Bernt Andreas Eriksen Helle og Magdalena Knutsdtr.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Arnulf Wahl
Sted: OSLO

Bernt Andreas Eriksen Helle og Magdalena Knutsdtr.

Legg inn av Arnulf Wahl » 3. februar 2006 kl. 18.01

Jeg søker opplysninger om mine tipp-oldeforeldre maler Bernt Andreas Eriksen Helle og hustru Magdalena Knutsdtr. Bernt Andreas må være innflytter til Trondheim, og kan være født rundt 1815. Magdalena Knutsdtr. mener jeg må være den Magdalene Handine Jørgine som er født 08.11.1815, døpt 19.01.1816 i Vår Frue kirke, datter av "Capit. Lange og Fru Lange,fød Larlund. I og med at fornavn ikke er nevnt på kaptein Lange i kirkeboken, kan jeg ikke være helt sikker på at det er riktig Magdalena.
De fikk en datter,(min oldemor) Severine Emilie, født 28.11.1847,døpt 19.03.1848 i Vår Frue kirke, gift i 1872 med Berthram Benjaminsen Wahl.
Er takknemlig om noen kjenner til slektsnavnet Helle, og hvor det egentlig stammer fra, og spesielt om noen har opplysninger om de nevte personene.
Med vennlig hilsen
Arnulf Wahl

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Bernt Andreas Eriksen Helle og Magdalena Knutsdtr.

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 5. februar 2006 kl. 9.02

Magdalena er nok ikke datter til hr. Lange, som har Jacob som fornavn

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=495#ovre

Arnulf Wahl

Legg inn av Arnulf Wahl » 5. februar 2006 kl. 14.49

Takk for svar. I FT 1865 og 1875 for Trondheim finner vi Magdalene Helle som enke, med fødested Trondheim og Fru-sognet. Ifølge oppgitt alder, er hun født 1814 -1815, og jeg har undersøkt kirkeboken for Vår Frue kirke i det aktuelle tidsrom. Finner kun en Magdalene. Ser at kaptein Lange og frue hadde en datter Magdalene, f.1800. Kan det hende at denne datteren døde tidlig,og at de fikk en ny som de også kalte Magdalene?
Kan det også hende at kapteinen hadde to fornavn, både Knut og Jacob? Jeg må nok granske kirkebøkene noe mer.

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 5. februar 2006 kl. 16.00

Finner giftermålet deres på Family Search. Har du sjekket giftermålet i kirkeboken? Forhåpentligvis står det der hennes fars navn, og evt hvor hun kom fra.

Hilde

Arnulf Wahl

Legg inn av Arnulf Wahl » 16. februar 2006 kl. 21.27

Jeg er kommet et skritt videre, takket være kirkeboken for Vår Frue kirke. Foreldre til Bernt Andreas var [b]Erich Helle og Serina Eliasdtr. Han ble født 01.Okt. 1818, og døpt 22.Okt.
Søk i FamilySearch viser at Erich Nilssen Helle, f.1795, ble gift med Agatha Olavsdtr.,også i året 1818, så her har jeg en ny nøtt å knekke.
Når det gjelder Magdalena, var hennes far
underofficer Knud Steen
Hun er født i Trondheim, men har ennå ikke funnet hennes dåp i kirkeboken.I flg aldersangivelsen ved vielsen, skal hun være født i begynnelsen av året 1819.

Arnulf Wahl
[/b]

Arnulf Wahl

Legg inn av Arnulf Wahl » 17. februar 2006 kl. 15.29

Jeg har nok funnet feil Erich. Det skal være Erich Andersen Helle. Han ble gift med Serina Eliasdtr. i 1818. Men hvor kommer Erich Andersen Helle fra? Finner ham ikke i FT1801

A.Wahl

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»