OLDEFAR: OLE EDWARD EDVARTSEN.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Rune Arntsen

Re: OLDEFAR: OLE EDWARD EDVARTSEN.

Legg inn av Rune Arntsen » 26. juni 2003 kl. 0.16

Hei er det noen som kan hjelpe meg? Jeg er veldig fersk i letingen etter mine forfedre så jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å finne noen opplysninger om min oldefar slik at jeg kan komme litt videre i slektsforskningen.Det jeg vet er at han heter OLE EDWARD EDVARTSEN og at han var gift med RANDINE EDVARTSEN hennes pikenavn var HANVIK.Deres sønn altså min bestefar het RIKARD WILFRED EDVARTSEN.Det blir sakt innad i familien at enten oldefar eller bestefar skiftet navn under krigen til ARNTSEN.Usikkert på hvem av dem.Min far heter REIDAR ARNTSEN og han er født den 21-12-1945 han er tvilling og hans søster heter RAGNFRID, de var totalt 7 søsken de resterende søsknene til pappa heter LAILA, GJERMUND, KJELL, UNNI OG ROLF. ROLF ble bare noen få dager gammel.Min farmor het IDA HELENE RENLI.Bestefar, bestemor og onkel ligger på lademoen kirkegård.

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Re: OLDEFAR: OLE EDWARD EDVARTSEN.

Legg inn av dn07221 » 26. juni 2003 kl. 13.36

Hei Rune,

Setter først opp anetavla til din far på en måte som er ganske vanlig brukt og som gir god oversikt:

1. Reidar Arntsen

2. Rikard Wilfred Edvartsen
3. Ida Helene Renli

4. Ole Edward Edvartsen
5. Randine Hanvik
6. din farmors far
7. din farmors mor

Opplysninger fra nyere tid er i mindre grad offentlig tilgjengelig enn opplysninger fra ca. 1900 og tidligere.

Når det gjelder din bestefar (2) og bestemor (3) vil du antagelig finne noen opplysninger om disse på gravsteinene. For Lademoen er klokkerbøkene mikrofilmet tilstrekkelig langt frem i tid til at du kan finne dåpsinnførsel for dine besteforeldre dersom de også ble døpt i Lademoen menighet. Disse opplysningene er ikke tilgjengelig på Internett og du må evt. besøke Statsarkivet i Trondheim eller et Trondheim Folkebibliotek.

Dåpsinnførselen i kirkeboka/klokkerboka vil ofte kunne gi noen ekstra opplysninger om barnets foreldre, i dette tilfellet dine oldeforeldre. Uten flere opplysninger er det så og si umulig å finne Ole Edward (4) og Randine (5) i folktellingen 1900. Det er mulig å søke i denne for hele landet samlet, men antall treff blir for stort uten flere tilleggsopplysninger.

Første steg må være å undersøke gravstedet til dine besteforeldre og se hva det gir.

mvh EAa

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»