Kommer ofte over dette i panteregisteret, så defor lurer jeg på hva det betyr. Se for eksempel nr. 5 her: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-160
"Eksekution afh. 27/9-95 hos Hans Knudsen Endö, hvorved Edv. Pedersen Tinden for kr. 332,97 er git udlæg bl.a. i 1stuebygning, 1 ilfjøs m/lade og 1 sösjå paa Endö under gaarden Enden, thl. 12/11-95"
Hva betyr "Eksekution" og "udlæg"?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Hva betyr "Eksekution" og "udlæg"?
Dansk ordbok, http://ordnet.dk/ods/ :
Eksekution:
2.2) (jur.) tvangsfuldbyrdelse af en dom olgn., som medfører udpantning;
udlæg:
2.3) (jf. bet. 2.1 og Indførsel 4; jur.) til II. udlægge 2.4: lovmæssig fyldestgørelse af en kreditors (en domhavers) krav (ved eksekution i domfældtes formue); eksekution; især i udtryk for, at (en kreditor gennem) rettens repræsentant (kongens foged) foretager en saadan eksekution, i forb. som gøre, foretage udlæg hos (en), i (et bo) olgn
Eksekution:
2.2) (jur.) tvangsfuldbyrdelse af en dom olgn., som medfører udpantning;
udlæg:
2.3) (jf. bet. 2.1 og Indførsel 4; jur.) til II. udlægge 2.4: lovmæssig fyldestgørelse af en kreditors (en domhavers) krav (ved eksekution i domfældtes formue); eksekution; især i udtryk for, at (en kreditor gennem) rettens repræsentant (kongens foged) foretager en saadan eksekution, i forb. som gøre, foretage udlæg hos (en), i (et bo) olgn
Sist redigert av Ivar Ståle Ertesvåg den 11. oktober 2009 kl. 14.06, redigert 1 gang totalt.
Eksekusjon er en tvangsforretning som namsmyndigheten foretar for at kreditor (den som har tilgode penger) som eier et misligholdt pengekrav mot en debitor (skyldner) og har dom for sitt krav (eller annet tvangsgrunnlag) skal få panterett (utleggspant, også bare kalt utlegg) i noe som skyldneren eier. Deretter kan kreditor om nødvendig begjære tvangsauksjon (eller i vår tid vanligvis tvangssalg når det gjelder fast eiendom) over den gjenstand eller den eiendom han har fått pant i, og kreditor får deretter dekning for sitt krav i det som tvangssalget utbringer. Utlegg er altså en påtvungen pantstillelse med sikte på at kreditor skal få dekket sitt krav.
Venleg helsing Kjetil
Så kreditoren kan da selge en gård hvis det er det han har fått utlegg i? Men hvis skyldneren var husmann var det da bare husene som ble solgt da (hvis ikke jeg husker feil så eier en husmann husene på plassen)? Lurer på hva som skjedde med mannen som i eksempelt ovenfor er skyldneren, han var jo husmann. Vet han ble boende på plassen til han døde i 1907, så husene kan jo neppe ha blitt solgt.
Som du ser i merknadsrubrikken er utlegget slettet som heftelse i henhold til lov av 6.3.69 (som nok er 1869). Det står ikke når slettingen skjedde. Jeg har her ikke for hånden mine eldre lovsamlinger, men blir ikke forbauset om dette er en lov med tidligere tinglysingsregler (før nåværende lov av 1935 kom). Etter nåværende tinglysingslov mister et tinglyst utleggspant sitt rettsvern fem år etter tinglysingen (og et tinglyst avtalepant mister sitt rettsvern 30 år etter tinglysingen). Da skal tinglysingsregisterføreren slette det tinglyste ex officio (av eget tiltak). Oftest glemmes dette, slik at pantet slettes først på bakgrunn av en henvendelse f.eks. fra pantets eier. Pantet kan forøvrig tinglyses på nytt (mot slutten av det nevnte tidsrom) og oppnår da ny, samme periode med rettsvern og med samme prioritet. Hva som er skjedd i ditt tilfelle kan man ikke uten videre lese her, men det kan tenkes at kravet er blitt innfridd, men at sletting ble glemt da, og derfor er gjort senere.
Jeg fant forøvrig en interessant artikkel om tinglysing her: http://statsarkivet.no/webfelles/arkivm ... _01_08.pdf
Jeg fant forøvrig en interessant artikkel om tinglysing her: http://statsarkivet.no/webfelles/arkivm ... _01_08.pdf
Venleg helsing Kjetil
Takk for hjelpen