.(1679-1735) dtr. til Torstein Eriksen og Rannveg Larsdtr. på Våge i Ølen og aner av dem.

Opplysningene om 1. kona kom meg ihende idag og jeg har derforingen opplysninger om dem. Jeg har bar regnet med at 2. kona var mor til de 4 barna, men nå var hun vissnok ikke det. så vet noen noe mer om dem er jeg takknemlig. Jeg får prøve å lete litt mer i andre bøker, men setter stor pris på hjelp med alt jeg kan.
Vel, nå ble det mye på en gang her, men jeg mener jeg ikke kan søke uten å gi de opplysningene jeg har.
Håper på mange svar og evt. "nye slektninger" ;-)
Mvh
Jan Owe Zetterstrøm
jozetter@jgnett.com

Svar

Gå tilbake til «Ølen»