General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Finn W. Halvorsen
Innlegg: 61
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.11
Sted: STRØMMEN

General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Finn W. Halvorsen » 23. november 2009 kl. 22.47

Sender ut en forespørsel om noen har opplysninger om General Blûcher. I boken "Bønder i byvegen av Øyvind Ripsskog, s. 41, kan en lese at generalen bodde på Lille Nitteberg frem til 1808, og at han var bror til generalen som kjempet mot Napoleon ved Waterloo. I boken, "Fra bondegårder til by av Halvor Haavelmo, s. 111 står også at han bodde på Lille Nitteberg og senere hos Trond Nerdrum på Stalsberg, hvorfra han rømte. Det fremgår i bøkene at han var en myndig mann, og ikke "Plankekjørernes beste venn.


Ifl kirkebok, skedsmo 1815, vielse, er Anne Christophersdatter også fra Lille Nitteberg.

Videre er min tippoldefar, Vilhelm Johnsen oppgitt å være født på Lille Nitteberg i 1807, muligens utenfor ekteskap. Jeg har følgende opplysninger under:

Ved vielsen er Wilhelm Johnsen oppført å være født på Nitteberg, og ved konfirmasjonen er stedfader Hans Jacobsen Vestby eje ført opp. Mor til Wilhelm er altså gift med ham,- spørsmålet er om hun var enke da de giftet seg, eller om Wilhelm er født utenfor ekteskap. Det står et stedsnavn jeg ikke klarer lese, samt 20 okt 1807 på Wilhelm,- dåpsdato, antar jeg. Konfirmant nr 5, 1822, venstre side: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... =754&uid=n y&idx_side=-160 <http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=754&idx_id=754&uid=ny&idx_side=-160>


Jeg er interessert i opplysninger som kan bekrefte/avkrefte et mulig slektsforhold her. Gamle i slekten har fortalt at General Carl Vilhelm Blücher er far til Vilhelm Johnsen.

Jeg sliter imidlertid med dokumentasjon.


Takknemlig for informasjon som kan belyse saken.


Vennlig hilsen


Finn W. Halvorsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. november 2009 kl. 22.57

Ved konfirmasjonen er Willum Johansen Nitteberg Eje oppført med Stedfader Hans Jacobsen Vistbye Eje.

De egentlige foreldrenes navn står ikke nevnt, men siden Willum/Wilhelm kalles Johansen, må man vel gå ut fra at hans far het Johan/Johannes eller noe liknende.

Synd det ikke går an å få kontrollert dåpen hans i kirkeboka!

Mvh
Else B.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av dn23027 » 24. november 2009 kl. 7.33

Det står faktisk ugift rett under alderen hennes (27) ved vielsen, og hun er ikke benevnt verken pige eller enke. De mistet jo "retten" til å kalles pige i kirkebøkene om de fikk barn utenfor ekteskap.

På neste side i kirkeboken står det akkurat samme på en annen kvinne som gifter seg, sjekk par nr 8 venstre side, Marie Hansdtr: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130

Tør nesten vedde på at hun også har fått barn utenfor ekteskap.

Mvh
Linda W

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Else Berit Rustad » 24. november 2009 kl. 14.16

Linda: Det stemmer ikke at Pige ikke ble brukt om kvinner som hadde fått barn utenfor ekteskap. Hvis du ser på de mange innførslene om dåp av "uægte" barn, vil nesten alltid moren være nevnt som Pige og faren som Ungkarl (med mindre en av dem, eller begge, var gift på hver sin kant).

En Pige som giftet seg, var altså ugift, men kan godt ha fått barn likevel :)

Mvh
Else B.

Finn W. Halvorsen
Innlegg: 61
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.11
Sted: STRØMMEN

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Finn W. Halvorsen » 24. november 2009 kl. 18.16

Ja,

Når Vilhelm giftet seg i 1841, står John Hansen oppført som far. Denne personen finner jeg imidlertid kun her. Har vanskelig for å finne han igjen i andre kilder. Er derfor ikke sikker på om Vilhelm har oppgitt riktig navn på sin far ved vielsen.

Vennlig hilsen
Finn

Finn W. Halvorsen
Innlegg: 61
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.11
Sted: STRØMMEN

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Finn W. Halvorsen » 15. oktober 2016 kl. 21.33

Er det mulig å få hjelp av noen til å sjekke om Blucher finnes i resolusjonsprotokollene til amtsmannen i statsarkivet? om det er ytt bidrag til Wilhelm?

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 15. oktober 2016 kl. 22.29

Hei Finn.

Jeg er i samme situasjon som deg.
Jeg har en 3xtip (Marie Hansdatter) som fikk en datter utenfor ekteskapt ca.1806.
I skifte etter moren i 1822 kalles datteren Anna Blücher.

Dessverre er kirkebøkene for Skedsmo brent opp for det tidsrommet.
Jeg tror ikke slike "prominente" personer betalte for sin barn i ettertid.
Da var det lettere å betale en tjener o.l. lignende for å påta seg farskapet.
Mvh
Leif B.

Finn W. Halvorsen
Innlegg: 61
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.11
Sted: STRØMMEN

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Finn W. Halvorsen » 16. oktober 2016 kl. 11.34

Aha, da har vi kanskje en felles ane i denne general Blucher.

Jeg er kjent med at kirkebøkene er brent, og har tenkt om det kan finnes andre kilder som kan være til hjelp.

Sikkert lite trolig at resolusjonsprotokollene gir svar, men er det en prosents sjanse, så er det kanskje verdt et forsøk.

Vet du om noen som kan bistå med å sjekke?

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: General Blücher - Lille Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 16. oktober 2016 kl. 23.01

Du kan spørre her.
https://forum.arkivverket.no/forum/38-s ... et-i-oslo/

Du må oppgi all info du har. Gjerne med linker.
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Skedsmo»