En liten oppfordring/påminnelse

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Låst
dn22799

En liten oppfordring/påminnelse

Legg inn av dn22799 » 13. januar 2009 kl. 10.39

Har brukt dager på å hjelpe en person med vedkommendes slekt:

Søkt, lett, spurt, lest, skrevet mail, tatt kopier, funnet kilder, notert, og så videre - og oversendte
det hele via e-post.

Hva var responsen? Overhodet ingen! Etter noen dager spurte jeg vedkommende om h*n var fornøyd.
Til slutt kom svaret: "Jo da". (Skynder meg å legge til at dette ikke var et betalingsoppdrag.)

Her til oppfordringen min (som ikke gjelder mange, for de aller fleste blir svært glade for all hjelp; noe
de da også gir klart uttrykk for): Husk for all del en tilbakemelding og å si "takk", i det minste!

Hadde jeg visst at vedkommende ikke brydde seg/ikke ville bli glad/takknemlig, så... Da hadde jeg jammen
brukt de dagene på å gjøre noe helt annet - som å hjelpe folk som jeg vet blir glad for all hjelp. Igjen:

Disse er heldigvis i flertall :D

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: En liten oppfordring/påminnelse

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 13. januar 2009 kl. 11.28

Hei :)

Seier meg eing med denne oppfordringa :) . Da har irritert meg litt. Ein veit ikkje på forhånd kva responsen vil bli med "nye" folk, men eg ser eitpar gjengangara, og dei hjelper eg ikkje lenger.

Men alle andre hjelper eg gjerne :wink:

Mvh
Anne Lisbeth

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 13. januar 2009 kl. 11.45

Jeg henger meg på den oppfordringen, og samtidig også når man poster noe, prøver å være så fullstendig som mulig i hva man har funnet fra før, og hvor man har lett med negativt resultat tidligere. Dette for at folk ikke skal gjøre arbeid som allerede er gjort.

"De opplysningene hadde jeg fra før" er av den verste tilbakemeldingen jeg kan vi om jeg har brukt tid på å bla i kirkebøker og andre kilder. Det er bedre å presisere f.eks at etterkommerne har man kontroll på, eller akkurat nå ikke er av interesse f.eks, om man leter etter aner til noen.

Mvh
Petter Stene

dn20573
Sted: RANDABERG

Legg inn av dn20573 » 13. januar 2009 kl. 11.54

Hei
Jeg er enig med dere.
Har spurt om hjelp fra mange nålevende slekt med å sende brev med sektmatriale, men å få svar er ikke så nøye. Det samme gjelder den andre veien, ber om hjelp, men ingen tilbakemeldinger fra nålevende.

Jeg slutter med å hjelpe noen, disse som driver denne polletikken bør frataes medlemskapet

Mvh Karl

dn22799

Legg inn av dn22799 » 13. januar 2009 kl. 14.41

Du har også et veldig viktig poeng der, Petter!

Og ja; man mister rett og slett lysten til å hjelpe - når man er så uheldig at man kommer i kontakt med slike som vi her
beskriver. Så blir man skeptisk (kanskje spesielt til "nykommere") en stund, og man holder seg unna. Og da er det vel
helt unødvendig å nevne at det kan gå ut over stemningen her ellers, også...

Så føler kanskje ikke folk seg så velkomne som de aller fleste sannelig fortjener, og så er "nedover-spiralen" i gang.

TAKK er et lite, men akk så viktig ord. Både innen slektsforskning, og i hverdagslivet ellers, ja - i alle sammenhenger.

Ren folkeskikk og høflighet vil aldri komme til å gå av moten, kan man si :)

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 13. januar 2009 kl. 15.14

Kristine Tangen skrev:Her til oppfordringen min (som ikke gjelder mange, for de aller fleste blir svært glade for all hjelp; noe
de da også gir klart uttrykk for): Husk for all del en tilbakemelding og å si "takk", i det minste!

Jeg er helt enig i at man bør si takk, men det er også viktig å huske på at den som får mail kanskje leser mail i kontortida og får da kanskje mange mail å forholde seg til, og i kontortida bør man stort sett forholde seg til å svare på de mail som gjelder arbeidet.

er det mye mail går fort slike rapporter dessverre i glemmeboka :-)

Så hvis man savner en takk, ring vedkommende en kveld og spør på en undrende måte om man har fått resultatene?

Kan hende har også vedkommende fått samme svar fra 30 eller flere ??

Før man begynner å ergre seg, bør man også kanskje undersøke litt om det er hold i ergrelsene eller om det er naturlige årsaker.

Og noen er kanskje nokså flegmatiske i responsen og sier bare Ja og nei som svar, uansett, selv om meldingen var at vedkommende har vunnet 25 millioner i Lotto.

:-)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 13. januar 2009 kl. 15.14

Jeg er så enig, så enig. Det er viktig å takke!

Som barn ble søsteren min og jeg innprentet at "det koster så lite og betyr så mye". Dette sitatet har vel de fleste av oss hørt, antar jeg.
Et annet argument er at man da vet at det en har gitt, enten det er hjelp på nettet eller noe som er sendt pr post, er kommet fram.

MVH Paul

dn22799

Legg inn av dn22799 » 13. januar 2009 kl. 17.17

Du har så absolutt mange bra poeng her, Alf - som alltid. Blant annet om man kanskje bør undersøke om ergrelsene henger på greip eller ei.

Visst er enkelte flegmatiske. Men ikke mindre ditto enn at de ber/får andre til å hjelpe seg. Så: Flegmatiker eller ei; husk å si takk!

Og den som får mail i kontortida; gjennomgår nok materialet ved første og beste anledning - hjemme. Uansett er det ingen unnskyldning for
å ikke gi en ørliten tilbakemelding, og komme med et takk til en god hjelper, spør du meg.

Jeg vet at h*n jeg beskriver, kun hadde meg til å hjelpe seg. Og som nevnt så ga jeg vedkommende noen dager, før jeg spurte. På en høflig
måte. Responsen var null. Og vedkommende var da verbal nok; fram til jeg kunne presentere resultatet av innsatsen min. Et godt stykke
arbeid var det jammen også. Ellers hadde jeg ikke levert det fra meg.

Og får man svar fra 30+ så går det da fint an å sende en takk til samtlige.

Går viktig dokumentasjon vedrørende slekta (og en liten takk til rette vedkommende) i glemmeboka, så... Var nok ikke informasjonen særlig
viktig for mottakeren, lell... :roll:

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 13. januar 2009 kl. 18.42

Bare lurer på en ting, ba vedkommende deg om å finne frem informasjonen i detalj, eller ønsket vedkommende kun hjelp til å finne mer informasjon?

Har opplevd ganske sure kommentarer fra folk som har bedt om det siste som jeg har sendt utskrifter fra egne registreringer der hvor slektsgrenen allerede var registrert hos meg.

Vedkommende var ikke interessert i resultatene, kun peker til hvor finner man data om slekten.

Så min konklusjon har vært at jeg ikke gjør noe fra eller til om vedkommende ikke eksplisitt ber om å ferdige resultater. Kun informerer om at jeg har data. Som oftest hører jeg da ikke noe mer.

(Og jeg kan konsentrere meg om GEDtreff :-) )

For øvrig undres jeg dog litt om at så få følger opp funn de får i Distreff på mine registreringer.. Ant. er det kanskje fordi en god del er fra slektsbøker og bygdebøker, men en del lenker mellom slikt materiale er også fra kirkebøker og annet.

(Men, jeg selv har jo heller ikke ofte mye tid til å følge opp i særlig grad de tilslag jeg selv får mot andres materiale, litt for mange andre jern i ilden som det liksom heter)

dn22799

Legg inn av dn22799 » 13. januar 2009 kl. 20.46

Alf Christophersen skrev:Bare lurer på en ting, ba vedkommende deg om å finne frem informasjonen i detalj, eller ønsket vedkommende kun hjelp til å finne mer informasjon?

Om dette spørsmålet var til meg, så er svaret at i dette konkrete tilfellet så spurte/ba vedkommende meg pent om
jeg vennligst kunne grave videre og finne detalj-informasjon.

Hvilket jeg velvilligst gjorde. Ja ja. Jeg har lagt dette bak meg nå - men ville nå likevel og uansett legge ut en aldri
så liten oppfordring/påminnelse.

Hvilket var på sin plass, også etter responsen å dømme: Flere har dessverre opplevd det samme som meg, og/eller
på litt andre måter.

Og selv om h*n "kun" hadde bedt om mer informasjon - og fått det; så synes jeg at en aldri så liten høvisk 'takk' er/
hadde vært helt på sin plass, som det heter ;)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. januar 2009 kl. 23.09

Kristine:

Jeg er så enig med deg :!:

Det å la være å takke når noen har hjulpet en med et eller annet (samme hva), tolker jeg som mangel på folkeskikk. Kort og godt.

Mvh
Else B.

gj03230
Sted: MYRE

Legg inn av gj03230 » 14. januar 2009 kl. 9.01

Føler meg litt truffet.... :oops: Vet at hvis det går litt for fort så hender det jeg glemmer å takke. Det er ikke mangel på respekt eller utakknemlighet som gjør det, men rett og slett en forglemmelse. Så jeg håper inderli jeg har husket å takke alle her inne som har gitt meg veldig god hjelp. Uansett så får jeg si det en gang til for å være sikker. Tusen takk :)

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 14. januar 2009 kl. 12.03

En viktig faktor her er at gjester ikke kan velge å få beskjed om nye innlegg i emner de har tatt del i. Dette fører nok enkelte ganger til at de ikke stiller mer opp i det aktuelle emnet, dessverre. Medlemmer får derimot beskjed, selv etter flere måneder :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
dn22866
Sted: HOLMESTRAND

Legg inn av dn22866 » 14. januar 2009 kl. 15.29

Hei :)

Jeg har lest denne tråden og har stor forståelse for irritasjonen. Jeg er en av dem som har fåt mye hjelp av andre brukere, og den er helt uvurderlig. Jeg håper at jeg ikke har glemt å poste takk til alle de som har hjulpet meg, hvis så vil jeg med dette beklage.

For amatører som meg så hadde det vært meget vanskelig å finne frem i informasjons jungelen uten hjelp og dere som bidrar med denne gjør en fantastisk jobb.

Tusen takk til dere alle :)

Espen

dn22799

Legg inn av dn22799 » 15. januar 2009 kl. 13.53

Kjersti:

Vi er mennesker, alle vi som sitter her over tastaturene og foran skjermene våre
- og det er i aller høyeste grad menneskelig å glemme iblant. Rene forglemmelser
skjer :)

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 16. januar 2009 kl. 7.47

Syns det er en interessant diskusjon dette. Og absolutt en av de viktige. Den hører ikke bare hjemme her, men hører sammen med det å yte og det å verdsette rent generelt.

I morges ble jeg møtt av dette i en epost:
"I'm amazed every time you send such information. Your incredibly kind to share like this - you are the only one in the world who could give this gift! But we have an expression here "no good deed goes unpunished" so I'll add here some questions as I go along."

Da har jeg ikke noe problem med å svare på verken de indikerte spørsmålene eller nye slektshenvendelser. Sånt gir energi. Dette er fra en jeg har jobbet sammen med i flere år, men hvis det ikke hadde vært gjensidighet i verdsetting av det man gjør og det man deler så hadde vi jo aldri samarbeidet.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 16. januar 2009 kl. 13.31

Temaet har i årenes løp vært opp flere ganger og tyder på at en del hjelpere fra tid til annen blir skuffet.

Det er ikke noe galt med å si takk, men for egen del synes jeg skuffelsen ligger mest i det at man ikke får noen tilbakemelding i det hele tatt. Man har arbeidet med problemer og sender resultatet fra seg. Når den man har hjulpet ikke gir lyd fra seg føles det som å ha sendt noe ut i det store intet. Har det nådd fram, var det svar på det spørsmålsstilleren var ute etter? Slike og lignende spørsmål sitter man igjen med, og det er mest der skuffelsen ligger.

Man håper det man har sendt fra seg er rett. Likevel synes jeg det artigste er tilbakemeldinger som problematiserer og innbyr til dialog og diskusjon. At man føler det man har sendt betyr noe for mottakeren. Av og til er det lærerikt for begge parter.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. januar 2009 kl. 21.26

En annen ting som også gjelder høflighet eller kanskje overdreven høflighet er bruken av :lol:

Gjerne et godt smil eller 2 tilbake når en vil takke for et godt svar,
men når en teller opp til 10 gule sirkler i et innlegg synes jeg det er avledende støy. Og må en bruke 5-6 slike ropetegn, spørsmålstegn og smil etter hverandre for å avslutte en setning må det da være misbruk?

I denne debatten er det brukt passende med smil etter min mening.

Høres kanskje ut som surmulende kritikk dette og noe på siden av temaet, men fannt det ikke så viktig at jeg lager eget tema på det..

Med vennlig hilsen Helge :D

dn22799

Legg inn av dn22799 » 18. januar 2009 kl. 12.38

Helge:

Surmulende kritikk er det ikke, og innlegget ditt er absolutt på sin plass, synes jeg. Og dèt både
i direkte og overført betydning ;)

"Avledende støy"; dér fikk du sagt det! Og misbruk er det sannelig, med ørten smileys (og/eller
overdreven bruk av spørsmåls- og utropstegn og annen tegnsetting) etter hverandre i innlegg.

Leif Salicath
Sted: SKI

Legg inn av Leif Salicath » 23. januar 2009 kl. 14.45

Dette var interessant lesning. Jeg har nettopp opplevd noe av det samme - var rask og ga kanskje litt for mye info til en uten å sjekke hans bakgrunn bedre. (Jeg var veldig godt vant med hyggelig og rask tilbakemelding - alltid).

Fremdeles uten tilbakemelding i ukevis gjør at jeg nok neste gang vil sjekke litt bedre ut om bakgrunn og evt. være litt mere påholden og bare gi deler av informasjonen i først - neste gang.

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 23. januar 2009 kl. 15.26

Hei :) Ups :oops:

Føler meg litt truffen hr Bjerkevoll. Skjønt eg har aldri brukt ørten :) sånne på rad, men eg gjør det for det at eg synest det liver opp litt i kvardagen. Me trenger litt smil og glede. Men skal prøva å begrensa meg heretter.

Mvh
Anne Lisbeth

21592
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av 21592 » 26. januar 2009 kl. 10.38

Fin oppfordring syntes jeg(syntes jeg egentlig at det bør falle naturlig å takke folk man har fått hjelp fra)!

Ang. akkurat denne saken. Om man faktisk har tid til å svare "jo da" tilbake så kunne man vel faktisk tatt seg tid til å skrive "ja, tusen takk!".... Det er min mening.

dn22799

Legg inn av dn22799 » 28. januar 2009 kl. 21.52

Mari Høe skrev:Fin oppfordring syntes jeg(syntes jeg egentlig at det bør falle naturlig å takke folk man har fått hjelp fra)!

Takk til deg, Mari. Jeg mener akkurat det samme som deg! Og ikke "bare" i forhold til slektsforskning og hjelp;
men i alle andre aktuelle henseende også.

Men det er nå både menneskelig og lov å glemme iblant, da - uavhengig av alder ;)

Mari Høe skrev:Ang. akkurat denne saken. Om man faktisk har tid til å svare "jo da" tilbake så kunne man vel faktisk tatt seg tid til å skrive "ja, tusen takk!".... Det er min mening.

Dét reagerte jeg også spesielt på :roll:

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 31. mars 2009 kl. 12.36

Arild Kompelien skrev:Temaet har i årenes løp vært opp flere ganger og tyder på at en del hjelpere fra tid til annen blir skuffet.

Det er ikke noe galt med å si takk, men for egen del synes jeg skuffelsen ligger mest i det at man ikke får noen tilbakemelding i det hele tatt. Man har arbeidet med problemer og sender resultatet fra seg. Når den man har hjulpet ikke gir lyd fra seg føles det som å ha sendt noe ut i det store intet. Har det nådd fram, var det svar på det spørsmålsstilleren var ute etter? Slike og lignende spørsmål sitter man igjen med, og det er mest der skuffelsen ligger.

Man håper det man har sendt fra seg er rett. Likevel synes jeg det artigste er tilbakemeldinger som problematiserer og innbyr til dialog og diskusjon. At man føler det man har sendt betyr noe for mottakeren. Av og til er det lærerikt for begge parter.

Jeg synes dette temaet fortjener å løftes opp, og jeg finner Arild Kompelien sier noe meget vesentlig her, så jeg siterer ham.

Jeg har selv opplevd (en sjelden gang)at det ikke kommer tilbakemelding av noe slag etter fem-seks innlegg fra min side. Senest idag har jeg skrevet en PM til en spørsmålsstiller om at det ikke kommer flere innlegg fra min side uten noen reaksjon fra ham. Jeg tror det er veien å gå fremfor å skrive det direkte i et innlegg under vedkommendes tema.

Hva mener dere andre der ute?

18654
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av 18654 » 31. mars 2009 kl. 12.52

er helt enig, det hadde vært hyggelig om man kunne fådt en liten tilbake melding,om det hadde vært til litt hjelp for vedkommende. hilsen unni.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 4. mai 2009 kl. 1.54

Det med tilbakemelding er vanlig folkeskikk, og oppdager jeg at jeg har misset noen som har svart meg - takker jeg om det så har gått et år siden svaret.

En annen ting er at jeg noen ganger lurer på om enkelte nesten 'drukner' i alle data de får på en etterlysning. Der vi gjør hele jobben for vedkommende. Kanskje vi som vet å lete skulle heller henvise mer til steder å lete. Det er noe med prosessen her, i alle fall for meg - dette å finne masse selv, - ikke få alt servert.

Jeg synes jo det er så gøyt å finne frem for andre, men siste par årene har jeg blitt flinkere til å "beherske" meg - ikke sende over alt, ikke slå opp i kirkeboken, men henvise til den aktuelle kilder, evt. hvilken kb. osv.
Hilsen fra Marianne

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Legg inn av dn23333 » 4. mai 2009 kl. 13.15

Hei Kristine
Enig - en takk koster så lite - men gjør så mye ut av seg.

Et liten digresjon; når det kommer mange innlegg i et emne - hvordan holder dere styr på hvem som svarer/kommenterer hvem. Denne gangen gikk jeg på det første innlegget og "følger opp" Kristines innlegg, men hvordan vet f.eks Marianne at jeg skriver til Kristine og ikke til henne. Jeg prøver å huske og skrive navnet til den jeg henvender meg til, men det er det ikke alle som gjør og da hender det at jeg mister helt "tråden" når jeg leser laaange tråder. :lol: Er det noen "uskrevne regler" om dette her i DIS?

Med vennlig hilsen
Aase L. Todal

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Legg inn av dn23333 » 4. mai 2009 kl. 13.34

Så et spørsmål til Alf
Alf Christophersen skrev:For øvrig undres jeg dog litt om at så få følger opp funn de får i Distreff på mine registreringer.. Ant. er det kanskje fordi en god del er fra slektsbøker og bygdebøker, men en del lenker mellom slikt materiale er også fra kirkebøker og annet.

Jeg er litt treg av og til, men hva tenker du på ved; å følge opp funn de får? Er det å få tilbakemelding på at dine (el. mine) opplysninger har ført til fremskritt for "spørreren" og hvilke fremskritt. Bare lurer på om det er OK at "spørreren" gir en kort oppsummering som "Opplysningene som jeg har fått her tyder nå på at......" Personlig synes det ville vært både hyggelig og interessant.
Eller e æ heilt på "bærtur" no :oops:

mvh
aase

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 4. mai 2009 kl. 15.10

Hei Aase, da skriver vi bare inn navnet til den vi kommenterer, slik som du gjorde. :)

Jeg kommenterte generelt.
Hilsen fra Marianne

dn23546
Sted: VENNESLA

Legg inn av dn23546 » 4. mai 2009 kl. 17.51

Hei
Som "nybegynner" må jeg si meg enig i at det burde være ganske så normalt å si takk når man får hjelp,jeg prøver så godt jeg kan for min egen del,men hva med de som event.sier de skal sende pm av anene og du venter og venter men ikke hører noe mer :?: selvom man sender et lite hint for høre om noe er på gang men ikke en lyd.... jeg bare lurer :?
kari jahr

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 6. mai 2009 kl. 17.12

Jeg ber folk minne meg på avtalen om å sende informasjon. Har selv et ganske stort "trøkk" i så henseende, og ikke alltid jeg klarer å følge opp. Så jeg blir veldig glad når folk minner meg på det. :)
Hilsen fra Marianne

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. mai 2009 kl. 2.47

Du skriver Marianne at du takker selv om det har gått lang tid og kanskje opptil ett år. Jeg opplevde en gang her på Slektsforumet å få takk etter 1 år. Jeg har selv vært en stor synder når jeg har lagt ut lange svar til andre, men det er nok helst på Digitalarkivet. Det hender det vel at jeg gjør fremdeles, men har blitt noe flinkere til å henvise til kilder istedet. Det er mye som kan fjernlånes gjennom biblioteket av det som ikke er utlagt på
internett.

Det hender også at jeg har sendt dokumenter på flere sider, men da har jeg lagt ut e-postadressen og spurt i emnet på Digitalarkivet eller på Slektsforumet om vedkommende var interessert i å få tilsendt dokumentet. Da har det vært noen av dem som spurte som har sendt meg e-post, og deretter fått dokumentet tilsendt på e-post. Jeg har ikke opplevd å ikke høre noe da, men har opplevd å legge inn svar både på Digitalarkivet og Slektsforumet uten at det har blitt kommentert. Det er i slike situasjoner jeg føler det jeg har svart og lagt arbeid i for å svare er bortkastet.

Jeg er ikke så flink til å holde oversikt over hva som er skrevet i lange tråder, men prøver iallefall å se over en del av innleggene før jeg svarer. Det går jo an å skrive navnet på den man svarer. På Digitarkivet kan man referere til nummer på innlegget man svarer på. Slik burde det ha vært her også. Da hadde det vært enklere å få frem hvem man svarer.

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 7. mai 2009 kl. 10.28

Anne Lise Hovdal skrev: På Digitarkivet kan man referere til nummer på innlegget man svarer på. Slik burde det ha vært her også. Da hadde det vært enklere å få frem hvem man svarer.

På denne måten mener du? :)
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. mai 2009 kl. 12.29

Det er greit med humor, men nå forstår jeg ikke helt hva som var humoren er eller hva du mener i det heletatt Henning.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 7. mai 2009 kl. 15.29

Anne Lise: Henning mener vel at om det var som i Brukerforum på DA så kan man henvise med nr. ang hva man kommenterer.

Ang. avtaler og at jeg skulle sende mer info pr. email. Noen ganger har jeg store problemer med å følge opp. Jeg glemmer at jeg skal sende. Dette har kanskje med hvor mange jeg gir tilbakemelding til, - og så skjer noe i "privaten" - og jeg må vente litt. OG jeg setter stor pris på at folk minner meg på at jeg skal sende info. Finner det ikke upassende over hodet. Men for meg kan det falle ut.

Det er så mange som finner noe på DIS-treff og tar kontakt, så krever det litt jobbing å tilpasse info, sortere ut grupper osv. Kan ikke bare sende hele databasen min.' (Det har jeg gjort og de to tok æren og la ut også nålevende på nettet, - en av dem solgte for kr. 500 pr dokument mitt arbeid. Så det gjør jeg ikke mer!) Ikke så farlig med æren, verre med at jeg alltid finner noe som ikke helt stemmer og må korrigere, - og det klarer jeg ikke å formidler til alle som har fått data fra meg. Så jeg ber dem sjekke kb selv. Men ofte blir det nok ikke gjort! For også jeg har vært gjennom perioden der jeg trodde at "Bygdebøker var sannheten", - dog mange år siden.) :)

Så om der er noen "der ute" som ikke har fått hva de ønsker fra meg - så si fra. :D Jeg er litt distré og da glemmer jeg gjerne - men tar gjerne mot påminning. :lol:
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 7. mai 2009 kl. 16.15

Anne Lise Hovdal skrev:På Digitarkivet kan man referere til nummer på innlegget man svarer på. Slik burde det ha vært her også. Da hadde det vært enklere å få frem hvem man svarer.

Det går i hvertfall fint an å referere til tråd om man svarer i en annen tråd, Det er bare å gå inn på den andre tråden og klikke øverst på URL'en, kopiere den til klippebordet og så lime inn i innlegget, markere den og klikke på URL.

Eller som Henning påpekte, bruke siterknappen på det innlegget du vil sitere fra og fjerne all unødvendig tekst mellom [ quote ] og [ / quote ] (blanke tegn skutt inn bevisst for å narre phpBB.

Det går fint an å bruke stryketasten for å fjerne unødvendige ting og tang. Og altså, gå tilbake til et tidligere innlegg og sitere det, i stedet for bare å legge til helt nyforfattede innlegg.

Det var slik sitering HenningA henviste til i innlegget du kommenterte

dn20573

Legg inn av dn20573 » 7. mai 2009 kl. 16.26

Hei
Er man ikke åpne for nytenking, eller skal vi bli stående i stein/jernalderen.

Karl

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 7. mai 2009 kl. 16.48

Anne Lise Hovdal skrev:På Digitarkivet kan man referere til nummer på innlegget man svarer på. Slik burde det ha vært her også. Da hadde det vært enklere å få frem hvem man svarer.
Enig med Anne Lise.
Ville vært mye enklere. I alla fall for de av oss som ikke er så drevne i å sitere.

Mvh Ellef.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 7. mai 2009 kl. 18.58

Ellef Ellefsen skrev:
Enig med Anne Lise.
Ville vært mye enklere. I alla fall for de av oss som ikke er så drevne i å sitere.

Mvh Ellef.

Sikkert, men det er opp til phpBB-produsentene. Foreslår at de som savner noen muligheter i phpBB legger inn slike ønsker i forumet for phpBB.

Kan jo være annet som ikke er mulig og som ville være nyttig å kunne i konferansesystemet.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. mai 2009 kl. 19.06

Karl Henrik Meyer skrev:Hei
Er man ikke åpne for nytenking, eller skal vi bli stående i stein/jernalderen.

Karl

Jeg må tilstå at denne skjønte jeg ikke :?:

Mvh
Else B.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 7. mai 2009 kl. 19.11

Ellef Ellefsen skrev:
Enig med Anne Lise.

Systemet her på Slektsforum er ryddig og enkelt, det er bare det at alle bør klikke knappen Siter når de svarer på innlegg, og ta med tilstrekkelig mye sitert tekst i sitatet.
Herværende svar har derfor med sitat fra både Anne Lise og Ellef.
Det er også lurt å klikke knappen Forhåndsvisning og kontrollere og evt. finjustere sitt innlegg før det sendes avsted.

Torleif Haugødegård

dn20573

Legg inn av dn20573 » 7. mai 2009 kl. 19.50

Hei igjen
Mitt innlegg angående nytenking var ment: Att jeg er enig med Anne Lise Hovdal, med å få innført ID-nummer på innleggene.

Karl

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. mai 2009 kl. 22.24

Marianne.: Jeg fikk tydeligvis ikke helt frem hva jeg mente om svar etter nummer slik som i Brukerforumet på Digitalarkivet. Jeg mente også at om det var som på brukerforumet så kan en henvise til nummer når en svarer. Jeg er ikke så avansert at jeg kan sende databaser, men lærer det kanskje en dag. Jeg syns det var mildt sagt frekt av den du sendte informasjon til å ta 500 kroner i betaling for det for videreformidling, og så attpåtil ta æren av det selv. Ikke bare er det frekt, men den som gjør noe slikt taper faktisk også på det selv mener jeg. De mister den prosessen det er å forske selv, og finne ut av ting selv. Selv har jeg nå gitt meg i kast med skifter for Stjør-og Verdal(Frosta/Åsen 1689-1701). Jeg forstår ikke alt, men det er moro med det jeg forstår. Det er en fin måte å finne ut av ting selv på, og å lære å lese gotisk skrift. Jeg er vel motsatt av de fleste andre, og syns det er mer moro å finne ut av ting selv enn å få all informasjonen servert på internett eller av andre. Noe informasjon er det greit å få da, og litt hjelp. Jeg hadde trengt hjelper til tydingen av nevnte skifter, og skal også se fra 1728 og utover. Gleder meg til disse skiftene legges ut på internett, for da kan jeg iallefall få hjelp til tyding. Det er i første omgang arvingene jeg prøver å tyde, men har forsøkt meg på noe mer når det gjelder mine aner i dette området og på Helgeland i skifter utpå 1700-tallet.

Til Alv: Dette med klipp og lim har jeg aldri fått helt til, og flere har forsøkt å forklare det. Har prestert å klippe vekk et helt dokument på mange sider som det ble helt umulig å få
tilbake igjen til slutt, og det ble umulig å sende det som informasjon til den som skulle ha det også. Måtte skrive alt pånytt igjen mener jeg å huske(det er mange år siden). Etter det
har jeg vært meget forsiktig med klipping og liming.

Hva er forum for phpBB?

Til Thorleif. Det med å klikke "siter" kan jeg kanskje øve meg på. Det med forhåndsvisning er jeg enig i, og jeg er for lite flink til å lese igjennom det jeg har skrevet før jeg sender.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. mai 2009 kl. 22.27

Da skjønte jeg det, Karl Henrik :)

Mvh
Else B.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 8. mai 2009 kl. 7.48

Anne Lise Hovdal skrev:Til Thorleif. Det med å klikke "siter" kan jeg kanskje øve meg på.

Da foreslår jeg følgende øvelse: Klikk knappen Siter og skriv et svar, det er hele "mysteriet".
Klikk så Forhåndsvisning og se øverst hvordan svaret blir seende ut med sitatet.
Klikk så knappen OK.

Torleif H

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 8. mai 2009 kl. 7.52

Karl Henrik Meyer skrev:Hei igjen
Mitt innlegg angående nytenking var ment: Att jeg er enig med Anne Lise Hovdal, med å få innført ID-nummer på innleggene.

Det er etter mitt syn bedre å bruke siteringsmetoden. Da kan du ta med akkurat den teksten som du kommenterer fra vedkommende ved å redigere litt i sitatet, eksempelvis hvis du kommenterer bare et lite avsnitt i et lengre innlegg.

Torleif H

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 8. mai 2009 kl. 10.19

Anne Lise Hovdal skrev:Det er greit med humor, men nå forstår jeg ikke helt hva som var humoren er eller hva du mener i det heletatt Henning.

Det var på ingen måte ment som sarkastisk, selv om jeg i ettertid kan se at det kan oppfattes slik.

Det vennskaplige "smiletrynet" var mere ment som at jeg ved innlegget og å sitere deg, kunne vise deg at det finnes en løsning her på forumet - en løsning jeg i hvertfall synes er langt bedre enn den som finnes på DA's brukerforum.

Det finnes her på forumet et "Testforum" hvor alle kan teste ut ulike funksjoner vedr. forumbruk. Her kan alle herje villt for å bli trygge på dette forums mange muligheter;
tykk tekst, kursiv, understreket tekst, sitering, legge inn bilder, legge inn nettadresser osv...

Jeg våger meg et litet vennskaplig :) igjen.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 8. mai 2009 kl. 11.54

Anne Lise Hovdal skrev:Til Alv: Dette med klipp og lim har jeg aldri fått helt til, og flere har forsøkt å forklare det. Har prestert å klippe vekk et helt dokument på mange sider som det ble helt umulig å få
tilbake igjen til slutt, og det ble umulig å sende det som informasjon til den som skulle ha det også. Måtte skrive alt pånytt igjen mener jeg å huske(det er mange år siden). Etter det
har jeg vært meget forsiktig med klipping og liming.

Hva er forum for phpBB?

Til Thorleif. Det med å klikke "siter" kan jeg kanskje øve meg på. Det med forhåndsvisning er jeg enig i, og jeg er for lite flink til å lese igjennom det jeg har skrevet før jeg sender.

Når du siterer ett innlegg vil det være mye tekst i det gamle innlegget som det ikke er behov for lengre. Den delen av teksten ser man like over.

Det jeg mente med klipping er at du markerer med musemarkøren starten på det som skal vekk, trykk på venstre museknapp og dra musa enten langsetter teksten eller nedover til du kommer til slutten av teksten som skal vekk, eller som du skal kopiere over i et annet manus.

Skal du fjerne teksten trykker du på DEL-knappen. Skal du kopiere trykker du på Ctrl-C (og når du skal lime inn teksten et annet sted, ja så trykker du på Ctrl-V

Når du for øvrig har trykket på Siter vil dii se at at det i begynnelsen av teksten som du siterer står "quote" inni to klammerparenteser og med navn på den du siterer.

Om du skal kommentere deler av tekstene hver for seg kopierer du disse såkalte tag'ene, merkene slik at det du siterer står mellom to quote, den avsluttende har et '/' foran seg.
Deretter kommer din tekst, så ny et nytt quote-par med mer tekst du vil sitere og så din kommentar etc.

Du kan også sitere sitater inni sitater om du passer på å beholde par av quote-merker.

Oppfordrer deg som andre sier til å bruke øvelsesforumet til å sitere andres tekster og sitater :)

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 8. mai 2009 kl. 13.15

Dette beynner å bevege seg svært langt fra opprinnelig melding så jeg stopper den nå. Oppfordrer aktivister til evt å starte nye tråder om sitering eller andre emner

Låst

Gå tilbake til «Generelt»