Hjälp!!- till forskning

Relatert til slektsforskning. Reklame tillates ikke andre steder i Slektsforum

Moderator: MOD_kjopsalg

Svar
gj03105
Sted: Sverige

Hjälp!!- till forskning

Legg inn av gj03105 » 31. mai 2006 kl. 19.08

Eftersom jag bor i Sverige och mycket av de handlingar jag söker hänvisas till läsesalar i Norge har jag svårt att kunna på egen hand hitta de personer som jag efterlyst ett antal gånger i Slektsforum.
Finns det någon som är villig att hjälpa mig och i så fall vad blir kostnaden?
Tacksam för svar naturligtvis annars vet jag inte vart jag skall ta vägen med dessa tämligen svårhittade personer.
Med vänlig hälsning
Margaretha :idea:

dn20260
Sted: KROKELVDALEN

Re: Hjälp!!- till forskning

Legg inn av dn20260 » 1. juni 2006 kl. 0.17

Hvor i Norge har du slekt da?

Statsarkivene er geografisk spredt, så det er litt viktig å finne noen der de har det aktuelle arkivmaterialene.

Mvh Linn Moan

gj03105
Sted: Sverige

Re: Hjälp!!- till forskning Mandal - Kongsgård

Legg inn av gj03105 » 1. juni 2006 kl. 8.03

Hej Linn!
Den släkt jag söker har sin början i Mandal med 1782 i och med ett giftermål mellan en skipper Johan (John) Christian Bahl (Bohl etc). I vigselboken står det att han är från Flensburg. Hans hustru Thomine Knudsdatter f 1761 i Kleven. Hennes far och morföräldrar har jag. Paret får en dotter 1783 som kristnas till Christine men som senare står angiven som Wilhelmine. De flyttar från Mandal 1795 till Kongsgård i (fd Oddernes) Christiansand.
Enligt uppgift finns de inte med i FT 1801. Enligt vissa källor skall dottern ha "övergivit" sina föräldrar och flyttat till Köpenhamn och där fått plats vid Fredrik VI:s hov. Och det är ju möjligt att kungen besökte Kongsgård och träffade Christine. Hon lär ha varit en "skönne kvinna". Riksakivet har föreslagit som sagt att jag på ort och ställe skall leta efter tollregnskapene i Mandal för att se om denne Bahl finns med där. Sedan undrar jag naturligtvis vad har Bahl som skipper att göra i Kongsgård?
Ja, Linn så ser historien i stort sett ut!
Med vänlig hälsning
Margaretha

dn20260
Sted: KROKELVDALEN

Re: Hjälp!!- till forskning Mandal - Kongsgård

Legg inn av dn20260 » 1. juni 2006 kl. 9.52

Hei Margaretha.

Skulle gjerne ha hjelpt deg, men jeg sitter i Nord-Norge, så beklager :wink:

Mvh Linn Moan

dn18553
Sted: OSLO

Re: Hjälp!!- till forskning

Legg inn av dn18553 » 5. juni 2006 kl. 12.24

En oversikt over oppdragsforskere finnes paa Norsk Slektshistorisk Forenings hjemmesider: http://genealogi.no/Annonser/oppdragsforskning.htm

Dessuten tror jeg de fleste Statsarkivene kan henvise deg til lokale oppdragsforskere.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Kjøp og salg»