Norske røter - serie på NRK
Moderator: MOD_sett_og_hort_media
Norske røter - serie på NRK
Norske røter - historien om Norge før Norge ble til.
Hvem er vi? Hvor kommer vi fra?
Sporene gjemmer seg i genene våre, i jorda, på havbunnen, i bergveggen, - og i språket.
Første sending søndag 18. mars 2012 kl 20.05 på NRK1
Hvem er vi? Hvor kommer vi fra?
Sporene gjemmer seg i genene våre, i jorda, på havbunnen, i bergveggen, - og i språket.
Første sending søndag 18. mars 2012 kl 20.05 på NRK1
Re: Norske røter - serie på NRK
Første episode er lagt ut på nett-tv: Norske Røter - episode 1 av 3.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Veldig spennende
Støtter alle anbefalingene!

Støtter alle anbefalingene!
I dag kommer en ny episode av Norske Røter på NRK1 - følg med kl 20.05 eller se programmet på nett-tv.
Jakten på urbonden
Første episode handlet om de første menneskene i Norge, som levde av jakt og fangst. Annen episode forteller hvordan jordbruket kom til landet.
Jakten på urbonden
Første episode handlet om de første menneskene i Norge, som levde av jakt og fangst. Annen episode forteller hvordan jordbruket kom til landet.
Sist redigert av dn27099 den 25. mars 2012 kl. 21.37, redigert 1 gang totalt.
For oss som bor i utlandet er det desverre ikke mulig å se på NRK programmene på nett-TV.
Det er bare, så vidt jeg kan oppdage, bare for de som har en norsk ISP. Eller er et noen som kan fortelle hvordan en kan komme forbi denne reglen?
PS.
Jeg har funnet svaret. Med å bytter browser, fra Google Chrome til Apple Safari, kan jeg se norsk nett-tv!
Det er bare, så vidt jeg kan oppdage, bare for de som har en norsk ISP. Eller er et noen som kan fortelle hvordan en kan komme forbi denne reglen?
PS.
Jeg har funnet svaret. Med å bytter browser, fra Google Chrome til Apple Safari, kan jeg se norsk nett-tv!
Svein skrev:For oss som bor i utlandet er det desverre ikke mulig å se på NRK programmene på nett-TV.
Norske produksjoner er nå og da lagt ut uten begrensninger for å se i utlandet, men bruk av innkjøpt materiale eller forhåpninger om salg til utlandet kan nok medføre at også disse programmene blir lagt ut kun for norske IP-adresser. Men det går alltids an å sende en epost til NRK og spørre.

Streaming. Kjøp en Slingbox Single (ca NOK 15-1600.-) fra Komplett.no. Koble den mellom kabel-TV inntaket og internett kablen (må være en hurtig linje) hjemme før du reiser. Installer CDen som følger med Slingboxen på din laptop. Hvor enn du er i verden med internett-tilknytning kan du nå se alle de TV-programmer du abonnerer på hjemme helt gratis.
Per skrev:[…]se alle de TV-programmer du abonnerer på hjemme helt gratis.
Enkel og grei løsning, men hva du får tilgang til er veldig avhengig av hvor i verden "hjemme" er.

For nordmenn flest er vel hjemme i Norge.
Per Kåre,
Takk for rådet. Som du sier er jo de fleste nordmenn hjemme i Norge, men jeg har ikke bodd i Norge for over 55 år nå så da jeg reiste ut var det ikke mye norsk Nett-TV å bry seg om!
Jeg har sett på den første episoden og syntes den var veldig god. For alle dere som nå vil vite mer om DNA tester, etc, så kan dere finne ut alt dere trenger her på DIS-Norge sidene. Begynn på https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2399 siden hvor det er flere tråder om hvor man kan teste, hva man kan teste, hva en gjør når en har fått resultatene, etc. I tillegg hadde også DIS-Norge bladet "Slekt og Data" et DNA nummer i 2010 med mye informasjon.
En av trådene på DNA siden er om Family Tree DNAs Norges prosjekt (Norway Project) hvor vi allerede har over 600 deltagere med Norske aner, og vi oppfordere alle som tar DNA test med FTDNA å melde seg med i det prosjektet (det er til og med litt billigere hvis man er medlem av et prosjekt) Hva vi forsøker å gjøre der er, i tillegg til å hjelpe søke etter norske slektninger, er å kartlegge distribusjonene av de norske haplogruppene i mer detalje enn BM Dupuy et al gjorde med 1766 personer (menn) med bare 9 STR markører. http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3805006079
Takk for rådet. Som du sier er jo de fleste nordmenn hjemme i Norge, men jeg har ikke bodd i Norge for over 55 år nå så da jeg reiste ut var det ikke mye norsk Nett-TV å bry seg om!
Jeg har sett på den første episoden og syntes den var veldig god. For alle dere som nå vil vite mer om DNA tester, etc, så kan dere finne ut alt dere trenger her på DIS-Norge sidene. Begynn på https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2399 siden hvor det er flere tråder om hvor man kan teste, hva man kan teste, hva en gjør når en har fått resultatene, etc. I tillegg hadde også DIS-Norge bladet "Slekt og Data" et DNA nummer i 2010 med mye informasjon.
En av trådene på DNA siden er om Family Tree DNAs Norges prosjekt (Norway Project) hvor vi allerede har over 600 deltagere med Norske aner, og vi oppfordere alle som tar DNA test med FTDNA å melde seg med i det prosjektet (det er til og med litt billigere hvis man er medlem av et prosjekt) Hva vi forsøker å gjøre der er, i tillegg til å hjelpe søke etter norske slektninger, er å kartlegge distribusjonene av de norske haplogruppene i mer detalje enn BM Dupuy et al gjorde med 1766 personer (menn) med bare 9 STR markører. http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3805006079
Svein skrev:Per Kåre,
Jeg har sett på den første episoden og syntes den var veldig god. For alle dere som nå vil vite mer om DNA tester, etc, så kan dere finne ut alt dere trenger her på DIS-Norge sidene.
Denne serien burde inspirere til å være med og bidra til noe av det arbeidet som for tiden pågår for å finne ut av hvordan folkegrupper har flyttet på seg og spredd seg utover (migrasjon), og hvordan ikke bare Norge men landene rundt oss har blitt befolket i løpet av mange tusen år. En mulighet er å delta i Norgesprosjektet og DNA-teste farslinjen (Y-DNA) og/eller morslinjen (mtDNA).
Selv om du ikke alltid finner slektninger du kan føre inn i slektstreet med denne typen DNA-testing så kan du få et lite innblikk i slektskap som er mange generasjoner eldre enn det er mulig å følge skriftlig dokumentasjon. Og summen av alle som tar disse testene gir nye opplysninger om vår felles historie.
I dag sendes siste episode av Norske Røter på NRK1 kl 20.05
Vikingenes vugge
Tredje episode i denne serien dekker perioden fra jernalderen og fram mot historisk tid.
Vikingenes vugge
Tredje episode i denne serien dekker perioden fra jernalderen og fram mot historisk tid.