Sprengningsulykke Salhus i 1916.
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: SUNNDALSØRA
Sprengningsulykke Salhus i 1916.
Har etter mange års leting funnet ut at min bestefar Paul Torvald Kjølstad er begravet i Haugesund. Han var gift og hadde barn som bodde i Stangvik kommune på Nordmøre. I Ministerialbok for Haugesund nr. A9 (1914-1929),døde og begravede 1916, side 176 står det, slik jeg tolker det, at han døde i sprengningsulykke i Salhus 05.12.1916. Er det en plass ved Haugesund? På samme side i kirkeboken står også navnet til en fra Romsdal som omkom i samme ulykken. Det er vel ingen som vet noe om denne ulykken så lenge etterpå.
Re: Sprengningsulykke Salhus i 1916.
hei
Salhus, HordalandFra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon , søk Salhus er et tettsted i Åsane bydel i Bergen kommune, Hordaland , Norge.
Salhus kommer fra det gamle norske ordet 'Sálúhusn ", som betyr stedet med en gjestgiver, og det er mulig at navnet har en forbindelse med de mange' Sálúhus 'som kong Øystein Magnusson hadde satt opp for de bilturister.
Salhus ligger ca 10 miles nord for Bergen sentrum og for å komme dit kan du følge fylkesveg 243 eller norsk National Road 564 .
Det var kjent for sin tekstilfabrikk, som kjørte 1859 til 1989. I dag er fabrikken er et museum. Salhus hadde også en ferjeforbindelse til Frekhaug og Alverstraumen mellom 1954 og 1985.
Hilsen
Grethe Aud
Salhus, HordalandFra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon , søk Salhus er et tettsted i Åsane bydel i Bergen kommune, Hordaland , Norge.
Salhus kommer fra det gamle norske ordet 'Sálúhusn ", som betyr stedet med en gjestgiver, og det er mulig at navnet har en forbindelse med de mange' Sálúhus 'som kong Øystein Magnusson hadde satt opp for de bilturister.
Salhus ligger ca 10 miles nord for Bergen sentrum og for å komme dit kan du følge fylkesveg 243 eller norsk National Road 564 .
Det var kjent for sin tekstilfabrikk, som kjørte 1859 til 1989. I dag er fabrikken er et museum. Salhus hadde også en ferjeforbindelse til Frekhaug og Alverstraumen mellom 1954 og 1985.
Hilsen
Grethe Aud
-
- Sted: HAUGESUND
Salhus er også en plass i Karmøy der Karmsund bru går over fra fastlands Karmøy til selve Karmøy.
Legger inn et gammelt prospekt kort.
Kanskje ulykken var i forbindelse med utbygging av ferjeleiet som var ferdig til bruk i 1918 og der landets første motorferje skulle bli satt inn?
Jeg kan sjekke i Haugesunds avisene fra den tid.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Legger inn et gammelt prospekt kort.
Kanskje ulykken var i forbindelse med utbygging av ferjeleiet som var ferdig til bruk i 1918 og der landets første motorferje skulle bli satt inn?
Jeg kan sjekke i Haugesunds avisene fra den tid.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Johan Arthur Hansen den 21. mars 2012 kl. 19.24, redigert 3 ganger totalt.
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Salhus som det her er snakk om, er sikkert der hvor idag Salhusbroa går over fra fastlandet til Karmøy og i dag stor ferdselsåre for Karmøy. Broa ligger i Karmøy kommune. Det har i den siste tiden vært man sprengningarbeider for å fjerne en del hindringer i bunned (skjær).
I gamle dager var det kabel ferje fra Fastlandet til Karøy her. Salhus var også fra gammel et viktig tollsted, da båttrafikken kunn gå her (innaskjærs) og ikke vest om Karmøy.
I gamle dager var det kabel ferje fra Fastlandet til Karøy her. Salhus var også fra gammel et viktig tollsted, da båttrafikken kunn gå her (innaskjærs) og ikke vest om Karmøy.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
- Sted: HAUGESUND
Nå har jeg opplysninger om sprengingsulykken i Salhus.
Jeg kan sende det på mail til deg!
Mvh. Johan Arthur Hansen
Jeg kan sende det på mail til deg!
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
- Sted: SUNNDALSØRA