slektsposisjoner?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
slektsposisjoner?
hva iall verden er rekkefølgen i en slekt?
Jeg vet at vi har foreldre,tanter og onkler,fettere og kusiner, men etter det da?
Nå står det fullstendig stille her hos meg. er det noen som kan hjelpe meg?
Firmenning og tremenning, hva er det og hvor ligger de i familien i forhold til foreldre?
Jeg vet at vi har foreldre,tanter og onkler,fettere og kusiner, men etter det da?
Nå står det fullstendig stille her hos meg. er det noen som kan hjelpe meg?
Firmenning og tremenning, hva er det og hvor ligger de i familien i forhold til foreldre?
Re: slektsposisjoner?
x-menninger er din generasjon.
Søsken er en-meninger, fettere og kusiner to-menninger. Tallet viser hvor mange generasjoner du må gå tilbake for å finne en felles ane. Tremenninger er da tre generasjoner tilbake, dvs. oldeforeldre.
Søsken er en-meninger, fettere og kusiner to-menninger. Tallet viser hvor mange generasjoner du må gå tilbake for å finne en felles ane. Tremenninger er da tre generasjoner tilbake, dvs. oldeforeldre.
heisann
så du mener da at oldeforeldre er tremenninger også???
så du mener da at oldeforeldre er tremenninger også???
Nei, han mener nok at to personer som har de samme oldeforeldrene er tremenninger. To personer som har samme tippoldeforeldre er firmenninger osv.
Vennlig hilsen Kjetil Straume.
Vennlig hilsen Kjetil Straume.
Ok ,jeg synes at dette er veldig vanskelig å forstå!
Finnes det en oppstilling man kan se på et eller annet sted på nettet?
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Kva er det som er vanskeleg å forstå? Oppstillinga kan ein vel enkelt teikne sjølv.
Personar som er i tredje ledd etter ein person (dvs barnebarns barn) - eller "tredje mann" som det heitte i gammalnorsk - er "tremenningar". Fjerde ledd (dvs barnebarns barn) - "fjerde mann" - er firmenningar osv.
Andre ledd (barnebarn) etter ein person er barn av to sysken - altså "syskenbarn".
Dei fleste andre nemningane er logiske; farfar er far til far, mormor er mor til mor, faster (farsyster) er syster til far, brorson er son til bror, farbrorsoneson er... ja nettopp: son til son til far sin bror...
http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.html
Personar som er i tredje ledd etter ein person (dvs barnebarns barn) - eller "tredje mann" som det heitte i gammalnorsk - er "tremenningar". Fjerde ledd (dvs barnebarns barn) - "fjerde mann" - er firmenningar osv.
Andre ledd (barnebarn) etter ein person er barn av to sysken - altså "syskenbarn".
Dei fleste andre nemningane er logiske; farfar er far til far, mormor er mor til mor, faster (farsyster) er syster til far, brorson er son til bror, farbrorsoneson er... ja nettopp: son til son til far sin bror...
http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.html
Først kommer du og dine søskenbarn, (som er barn av dine foreldres søsken).
Så kommer dine barn og barna til dine søsken barn. De blir tremenninger.
Dine barns barn og dine søskenbarns barn blir tremenninger. (dine og dine søskenbarns barnebarn er tremenninger).
Deres barn igjen blir da firmenninger med hverandre (De er da dine og dine søskenbarns oldebarn)
Deres tippoldebarn blir da femmenninger
o.s.v
Dette var dine etterkommere.
Dine tremenninger blir barn til dine foreldres søskenbarn.
Dine firmenninger blir barna til dine foreldres tremenninger.
[/b]
Så kommer dine barn og barna til dine søsken barn. De blir tremenninger.
Dine barns barn og dine søskenbarns barn blir tremenninger. (dine og dine søskenbarns barnebarn er tremenninger).
Deres barn igjen blir da firmenninger med hverandre (De er da dine og dine søskenbarns oldebarn)
Deres tippoldebarn blir da femmenninger
o.s.v
Dette var dine etterkommere.
Dine tremenninger blir barn til dine foreldres søskenbarn.
Dine firmenninger blir barna til dine foreldres tremenninger.
[/b]
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Søsken regner jeg med ikke volder problemer. Når to søsken får barn, vil de to barna være søskenbarn (eller barn av søsken). Når disse igjen får barn vil deres barn bli tremenninger, og deres barn igjen firmenninger. Slik kan man fortsette med fem, seks osv.
André skriver: "Tallet viser hvor mange generasjoner du må gå tilbake for å finne en felles ane. Tremenninger er da tre generasjoner tilbake, dvs. oldeforeldre"
Jeg har ingen egentlige innvendinger, men ser at det kan bli misforståelser. La oss ta tremennnger. Hvor mange generasjoner går man tilbake? Ja, tre. Men kan det tenkes at noen vil si fire? Eksempel: Jeg og min tremenning Anne.
Arild - mor - mormor - oldefar
Anne - far - farfar - oldefar
Her er Arild- og Annes mor og far søskenbarn, deres mor og far er søsken, som følgelig har felles foreldre = Arild og Annes oldeforeldre. Men her er det jo fire generasjoner inne i bildet.
Når man leser gamle kilder vil man finne betegnelser som "i tredje ledd beslektet", som igjen betyr at de er tremenninger. Dette finner jeg som en god betegnelse. Ser man på mitt eksempel over, vil tankestrekene bokstavelig talt utgjøre leddene mellom generasjonene, og for Arild og Anne er det tre ledd til felles ane - oldeforeldrene.
Den "gamle" måten å se det på kommer godt til hjelp nå man kan lese at to personer er beslektet i både tredje og andre ledd.
André skriver: "Tallet viser hvor mange generasjoner du må gå tilbake for å finne en felles ane. Tremenninger er da tre generasjoner tilbake, dvs. oldeforeldre"
Jeg har ingen egentlige innvendinger, men ser at det kan bli misforståelser. La oss ta tremennnger. Hvor mange generasjoner går man tilbake? Ja, tre. Men kan det tenkes at noen vil si fire? Eksempel: Jeg og min tremenning Anne.
Her er Arild- og Annes mor og far søskenbarn, deres mor og far er søsken, som følgelig har felles foreldre = Arild og Annes oldeforeldre. Men her er det jo fire generasjoner inne i bildet.
Når man leser gamle kilder vil man finne betegnelser som "i tredje ledd beslektet", som igjen betyr at de er tremenninger. Dette finner jeg som en god betegnelse. Ser man på mitt eksempel over, vil tankestrekene bokstavelig talt utgjøre leddene mellom generasjonene, og for Arild og Anne er det tre ledd til felles ane - oldeforeldrene.
Den "gamle" måten å se det på kommer godt til hjelp nå man kan lese at to personer er beslektet i både tredje og andre ledd.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Torill Sundberg Kopperud skrev:Ok ,jeg synes at dette er veldig vanskelig å forstå!
Denne sida viser slektskap i 6 generasjoner, feks 3menninger som er oldebarn til felles aner.
http://www.tha.no/slektskapsberegning.htm
Den viser også de tilsvarende engelske betegnelsene, som "2nd cousin" for 3menning.
Samt de spesielle betegnelsene som "1st cousin 1 time removed" som tilsvarer søskenbarns barn.
(En nedlastbar GEDCOMfil kan brukes til å teste slektsprograms slektskapsberegningsfunksjoner)
T. Haugødegård
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Gjør denne oppstillingen det lettere?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ivar Ertesvåg skrev:
For ikke å glemme moster - altså mors søster

Tanter er de begge to, både moster og faster.
Hva kaller hver enkelt av dere inngiftede 'tanter/onkler', da?
Arild Kompelien skrev:André skriver: "Tallet viser hvor mange generasjoner du må gå tilbake for å finne en felles ane. Tremenninger er da tre generasjoner tilbake, dvs. oldeforeldre"
Det ligger i det som André skriver, bokstavelig talt: "Hvor mange generasjoner du må gå tilbake ( - )... Tre generasjoner tilbake".
Med tre generasjoner tilbake - altså før en - så regner jo ikke verken din tremenning Anne eller du selv med dere og deres egen generasjon.
Dere teller de tre generasjonene før/forut for deres: Tilbake

Hei Kristine! Inngifta tanter og onklar kalla me filleonkel og filletante i Midt-Telemark då eg var barn.
Beste helsing Kjetil Straume.
Beste helsing Kjetil Straume.
hei
Tuusen takk for alle svar!
men hva er grandtante og grandonkel da?
Dere må virkelig unnskylde mine dumme spørsmål,men jeg har litt vondt for å forstå alle disse betegnelsene. jeg har aldri hatt så mange familiemedlemmer før at det har vært nødvendig å bry seg med det. Men etter at jeg begynte med slektforskning får man visst bruk for både det ene og det andre!
God sommer alle flinke forskere her på dis!
Tuusen takk for alle svar!
men hva er grandtante og grandonkel da?
Dere må virkelig unnskylde mine dumme spørsmål,men jeg har litt vondt for å forstå alle disse betegnelsene. jeg har aldri hatt så mange familiemedlemmer før at det har vært nødvendig å bry seg med det. Men etter at jeg begynte med slektforskning får man visst bruk for både det ene og det andre!
God sommer alle flinke forskere her på dis!
Grandtanter og grandonklar er dine foreldres tanter og onklar.
Men rundt om i landet er det mange ulike nemningar på desse, td. mostebesta for mormors syster.
I Telemark blir stundom oldefar og oldemor kalla langgodfar og langbesta. Her er mange nemningar å gå vill i.....
Beste helsing Kjetil Straume
Men rundt om i landet er det mange ulike nemningar på desse, td. mostebesta for mormors syster.
I Telemark blir stundom oldefar og oldemor kalla langgodfar og langbesta. Her er mange nemningar å gå vill i.....
Beste helsing Kjetil Straume
- Else Berit Rustad
Grandtante/-onkel er søsknene til dine besteforeldre. I min familie har vi alltid sagt tante og onkel også om inngiftede sådanne. Min mors kusiner ble derimot mine filletanter. Jeg tror nok det kan være ganske store variasjoner innen hver familie mht benevnelsene.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Variant frå Lom i Gudbrandsdalen:
Syster til far: Fa'syst.
Syster til mor: Mo'syst.
Bror til far: Fa'bro'.
Bror til mor: Mo'bro'. Desse fire variantane er gjerne brukte med førenamnet føre, t.d. "Kari fa'syst". Variantane er etter gamalt, og sjelda brukt no, det er helst brukt berre tante/onkel.
Grandtante/onkel er gammeltante/onkel. Elles brukar vi filletante/onkel om inngifta tanter/onklar.
Syster til far: Fa'syst.
Syster til mor: Mo'syst.
Bror til far: Fa'bro'.
Bror til mor: Mo'bro'. Desse fire variantane er gjerne brukte med førenamnet føre, t.d. "Kari fa'syst". Variantane er etter gamalt, og sjelda brukt no, det er helst brukt berre tante/onkel.
Grandtante/onkel er gammeltante/onkel. Elles brukar vi filletante/onkel om inngifta tanter/onklar.
Dette med filletante og filleonkel er det gjort en viss vurdering av hos Språkrådet, ref følgende kommentar-artikkel i Språknytt nr 4/2006: http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publika ... illeonkel/ . Denne viser videre til en opprinnelig artikkel i Språknytt nr 4/2005.