Til ansvarlig dataperson i disnorge

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 22. juli 2020 kl. 13.43

Jeg bruker Win10 og får nå beskjed om at disnorge.no/slektsforum ikke lenger er sikker. Se meldingen jeg fikk opp:

"Tilkoblingen som ble brukt til å laste inn dette nettstedet, brukte TLS 1.0 eller TLS 1.1, som er foreldet og kommer til å bli slått av i fremtiden. Når det er slått av, blir brukerne hindret i å laste inn dette nettstedet. Tjeneren bør slå på TLS 1.2 eller nyere."

Deretter fikk jeg ikke koplet meg inn på siden, automatisk. Måtte taste inn Brukernavn og passord, men dette ble heller ikke godkjent, før jeg koplet meg videre med "usikker" tilkopling.

Administrator bør sjekke opp dette snarest.

Ulf S

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Innlegg: 706
Registrert: 14. november 2004 kl. 13.48
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 27. juli 2020 kl. 11.08

Hei,

Vi har en helt ny versjon av Slektsforum mer eller mindre klar som skal installeres på en av våre nye servere under domenet slektogdata.no. Her kjøres de nyeste sertifikatene.
Jeg håper og tror at vi kunne snakker om noen få uker her. Vi må bare få folk hjem fra ferie først og få gjort en liten tilpasning.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 27. juli 2020 kl. 14.20

Hei

Dette var gode nyheter.
Får håpe at folk blir ferdig med ferien om ikke så lenge. :) :D

Ulf S

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av Kai Olger Løseth » 3. september 2020 kl. 20.44

Etter stadig å få rød varseltrekant og tekst IKKE SIKRET med rød skrift når eg går inn på Slektsforum, begynner eg no å bli nokså frustrert.
ER DET IKKJE RÅD Å FÅ INN KOMPETENTE FOLK SOM KAN ORDNE DETTE?
Mvh
Kai L.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av gj12185 » 4. september 2020 kl. 0.01

Det er jo mulig at det bare er dere to som opplever dette? Eller er dette en generell situasjon for alle brukere av Win10? Det er da sannsynligvis Microsoft som har lagt inn et varslingssystem som dere ikke har slått av. Jeg bruker Linux, og merker ikke noe til den situasjonen dere beskriver. Vennligst hold en vennlig tone overfor de som drifter systemet, det å underkjenne en kompetanse er ikke særlig høflig.
Tillegg: Forøvrig logger jeg meg inn hver gang jeg besøker forumet, og sørger for at bufferet (.cache) tømmes når jeg lukker nettleseren etter et besøk her.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3243
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 4. september 2020 kl. 1.31

Jeg har Windows 10 og samme problemet, men kommer meg inn når jeg går på "avansert". Blir at jeg bruker forumet mye mindre på grunn av dette

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av Kai Olger Løseth » 4. september 2020 kl. 10.02

Denne meldinga har eg fått no i 3-4 mnd:

Din tilkobling er ikke sikker
Dette nettstedet bruker en foreldet sikkerhetskonfigurasjon som kan avsløre personopplysninger når de sendes til dette nettstedet (for eksempel passord, meldinger eller kreditt kort).
NET::ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION
Tilkoblingen som brukes til å laste inn dette området, er TLS 1.0 eller TLS 1.1, som er utdaterte og som vil bli deaktivert i fremtiden. Når disse er deaktiverte, kan du ikke laste inn området. Serveren skal bruke TLS 1.2 eller nyere.


Det er kanskje etter ei eller anna sikkerhetsoppdatering i Win 10 dette har kome. Eg har ingen kompetanse til å løyse problemet, men tør nesten ikkje gå inn på sida. Håper det vert ei løysing.
Det er einaste nettstaden eg opplever dette. Ikkje meininga å vere ufin, men frustrasjonen er stor!
Helsing frå eit medlem sidan midten av 1990-talet.
Mvh
Kai L.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av gj25675 » 4. september 2020 kl. 10.27

Så lenge du ikke oppgir sensiv informasjon når du er inne på sidene tror jeg ikke det der noen reell fare.
Det verste som kan skje er vel at noen får tak i innloggingspassoret ditt og poster innlegg i ditt navn med f.eks. reklame eller upassende innhold. Jeg kjenner ingen eksempler på at noen har blitt rammet av det hittil. Noen må jo komme på ideen å gjøre det og samtidig ha kompetansen å gjennomføre det. Vi får håpe den varslede oppdateringen skjer før det blir aktuelt.
Vi hører jo at sikkerhetsbrudd skjer på langt sikrere nettsteder enn slektsforum, så kanskje er det en fordel at vi befinner oss på det "grå" (utdaterte) internettet med liten interesse fra miljøer med uredelige hensikter.

Jeg bruker selv stort sett nettleseren Safari fra siste iOS versjon, og får ingen spesielle faremeldinger, bortsett fra at det har vært økende forekomst av nedetid i det siste.

Hilsen
Matthias

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Til ansvarlig dataperson i disnorge

Legg inn av gj12185 » 4. september 2020 kl. 19.18

Nå ble det jo tidligere opplyst at disse sidene hvor det står http i adresselinja, istedenfor https, er uten betydning fordi forumets servere ligger på neste nivå servere som ligger på en beskyttet adresse.
Anne Lise skrev: Jeg har Windows 10 og samme problemet, men kommer meg inn når jeg går på "avansert".
Det kan vel tyde på at dette kan være et problem knyttet til instillinger i Win10 eller i nettleseren som benyttes - som forøvrig ingen av dere har opplyst om, kanskje en ekspert på Windows kan kommentere dette?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»