Martha Berntine Johannesen døde hun i Haugesund

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Martha Berntine Johannesen døde hun i Haugesund

Legg inn av Arvid Dale » 15. august 2011 kl. 12.45

Martha Berntine Johannesen f 14 juni 1861 var enke etter Maskinist Anton Johannessen som døde da skipet han var ombord i gikk på en mine i 1914.

Har grunn til å tro hun en tid etter dette flyttet fra Fugleberg i Kvinnherad til Litlasund hvor hennes datter med familie bodde i 1917.

ca 1920 dro hun til Amerika for å besøkte familien men det er intet som tilsier at hun ble der borte.

Hun var født Martha Berntine Axelsdatter Nordaas. Det er mulig at hun som enke tok etternavnet Nordaas eventuelt Nordaas Johannessen. Som sagt - døde hun i Haugesund eventuelt hvortid.

Arvid D

Arvid Dale

Re: Martha Berntine Johannesen døde hun i Haugesund

Legg inn av Arvid Dale » 18. august 2011 kl. 15.09

Litt mere

Det er antydet i andre sammenheng at der finnes en adressebok for Haugesund for rundt 1930. Jeg har ikke tilgang til den,

Er det noen som har tilgang til denne og som kan se for meg om hun bodde i Haugesund rundt 1930

Arvid D

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 18. august 2011 kl. 18.44

I adressebok for 1919 står det ei enke med navn Martha Johannesen som bodde på Hauge i Haugesund. Om det er rett person er ikke godt å si, men hun var ikke i bøkene for 1928 og 1931.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 18. august 2011 kl. 18.55

Takker så mye

Det er sagt fra kontakter i USA at hun skal ha dødd rundt 1936 og mest trolig i Haugesund. Statsarkivet i Stavanger kan ikke finne skifteattest på henne i fra Haugesund rundt 1936
Hva jeg videre vet er at hun dro til USA i 1920 for å besøke "ungene". Spøsmålet er om hun kom tilbake.
folketellingen 1930 i USA finnnes hun ikke i sammen med deler av familien som finnes på denne tellingen.
Har ingen grunn til å tro at hun dro tilbake til Kvinnherad hvis og elle når hun kom tilbake fra USA.

Så en får fortsette å lete

Arvid D

Svar

Gå tilbake til «Haugesund»