Petter Smedby født 06.08.1907
Moderator: MOD_Oppland
Petter Smedby født 06.08.1907
Petter Smedby registrert i folketelling for 1910 som adoptivbarn hos enke Karen Johannesen boende i Smedby.
Han er oppført som født i Vardal, men kan dessverre ikke finne han døpt der, heller ikke ved en evt konfirmasjon.
Finnes det noen registre ute på nett vedrørende adopsjon/barnevern???
Noen som kan hjelpe med dette.
Denne Petter er nok ikke hennes eget barnebarn da han er registrert på samme folketelling på Stensjord sammen med sine foreldre.
Hadde vært en intresant opplysning å kommet videre på da Karen Johannesen var min kones tipp-tipp oldemor
Thomas
Han er oppført som født i Vardal, men kan dessverre ikke finne han døpt der, heller ikke ved en evt konfirmasjon.
Denne Petter er nok ikke hennes eget barnebarn da han er registrert på samme folketelling på Stensjord sammen med sine foreldre.
Hadde vært en intresant opplysning å kommet videre på da Karen Johannesen var min kones tipp-tipp oldemor
Thomas
-
- Sted: HAMAR
- Kontakt:
Re: Petter Smedby født 06.08.1907
«Lov om adopsjon 2. april 1917 vart endra ved lov 24. mai 1935 slik at det vart opna for ”sterk” adopsjon. Ved sterk adopsjon vart banda mellom biologiske foreldre og barnet brotne. Frå 1. juli 1957 var det berre høve til sterk adopsjon. Riksarkivaren har fastsett at dåpslistene i kyrkjebøkene er klausulerte frå 1. januar 1930 av omsyn til ”sterk” adopsjon, som kunne gjelda born fødde lenge før 1935.» Kilde:
Bente Kopperdal Hervik og Lars Nygaard (2005). Kyrre. Standard for dataregistrering av kyrkjebøker i Noreg. Digitalarkivet, side 11.
Det samme vil du finne hos Liv Mykland (2005). Håndbok for brukere av statsarkivene. Riksarkivet, side 91.
Saken er også tatt opp i Digitalarkivets brukerforum av Yngve Nedrebø. Se disse lenkene: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker og http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker.
Forholdene før «Lov om adopsjon 2. april 1917» er et forhold mellom fosterforeldre (pleieforeldre) og fosterbarn (pleiebarn). Deretter kommer svak adopsjon fra 1917, og svak og sterk adopsjon fra 1935, mens det fra 1957 er kun sterk adopsjon – altså uten et forhold til sine biologiske foreldre. Dermed arver du kun adoptivforeldre, ikke biologisk slik som ved svak adopsjon.
Dersom du ønsker innsyn i andres adopsjonspapirer, er klausulen 100 år. Du kan kreve innsyn i egen adopsjon.
Bente Kopperdal Hervik og Lars Nygaard (2005). Kyrre. Standard for dataregistrering av kyrkjebøker i Noreg. Digitalarkivet, side 11.
Det samme vil du finne hos Liv Mykland (2005). Håndbok for brukere av statsarkivene. Riksarkivet, side 91.
Saken er også tatt opp i Digitalarkivets brukerforum av Yngve Nedrebø. Se disse lenkene: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker og http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker.
Forholdene før «Lov om adopsjon 2. april 1917» er et forhold mellom fosterforeldre (pleieforeldre) og fosterbarn (pleiebarn). Deretter kommer svak adopsjon fra 1917, og svak og sterk adopsjon fra 1935, mens det fra 1957 er kun sterk adopsjon – altså uten et forhold til sine biologiske foreldre. Dermed arver du kun adoptivforeldre, ikke biologisk slik som ved svak adopsjon.
Dersom du ønsker innsyn i andres adopsjonspapirer, er klausulen 100 år. Du kan kreve innsyn i egen adopsjon.
Skjønner det med dokumentasjonen i forbindelse med adopsjonen, men hvor er han blitt av etter tellingen 1910??
Det hadde vært litt artig å finne ut av.
Det hadde vært litt artig å finne ut av.
- Else Berit Rustad
Hvis Petter er oppført i FT 1910 som "adoptivbarn", så er nok dette et fosterbarnforhold. I 1910 fantes ikke adopsjoner slik vi kjenner dem.
Finner en Petter Smeby på Gravminner (ID 1914793) som ble begravet 10.11.1943 i Ringsaker. Fødselsår er ikke oppgitt. Kan dette være rett person?
Mvh
Else B.
Finner en Petter Smeby på Gravminner (ID 1914793) som ble begravet 10.11.1943 i Ringsaker. Fødselsår er ikke oppgitt. Kan dette være rett person?
Mvh
Else B.
Thomas skrev:Petter Smedby registrert i folketelling for 1910 som adoptivbarn hos enke Karen Johannesen boende i Smedby.
Thomas
Hei!
Ettersom jeg forstår deg rett, så tenker du at Petter på Stensjord, og Petter på Smedby er samme person i FT 1910? Men de har jo veldig ulik fødselsdato..
Petter på Stensjord, født 17.09.1896.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6440003679
Petter på Smedby, født 06.08.1907.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6440003322
Mvh Bente
Jeg har sett en Petter gravlagt i Ringsaker, og kan kanskje tenkes at det er rett person.
Tror jeg får ta en tur til Hamar å se i kirkeboka der, kanksje det gir noen svar.
Kom litt brått på oss denne opplysningen om at Karen hadde tatt til seg et barn, ingen som noen gang har hørt noe om han...
Men skulle kanskje ikke snakkes om!
Thomas
Tror jeg får ta en tur til Hamar å se i kirkeboka der, kanksje det gir noen svar.
Kom litt brått på oss denne opplysningen om at Karen hadde tatt til seg et barn, ingen som noen gang har hørt noe om han...
Men skulle kanskje ikke snakkes om!
Thomas
Tenker bare litt "høgt", ville vel egentlig bare avkrefte det ettersom Petter B Stensjord var registrert sammen med sine foreldre. Tanken var der ei lita stund pga samme fornavn. Men ja, totalt forskjellige år for fødsel..
Thomas
Thomas
Kjenner du til hvilke barn Karen fikk? Det kan jo være at det er barnebarnet hennes, selv om det ikke er opplagt sånn ved første øyekast.
Ellers så tenker jeg litt på det som Else er inne på i forhold til adopsjon. Jeg har aldri sett ordet "adopsjon" benyttet så tidlig.
Mvh Bente
Ellers så tenker jeg litt på det som Else er inne på i forhold til adopsjon. Jeg har aldri sett ordet "adopsjon" benyttet så tidlig.
Mvh Bente
Etter alt familien veit, skal det bare være et barnbarn, det er nevnte Petter (Berntsen Stensjord senere Smeby)
Tror nok som sagt over at jeg får ta turen til Hamar og se i kirkeboka for Ringsaker og se om det er noen sammenheng der.
Thomas
Tror nok som sagt over at jeg får ta turen til Hamar og se i kirkeboka for Ringsaker og se om det er noen sammenheng der.
Thomas