Maren Wølner i Trondheim 1774

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Innlegg: 44
Registrert: 28. desember 2005 kl. 23.29
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Maren Wølner i Trondheim 1774

Legg inn av Tor Arne Wølner » 11. januar 2020 kl. 16.33

Et av mange tidligere "uægte", men likevel så veldig ekte barn ble døpt i Nidarosdomen 30. juli. 1774. Barnet fikk navnet Christine Fredica etter sin far Leutenant Christian Fredric Luedwig. Mors navn var Maren Wølner. Og da kommer spørsmålet: Er det noen som kan fortelle meg mer om Maren Wølner, som døpte sitt ekte barn den 30. juli 1774?

En antagelse er at hun må tilhøre kretsen rundt Hans Jacob Wølner, døpt 19. september 1721 i Kongsberg. Denne antagelsen oppstår fordi Hans Jacob får en stilling som holzfører med ansvarsområde Verdalen og Stjørdalen, og melder sin ankomst 21. april 1764 (Ref. Slekten Wølner, del 1). Hans Jacob er den første Wølner jeg kjenner til, som slo seg ned i Trondheim, og dermed oppstår også antagelsen om at Maren på en eller annen måte tilhører kretsen av Wølnernavn rundt Hans Jacob. Og igjen, er det noen som har kjennskap til om det er født/døbt en Maren Wølner rundt 1750 – 1760 i Kongsberg, Drammen, Skien, Trondheim eller alternativt fra Sørum, hvor det oppsto en annen Wølnerslekt? Da vil jeg gjerne høre fra dere. Jeg ønsker også å "bli bedre kjent med Leutenant Christian Fredric Luedwig. Har noen opplysninger om han, hvor han kommer fra osv så hører jeg gjerne om det også?

Denne etterlysningen er lagt ut på Kongsbergsidene, fordi det er der vi finner de norske røttene til Wølnerslekten, og jeg vet at Hans Jacob flytter fra Kongsberg til Trondheim 1764. Derfor legger jeg etterlysningen også ut på Trondheim, fordi spesielt Leutenant Christian Fredric Luedwig, kan ha mer tilknytning til Trondheim enn Kongsberg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6429
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Maren Wølner i Trondheim 1774

Legg inn av Astrid Mollan » 11. januar 2020 kl. 19.00

Dobbeltpostet.

Dåp nederst venstre side.
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680184
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»