Statsarkivet i Tronheim – hjelp til å hente ut rettsdokument angående Slaveriet

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Egil Kjønø
Innlegg: 45
Registrert: 7. september 2021 kl. 8.55

Statsarkivet i Tronheim – hjelp til å hente ut rettsdokument angående Slaveriet

Legg inn av Lars Egil Kjønø » 24. januar 2022 kl. 9.32

Jens Olaus Johannesen Langø født 1822 - innsatt på Slaveriet Trondheim I 1865 ble min tippoldefars bror Jens innsatt på Kongens Gade Slaveriet i Trondheim. I folketellingen det året er Jens oppført som «strafarbeidsfange» der sammen med omlag 115 andre straffedømte. I 1867 er han ute igjen og gifter seg med sin andre kone. Jeg antar han ble tatt for noen tyverier. Dette var hans andre besøk på Slaveriet for ved Jens sin konfirmasjon i 1841 ble det opplyst i kirkeboken «temmel. gode Kundskaber og Flid, men han har paa Grund af begaaet Tyverier udstaaet et Fjerding-aars Tugthuus straf». Jeg er jo nysjerrig på hvorfor Jens ble fengslet i 1865 og eventuelt i 1840/1841 og har fått følgende tilbakemelding fra Arkivverket: "På grunn av svært begrensede ressurser har vi ikke kapasitet til å gjøre omfattende kildeundersøkelser på vegne av våre brukere, særlig i tilfeller der materialet er fritt tilgjengelig. Slike undersøkelser må den enkelte bruker gjøre selv på våre lesesaler. Statsarkivet i Trondheim har materiale fra Trondhjems slaveri, hvor du kan finne opplysninger om Langø. Du finner katalog over materiale fra slaveriet på Arkivportalen https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000274021.Arkivstykke 58 og 59 er rulle over slavene, og inneholder materiale fra perioden da Langø var på slaveriet. I tillegg ser du at arkivstykkene 60-99 inneholder rettsdokumenter knytte til slavene. Når du har funnet fangenummer i rullene, kan du kanskje finne ytterligere opplysninger her. Fangene arvet fangenummer etter hvilket som var ledig da de ble innsatt. Det kan derfor være opplysninger om flere fanger på samme nummer, og en fange som ble satt inn flere ganger kan ha ulikt fangenummer fra gang til gang." Siden jeg bor på en annen kant av landet er det litt omfattende å reise opp til Trondheim for å hente rettsdokumentet fra 1865 som angir fenslingsgrunnlaget. Jeg ville jo også anta at dommen fra 1841 er nevnt her.Av Arkivverket er jeg blitt rådet til å kontakte slektsforumet for å se om det er noen der som er innom Statsarkivet i Trondheim innimellom og som eventuet kunne hente ut de relevante dokumenter. Jeg ville være meget takknemlig hvis noen kunne bistå i så henseende. Skulle det være noen omkostninger så dekkes disse.
 

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»