Elna Masselie Aae (pikenavn Karlsen) f.1891

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
18997
Innlegg: 24
Registrert: 26. oktober 2005 kl. 12.48
Sted: TRONDHEIM

Re: Elna Masselie Aae (pikenavn Karlsen) f.1891

Legg inn av 18997 » 4. november 2005 kl. 22.49

Jeg forsøker å nøste opp i den ukjente historien rundt min fars opphav, og har funnet at hans mor Elna Masselie Karlsen (f.1891) i 1919 fikk et "uegte" barn, altså min far Georg, med dampskibsmaskinist Georg Johansen (f.1881) fra Vardø.

Elna Masselie ble så gift med Ole Elenussen Aae. De bodde i Øvre Møllenbergsgt. 63 og fikk datteren Bjørg Edel i 1925.

Elnas mor Nikoline Karlsen/Carlsen (f.1861 i Egersund) var i FT 1900 registrert i Skippergaden 9 i Vardø som enke med de seks døtrene Alma Dahl f.1885, Helga Carlsen f.1888, Eugenie Carlsen f.1889, Elna Carlsen f.1891, Gudrun Carlsen f.1893 og Magda Carlsen f.1895. Nikoline kom til Trondhjem i 1916/1917 og bosatte seg i Ladeveien 8 med døtrene Eugenie, Elna og Gudrun.

Sitter du på informasjon om noen av de nevnte personene? Svar her eller ta gjerne kontakt på r-and@hotmail.com

Stig Trygstad

Re: Elna Masselie Aae (pikenavn Karlsen) f.1891

Legg inn av Stig Trygstad » 12. november 2005 kl. 20.55

Innlegget er redigert av moderator, da teksten inneholdt informasjon om nålevende personer.
Dette i henhold til Slektsforum og Datatilsynets reglement.


Hei!
Har familien i databasen min: Nekoline Carlsdtr. og husbonden Nils Larsen (f. 1864 d. 1898 ) er nemlig aner til min svigersønn. I FT 1865 for Egersund finnes Nekolines familie:

Lenke

Nils Larsen er det verre å finne opplysninger om (men ikke umulig). Han var artillerist v. festningen i Vardø og døde av en nyresykdom i 1898.

Det er forøvrig skrevet en liten epistel om denne familien i følgende bok: Randi Rønning Belsvik: "Vardø. Grensepost og fiskevær 1850 - 1950" bd. 1 (utg. 1989). Her er det referert til en diskusjon om hvem som skal betale for enken og de fem gjenværende barna (1903)- fattigvesenet eller festningen (militærvesenet).

Min svigersønn er etterkommer av Nekolines datter Eugenie (1889 - 1976)og mannen hennes Henrik Olav Gundersen (1891 - 1964). De fikk 8 barn.

Mvh
Stig

18997
Innlegg: 24
Registrert: 26. oktober 2005 kl. 12.48
Sted: TRONDHEIM

Re: Elna Masselie Aae (pikenavn Karlsen) f.1891

Legg inn av 18997 » 17. november 2005 kl. 0.35

Hei!
Takk for svaret og informasjonen, men det ser ut til at vi har fått opplysninger som ikke helt samsvarer med dine.

Ved FT 1900 er det oppgitt at Nikoline er født i Vardø, og denne fødselen finnes i kirkebøker for Vardø: Født 15 Juni 1861, døpt 11 August 1861, Nikoline Marie Finstad, foreldre Underofficer Peder Finstad og Hustru Marie f. Mo, Oppholdssted Vardøhuus.

Familien finnes her i folketellingene:
FT1865: <a href=http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2002&kenr=000&bnr=0004&lnr=00>Lenke</a>
FT1875: <a href=http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2002&kenr=000&bnr=0073&lnr=00>Lenke</a>

Elna Masselie, som formodentlig er søsteren til den Eugenie du omtaler, er født 7. oktober 1891 i Vardø, foreldrene er soldat Jakob Martin Karlsen og hustru Nikoline Marie f. Finstad.

Har du kanskje noe mer kjennskap til Nikolines døtre, spesielt da Elna? Opplysninger jeg søker er f.eks hvor mange barn hun fikk, når hun døde og eventuelt annen informasjon.

Mvh Rolf.

Stig Trygstad

Re: Elna Masselie Aae (pikenavn Karlsen) f.1891

Legg inn av Stig Trygstad » 17. november 2005 kl. 2.22

Hei!
Det høres unektelig mer sannsynlig ut at Nikoline kom fra en offisersfamilie i Vardø, enn som datter av en buntmaker i Egersund (som ditt første innlegg bar bud om - og som var grunnlaget for mitt søk i Egersund).
Får forøvrig ikke treff på de adressene du oppgir ovenfor.
Det er likevel rimelig sikkert at det er den samme familien det er snakk om her, men mye tyder på at det er ulike fedre/ektefeller med i bildet: F. eks. stiller jeg spørsmålstegn ved Alma som du oppgir har etternavn Dahl. Er Jakob far til henne? Er Nikoline mor til henne? (i Balsviks bok nevnes det 5 døtre, med Alma blir det 6 - men hun har kanskje flyttet ut i og med at hun da har blitt 14 år?). De andre døtrene har Karlsen som etternavn, men hvor kommer Nils Larsen inn i bildet? Er også Jakob død, og har ev. Nils giftet seg m. enken og tatt over forsørgelsesbyrden??
Jeg gjengir sitat fra Balsvik:
"Når et mannskap på festningen fikk behov for understøttelse, var det staten og ikke kommunen som skulle yte støtte.I en del tilfeller var det tvil, som for eksempel når det gjaldt
enka Nikoline Karlsen. Hun hadde vært gift med artillerist Nils Larssen. Han sluttet i festningstjeneste i juni 1897, arbeidde noen måneder i havnevesenet og døde 33 år gammel i januar 1898 av den nyresykdommen han også hadde lidd av da han var soldat. Kommunen mente at det var festningen som skulle understøtte enka Nikoline og henne fem barn, mens festningen mente at det var fattigvesenet i Vardø."
Saken endte i retten, og det ble staten via festningen som måtte betale. Videre siteres: "Nikolines søster var dratt til Amerika og tilbød seg i 1903 å betale billetten til Nikoline hvis hun ville komme etter. Men for barna måtte hun skaffe penger fra annet hold. Kommandant Arnesen argumenterte for at det på lang sikt ville være lønnsomt for militæretaten å betale utreisen for barna. men staten bestemte seg langsomt. I 1907 var Nikoline fremdeles i Vardø".
Som du antyder ble hun i Vardø til hun flyttet til Trondhjem under 1. verdenskrig, og familien kom altså aldri til Amerika...
Dessverre har jeg ingen opplysninger ut over disse.

Mvh
Stig

Steinar Olsen
Innlegg: 943
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Elna Masselie Aae (pikenavn Karlsen) f.1891

Legg inn av Steinar Olsen » 17. august 2020 kl. 19.29

Vet ikke om han som spør har gitt opp å finne de her. Grunnen til at han ikke finner noe på oppgitt sted er at han må minst 1500 km lenger nord. de hører til i Nord-Norge I Egersund har de ikke vært, har den kun bosatt i Vardø og i Trondheim, med tilknytning til Hemne slik han har i sine opplysninger. forfedere på Nikolaisen må letes etter i Lofoten
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»