Her har jeg skrevet opp hvordan jeg gjør det , samt en oppskrift på klippe og lime inn lenker, men som sagt, det er mange måter.
Slik bruker jeg Slekt og data – slik lager jeg lenker
Når jeg jobber i/med Slekt og Data for å hjelpe til med å finne opplysninger, det seg være i Kirkebøker, FolkeTellinger eller annet, kan det være greit å ha tilgang til 2 forskjellige nettlesere samtidig, f.eks. Edge og Opera.
Slekt og Data åpner jeg med Edge, så finner ut at jeg skal søke i kirkebøkene. Da åpner jeg Opera og søker der.
Svarene jeg finner, mellomlagrer jeg i et Word-dokument.
Da kan jeg hele tiden skifte mellom Edge, Opera og Word uten å miste oversikten.
Klippe og lime inn lenker
Fra kirkebøkene:
Når du har funnet det du skal i kirkeboka, så vensteklikker du med musa på 7 symbol/figur fra vestre (fører du musa forsiktig på symbolet, vil du se teksten; «Kopier kildeinformasjon til din utklipstavle.2)
Deretter går du dit du vil lime inn dette, (f.esk. til Word som over nevnt) der høyreklikker du på «Lim inn symbolet» (tavle med pensel)
Fra Folketellinger :
Når du har funnet personen du søker, går du opp til linja øverst (www.digital........) og høyreklikker – så klikk «Kopier»Der du skal lime det inn: Høyreklikk og deretter Klikk på «Lim inn symbolet»
Ulf S