Pikenavn eller navn som gift.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Pikenavn eller navn som gift.

Legg inn av 6820 » 23. april 2009 kl. 16.41

Før i tiden - dvs i ca 100 - 150 år har det vært vanlig at kvinnen tok mannen's etternavn. I mitt program kan jeg velge om jeg bruker mannens etternavn på kvinnen som standard - eller pikenavn.

Selv har jeg brukt "pikenavn". Og har et tilfelle der jeg har brukt mannens 'guttenavn'. :P De finnes jo de som tar sin hustru's etternavn i dag, - og ikke minst før i tiden, - alle de som giftet seg til gard, - der annet enn patronymikon ble brukt.

Er der noen noen som helst grunn til at man skulle bruke mannens etternavn i registrering?

ps. Interessant at jeg fortsatt bruker ordet 'pikenavn' forresten. Temmelig mange år siden man sluttet med det. :) Da jeg gikk på folkeskolen gikk jeg første tre år i ap-klassen (alle piker), men så ble vi aj-klassen :P (Riksmålsforbundet protesterte !)
Hilsen fra Marianne

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Pikenavn eller navn som gift.

Legg inn av dn03022 » 23. april 2009 kl. 19.30

I den grad gifte kvinner etter ca 1900 har anvendt ektemannens etternavn som sitt eget, bør de kalles ved dette og ikke ved pikenavnet. Når en kvinne f eks i ettertid er kjent som Anna Sand, bør hun kalles slik og ikke kalles Anna og pikenavnet (som senere er glemt).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 23. april 2009 kl. 20.00

Ja, tenker litt slik jeg også, men dvs at pikenavn føres på AKA. Om man søker kirkebøker står hun jo med pikenavn til hun evt igjen føres i KB ved barn's dåp osv...

Dermed blir pikenavnet essensielt i de årene som vi søker - utover f.eks død? Og da blir kanskje pikenavnet det viktigste?

Går vi 150 (?) år tilbake var jo kvinnen før med patronym, uansett.............. Så da...? :wink:
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 26. april 2009 kl. 18.43

I grunnen ikke stort problem slik jeg ser det.

Jeg registrerer alle med sitt pikenavn, men legger også inn alle alternative navn en person dukker opp med. Eksempler er tydelig at min mor hadde som født et navn, som gift et annet. Og det er navnet som gift som står som fadder på mine barn. Da med min fars etternavn og ikke sitt etternavn som ugift. :D

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 26. april 2009 kl. 22.45

Jeg gjør det slik at jeg legger inn kvinner med sitt pikenavnet som hovednavn. Det er tross alt det som hun får først. Så legger jeg inn enten navneendringer eller navnevarianter etterhvert. Jeg liker å legge inn alle varianter av navnet jeg kan finne, og gjerne tilknyttet til en dato.

Noen tar mannens navn, andre beholder pikenavnet. Jeg forsøker å verifisere navnebruk så godt det lar seg gjøre ved dåp eller konfirmasjoner til barn eller dersom hun har vært fadder til slektninger. Folketellingene kan vel også brukes til å få et hint om hvilket navn som ble brukt. (Særlig har jeg sett når man har flere fornavn, at det kun er et av de som står i folketellingen.)
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 27. april 2009 kl. 20.43

I tillegg til navnevariantene som nevnes innledningsvis (hun tar hans etternavn ved ekteskap), var det også vanlig å kalle seg med stedsnavn.

Da kan man f.eks tenke seg Anna, datter av Sølve, født på Mykleset gift med Hans Amundsen

Navnevariantene blir da:

Anna Sølvesdatter
Anna Mykleset
Anna Amundsen

Disse er antakeligvis riktige alle sammen, og bør dermed føres.

Jeg antar at de fleste slektsprogram, har rubrikken "også kjent som"?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. april 2009 kl. 16.58

De fleste har nok mange valgmuligheter, alt etter situasjon. Til det trenger man nødvendigvis ikkke rubrikker, men en løsning som gir tilfredstillende resultat. I programmet jeg bruker kan jeg f.eks knytte til bemerkninger (tekst) Navn som gift.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»