Ole Asbjørnsen Kinde, Brøttum`s kone?

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Ole Asbjørnsen Kinde, Brøttum`s kone?

Legg inn av Erik Hov » 7. september 2014 kl. 10.15

Etter det jeg vet ,vet man ikke navnet på Ole Asbjørnsen Kinde ,født 1632`s kone.
Jeg stammer fra hans sønn Ole Olsen Kinde ca 1680-1762,som senere kom til Hegge i Biri ,og har før hatt en tråd rundt Ole Olsen` kone Eli Pedersdatter. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=73360
Driver å kaster noen gamle slektsnotater nå ,og har notert meg litt angående Ole Olsen Hegge.

Ole Asbjørnsen Kinde hadde ifølge pantebok Ringsaker 3.11.1731 følgende barn:
De er nevnt i et skjøte der de selger deres del i Døhli, Brøttum til Halvor Madsen Avset
Nils Olsen Kinde, Ole Olsen Hegge av Biri, Marte Olsdatter gift med Hans Nilsen Mælum, Berte Olsdatter gift med Mads Nilsen Ulven, Siri Olsdatter gift med Svend Jonsen Freng og Anne Olsdatter gift med Peder Larsen Bollerud (Roterud?) av Biri.

I et av innleggene i forrige tråd rundt Eli Pedersdatter har jeg skrevet at Ole Olsen Hegge må ha hatt en eller annen slektskapsforbindelse til Biri.
Ole og Eli`s sønn Ole Olsen Hegge født 1710 ,fikk nemlig et barn med sin tremenning Joran Pedersdatter Beinerud fra Biri.
I Vestoppland slektshistoriske tidskrift 1 1995 side 34. (Thomas Olsen Hovs slekt)
Der står det
""Jøran Pedersdtr f 1704. Med henne gikk det galt. I 1741 ble hun stevnet fordi hun hadde fått barn med soldat Ole Olsen østre Hegge som var hennes tremenning. Slekskapet ble forklart slik at hennes mor Marte Svendsdatter og hans far Ole Olsen Hegge var søskenbarn""

Dersom det stemmer at Marte og Ole var søskenbarn må vel Ole Olsen Kinde-Hegge 1680-1762`s mor ha hett NN Syversdatter Bjørnstad ettersom Marte`s mor var Sidsel Syversdatter Bjørnstad??
mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»