Ole Vajulsen, bruker på Bratstien

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj15249
Sted: Oslo

Ole Vajulsen, bruker på Bratstien

Legg inn av gj15249 » 19. mars 2013 kl. 9.45

Jeg er på utkikk etter forelde til Ole Vajulsen. Ole var bruker på Bratstien fra 1723 og var kanskje Lagrettemann. Han må være sønn av en Vajul Bratstien som er nevnt 1691. Dette rare navnet er helt ukjent i Biri, men er noen brukt på Hedmark. Han var gift med Ingeborg Amundsdtr Bratstien død 17. desember 1764. Er det noen som kjenner til hans foreldre, og finnes det skifter eller evnt oppføringer i bygdebøker som gir noen flere tips?

På forhånd takk!

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Ole Vajulsen, bruker på Bratstien

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 19. mars 2013 kl. 10.13

Hei!
Jeg har en del notater fra tingboka som Terje Tandsether har skrevet av. Der er det i 1691 nevnt en Vajul Bratstien. I 1727 er det nevnt "et skjøte fra Ole Engebretsen Ekern og hans sønn odelsløsn. skjøte på Bratstien til Ole Vajulsen datert 4/6-1727."

Det finnes kun ett skifte på Bratstien, og dette er datert 28/6-1675 (avskrift TT):
Peder Amundsen Bratstien (død), gift med Ingeborg Gulbrandsdatter. De har 5 gutter og 3 jenter. Det er gjeld til: Halvor Jonsen Offre og Oluf Ellufsen Fruejord i Fåberg. Oluf Johansen Myhre, Hans Feiring, Johannes Bjørnstad, Amund Pedersen. Garden Bratstien etter pantebrev av 10/4-1656 fra Gunder Holtersen.

Bratstien ligger midt på Biristrand. Det er forbindelser til Fåberg. De andre gårdene som er nevnt ligger mot nord (retning Lillehammer og Fåberg).

Ved manntallet 1666 for Hadeland i Byrre Prestegjeld er Peder Amundsen nevnt. I avskriften i Digitalarkivet står det Andersen, men ikke i en trykt avskrift jeg har stående. Sønnen Amund var også nevnt. Se http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 2129#nedre

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»