Slektssøk USA, valg av abonnement
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Slektssøk USA, valg av abonnement
Hei, har hørt at Ancestry tilbyr rabatt for medlemmer av DIS. Hvordan går en fram for å få en slik rabatt? Har noen noen anbefalinger å komme med ifm kjøp av abonnement - Cyndis List, Ancestry, evt andre?
mvh Per
mvh Per
Re: Slektssøk USA, valg av abonnement
jeg har ancestry via den amerikanske siten deres, og det er dyrt.
Men det var en link her på forsiden av disnorge til en svensk innlogginggsside hvor det var billigere.
Men, kan du nøye deg med at andre søker?
Jeg har to slektstre på ancestry, og har sendt invitasjon til andre som er beslektet til å samarbeide i de trærne, derfor gidder jeg å betale videre.
Hvis du bare skal søke littegrann kan du kansje poste de få spørsmålene i forums?
Og det er flere som har tilgang til amerikanske "innvandrerbygdebøker" altså oversikt over nordmenn som bosatte seg i Amerika, og de er ikke indeksert og lagt inn i Ancestry. Men noen som har tilgang til de bøkene og arkivene er på forumene.
Ancestry-forumet er det samme som rootsweb-forumet, og der er det vel gratis å melde seg inn tror jeg. Det er stadig forvirring om dette, for noen tror at alle der har tilgang til ancestry men det er det ikke.
Men jeg vet ganske lite om alt dette men det er det jeg har oppfattet, kan være feil.
Men det var en link her på forsiden av disnorge til en svensk innlogginggsside hvor det var billigere.
Men, kan du nøye deg med at andre søker?
Jeg har to slektstre på ancestry, og har sendt invitasjon til andre som er beslektet til å samarbeide i de trærne, derfor gidder jeg å betale videre.
Hvis du bare skal søke littegrann kan du kansje poste de få spørsmålene i forums?
Og det er flere som har tilgang til amerikanske "innvandrerbygdebøker" altså oversikt over nordmenn som bosatte seg i Amerika, og de er ikke indeksert og lagt inn i Ancestry. Men noen som har tilgang til de bøkene og arkivene er på forumene.
Ancestry-forumet er det samme som rootsweb-forumet, og der er det vel gratis å melde seg inn tror jeg. Det er stadig forvirring om dette, for noen tror at alle der har tilgang til ancestry men det er det ikke.
Men jeg vet ganske lite om alt dette men det er det jeg har oppfattet, kan være feil.
-
Hei Nora
Jeg svarte direkte på mail, og etter en tenkepause fant jeg ut at det trolig er smartere å benyttet Forumet, når det er et fåtall personer jeg søker. Men jeg synes ikke mye om å benytte andres tid til noe jeg kanskje kan gjøre selv. Jeg trodde som sagt at en fikk rabatt via DIS-Norge, men det var da ikke korrekt?
Takker så mye for informasjonen!
mvh Per

Jeg svarte direkte på mail, og etter en tenkepause fant jeg ut at det trolig er smartere å benyttet Forumet, når det er et fåtall personer jeg søker. Men jeg synes ikke mye om å benytte andres tid til noe jeg kanskje kan gjøre selv. Jeg trodde som sagt at en fikk rabatt via DIS-Norge, men det var da ikke korrekt?
Takker så mye for informasjonen!
mvh Per
Som medlem av DIS-Norge får du en bra rabatt hos Ancestry. Les mer om det her: http://www.disnorge.no/cms/nytt-medlemstilbud-0
Cyndis list er en lenkesamling og krever ikke abonnement
Skal du gjøre en del jobbing med slekt i USA er du fort over på betaltjenester. Ancestry har vi som sagt et medlemstilbud på.
Ellers kan du sjekke FamilySearch som har en del kilder fritt tilgjengelig.
Skal du gjøre en del jobbing med slekt i USA er du fort over på betaltjenester. Ancestry har vi som sagt et medlemstilbud på.
Ellers kan du sjekke FamilySearch som har en del kilder fritt tilgjengelig.
-
Torill
Tusen takk for informasjon.
mvh Per

Tusen takk for informasjon.
mvh Per
ja, jeg mente at man har rabatter via dis, men at man må følge riktig link og den fører til ancestry.se, men linken er fra disnorge.no sin side. funker ikke hvis man går direkte til ancestry.se eller .com .
-
Hei og igjen takk for svar. Jeg har nå de opplysninger jeg behøver, hvis jeg ønsker å abonnere. Har i grunnen bare et par familier igjen.
mvh Per
mvh Per
Jeg synes å huske at hvis du går via ancestry.com så får du to uker gratis, og det fungerer slik at du melder deg inn og registrerer visakortet ditt, og så må du huske å melde deg av.
Du kan evt. betale for en måned hvis to uker ikke rekker.
Da må du velge betal månedsvis, og huske å melde deg av etter passende tid.
Hvis du vil kan du laste opp slektstreet ditt slik at det blir liggende, det kan jo hjelpe andre også. Man kan visst laste opp en gedcom. Det blir liggende enda du har meldt deg av, mener jeg da.
Når du har lastet opp gedcomen din, så får du grønne små blader der hvor ancestry mener de har treff på historiske dokumenter, immigration, båtlister, dødssertifikater, landregistreringer, avisartikler, obituaries etc, samt andre slektstrær.
Du kan evt. betale for en måned hvis to uker ikke rekker.
Da må du velge betal månedsvis, og huske å melde deg av etter passende tid.
Hvis du vil kan du laste opp slektstreet ditt slik at det blir liggende, det kan jo hjelpe andre også. Man kan visst laste opp en gedcom. Det blir liggende enda du har meldt deg av, mener jeg da.
Når du har lastet opp gedcomen din, så får du grønne små blader der hvor ancestry mener de har treff på historiske dokumenter, immigration, båtlister, dødssertifikater, landregistreringer, avisartikler, obituaries etc, samt andre slektstrær.
-
Hei
Hjertelig takk for oppfølgingen og utfyllende informasjon. Ja, jeg har benyttet meg av 14-dager "free search", og det var da jeg begynte å se etter hvor dette tilbudet lå. Men nå vet jeg hvordan en skal gå fram. Jeg håper det er enkelt å melde seg av igjen.
Mvh Per
Hjertelig takk for oppfølgingen og utfyllende informasjon. Ja, jeg har benyttet meg av 14-dager "free search", og det var da jeg begynte å se etter hvor dette tilbudet lå. Men nå vet jeg hvordan en skal gå fram. Jeg håper det er enkelt å melde seg av igjen.
Mvh Per
-
- Sted: DRAMMEN
- Kontakt:
Per skrev:Hjertelig takk for oppfølgingen og utfyllende informasjon. Ja, jeg har benyttet meg av 14-dager "free search", og det var da jeg begynte å se etter hvor dette tilbudet lå. Men nå vet jeg hvordan en skal gå fram. Jeg håper det er enkelt å melde seg av igjen.
Hvis du ikke har så mye arbeid igjen å gjøre og søker slekt i kun USA, så vil noe over tusen kroner for ett år være en stiv pris selv om tilbudet DIS har fått ordnet er en kjempeavtale. US Deluxe koster ca. 106 kroner måneden fra ancestry.com.
Avmelding hadde jeg ingen problemer med da jeg gjorde det. Husk å slette slektstreet ditt om du laster opp GEDCOM før avmelding.

Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
-
Takker deg for utfyllende informasjon om emnet. Det er jo flere som tilbyr slektssøk i USA. Bl.a. Archives.com, men hvem tilbyr mest til en overkommelig pris?
mvh Per
mvh Per
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Det er uten tvil http://www.ancestry.com som gir mest for pengene.
Men - prøv først familysearch.org - der finnes nå mye gratis, bruk litt tid på å forstå søkemotoren.
Søkemotoren hos ancestry.com krever også litt øvelse før man får fullt utbytte av den.
Men - prøv først familysearch.org - der finnes nå mye gratis, bruk litt tid på å forstå søkemotoren.
Søkemotoren hos ancestry.com krever også litt øvelse før man får fullt utbytte av den.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Også http://www.rootsweb.ancestry.com har søkemotor utenom ancestry.com som bør forsøkes.
Du finner også en fri dokumentsøk der på hovedsiden.
Også den nyere http://www.linkpendium.com/ er verdt et forsøk. Dette er Brians nye prosjekt (Brian og Karen var de som startet opp og driftet i flere år Rootsweb.com)
For øvrig kan spørsmål på [email protected] være en vei ved siden av å spørre på Norway lista.
Påmelding på begge finner du på Rootsweb.
sjekk også alle de andre ressursene på Rootsweb.ancestry.com
Du finner også en fri dokumentsøk der på hovedsiden.
Også den nyere http://www.linkpendium.com/ er verdt et forsøk. Dette er Brians nye prosjekt (Brian og Karen var de som startet opp og driftet i flere år Rootsweb.com)
For øvrig kan spørsmål på [email protected] være en vei ved siden av å spørre på Norway lista.
Påmelding på begge finner du på Rootsweb.
sjekk også alle de andre ressursene på Rootsweb.ancestry.com